נשיאת העליון בדימוס דורית ביניש התייחסה היום (שני) בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה לביטול עילת הסבירות על ידי בג"ץ בחודש שעבר, ואמרה, בין היתר: "פסק דין הסבירות הוא פסק דין שמבטא את ההתפתחות החוקתית המיוחדת שיש בישראל. המשפט אינו סטטי. אנחנו פיתחנו שיטה תוך כדי הליכה. דיבורי חברי הכנסת והפוליטיקאים על חוק יסוד הם מעטפת הגנה שלהם לשמירה על עצמם. בעיניי, זה מה שבא היום לידי ביטוי. היו ימים שבית המשפט התערב בתקנות – זה היה המקסימום שהגענו, לא הייתה התערבות בחקיקה והמחוקק מיד עבר מנושאי תקנות לחקיקה ראשית".

חסר תקדים: בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות

עוד הוסיפה: "כל גחמה של מישהו – הוא פותר אותה ויש חוק יסוד. הקואליציה שולטת בכנסת. הממשלה יכולה להעביר כל חוק, לשים את הכותרת 'חוק יסוד' וללכת קדימה. זה אינו מצב של שריון חוקתי אמיתי אלא השלב שבו הגענו אליו עם פסק דין הסבירות. אף ששנים שמענו התבטאויות שהממשלה לא יכולה לפעול בגלל ביהמ"ש ו'הממשלה חלשה' ופוגעים בה –  במבנה המשטרי שלנו הממשלה היא החזקה אולי ביותר מאשר בכל שיטות המשטר האחרות כי אין עליה שום בקרה עד הבחירות".

כזכור, בפסק דין תקדימי וברוב של שמונה שופטים מול שבעה - בג"ץ החליט לפסול בחודש שעבר את ביטול עילת הסבירות. במקביל, ברוב מוחץ של 12 מתוך 15, השופטים קבעו שבסמכות בג״ץ לפסול חוקי יסוד. מי שקבעו שאין לבית המשפט לפסול חוק יסוד, היו השופטים אלרון, מינץ וסולברג.