116 תיקים על אירועים שהתרחשו במלונות מפונים: הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי התכנסה היום (שלישי) בכנסת בדיון בנושא מניעת אלימות במקומות ריכוז של תושבים מפונים, ובה שיתפו גורמים מהמשטרה על התיקים שנפתחו באשר לכך - כשחלקם כוללים הטרדות מיניות, אלימות מינית, נזק לרכוש, הפרת צו הרחקה ואלימות במשפחה.

לפי נתוני המשטרה שנחשפו בדיוק, נפתחו 40 תיקי אלימות במשפחה ועוד 64 תיקים עם זיקה משפחתית. עם זאת, יושבת ראש הועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה ("המחנה הממלכתי"), לא הצליחה לקבל ממשרדי הממשלה מידע מדויק על היקף הפגיעות. היא קראה לחזור לדיון בעוד שבועיים עם הנתונים המדויקים.

אונס והתעללות אכזרית: העדויות המטלטלות של ניצולי השבת השחורה
מפוני קיבוץ בצפון התבקשו לעזוב את המלון: "מערערים לנו את היציבות בשביל כסף"

מאיה אוברבאום מאיגוד מרכזי הסיוע ולנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בדיון על מניעת אלימות במלונות המפונים (צילום :ערוץ הכנסת)

מאיה אוברבאום מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, הזכירה בתחילת דבריה כי רוב המקרים של הפגיעות המיניות בדרך כלל לא מגיעים למשטרה, ועל כן גם תמונת המצב כרגע - לא משקפת את המצב. היא שיתפה על העדויות שהגיעו אליהן למרכז הסיוע, בתוכן הטרדות שנעשו על ידי עובדי המלון עצמם, אנשי חינוך שעברו עם מפונים, והטרדות של המפונים עצמם כלפי עובדי המלון ומפונים אחרים ואף מקרה אונס: "פונה התקשרה אלינו לקו מהמלון שאליו פונתה וסיפרה בבכי שנאנסה על ידי מפונה ששהה במלון, הם דיברו, הוא עלה אליה לחדר ושם אנס אותה".

פנינה תמנו-שטה יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בדיון בנושא מניעת האלימות במלונות המפונים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
פנינה תמנו-שטה יו''ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בדיון בנושא מניעת האלימות במלונות המפונים (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

באשר להטרדות, שיתפה שאחת המפונות ביקשה לציין שהמעליות סומנו כבר מזמן כמקומות בעיתים, וציינה על דיווח שהגיע אליהן מנערה, באשר לגבר שחשף את איבר מינו לידה כאשר היו במעלית. בדיווח אחר, "תושב מפונה מבוגר פגע בילדה צעירה שעלתה איתו במעלית - האיש הועבר למלון בתל אביב" שיתפה, וחברות הכנסת ההמומות שאלו: "הוא נעצר? מה זאת אומרת הועבר למלון אחר?", ומאיה השיבה: "זה היה הפתרון באותו המקרה. יכול להיות שאותה פונה לא רצתה לדווח, ואז אין ברירה". חברות הוועדה התרעמו ואמרו: "אבל צריך למנוע ממנו גם לפגוע בציבור אחר".

116 - כולל הטרדה מינית, זה מספר התיקים שנפתחו במשטרה על אירועים שהתרחשו בבתי המלון של המפונים. זה הנתון שהציגה נציגת המשטרה בדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ פנינה תמנו שטה:

סנ"צ מירב שץ נציגת המשטרה בוועדה בכנסת על מלונות המפונים (צילום :ערוץ הכנסת)

היא המשיכה ושיתפה בעדויות, "תושב מפונה שהשתכר חשף את עצמו והשתין בפני ילדים במלון, תושבת אחרת שראתה את זה הרחיקה את הילדים וביקשה מהאבטחה במלון שתזמין משטרה שתעצור אותו", שיתפה בדיווח נוסף על בן 16 שמסתובב בתחתונים במסדרונות המלון, וכשמעירים לו אבל מקבל גיבוי מהמשפחה שאומרים: המלון זה כבר כמו בית.

היא שיתפה על דיווחים שקבלה באשר לפגיעות שנעשו על ידי צוות המלון, כשבאחד הדיווחים שהגיעו אליה, ילדה בת 8 נפגעה על ידי מציל בבריכה. במקרה אחר, אימא סיפרה על מאבטח במלון שהטריד את הבת שלה. במקרה נוסף, עובדי המטבח הטרידו את המפונים. היא שיתפה גם על פגיעות מיניות במסגרות החינוכיות, "כמו למשל מנהל שמחבק יותר מידי, והפונה שדיברה איתנו הוסיפה: כמה אני יכולה להילחם במערכת כשאני חדשה ולשם מה?", אמרה.

בסיום דבריה הבהירה, כי אין שום מערכת מסודרת שמחייבת את מלונות המפונים לקבל הכשרה בנושא, ובאחד מהמקרים שהגיעו להדרכות במלון - הגיעו לאחר שמדריכת הנוער וההורים פנו אליהן וביקשו הדרכות מוגנות.

נציגת המשטרה מירב שץ בדיון בכנסת בנושא מניעת אלימות במקומות ריכוז של תושבים מפונים (צילום: ערוץ הכנסת)
נציגת המשטרה מירב שץ בדיון בכנסת בנושא מניעת אלימות במקומות ריכוז של תושבים מפונים (צילום: ערוץ הכנסת)

שי כהאן, סגן ראש המערך הממשלתי למפוני חרבות ברזל במשרד ראש הממשלה הודה כי יש תופעת סיר לחץ בקרב המפונים: "מדובר על ריכוזי אוכלוסיות שנמצאות בניגוד לרצונן בתנאים לא תנאים, ההרגשה של בנאדם שהוא נאבק על משאבים שהמלון מציע למשפחה שלו. יש 56 אלף מפונים שנמצאים כיום במלונות". עוד סיפר, "הכניסו בעל ואישה לאותו מתחם למרות שלבעל היה צו הרחקה".

"מאבקים בין הנהלת המלון למפונים במלון שמרגישים נורא בבית ועוברים על כללי האירוח":

שי כהאן בדיון על מניעת אלימות במלונות המפונים (צילום :ערוץ הכנסת)

ח"כ פנינה תמנו שטה דרשה מנציגי המשטרה לבקש נתונים ומספרים בעניין תלונות בעקבות אירועי אלימות והטרדות מיניות בבתי המלון של המפונים. "אתם חייבים לדעת מה תמונת המצב המדויקת בכל מלון. אם אתם לא יודעים כמה תלונות יש ואיפה האלימות שצריך לטפל בה, אז לא נוכל להתקדם לשום מקום. בואו לדיון נוסף בעוד שבועיים עם נתונים מקיפים".

סנ"צ מירב שץ נציגת המשטרה משל"ט המפונים: "כשהזמן עבר וסיר הלחץ גדל והפוסט טראומה צפה אז הייתה מפקדה שנקראה רוח גבית. יש עבירות, יש קצינים שמסתובבים במלונות ופותרים בעיות. מתחילת הפינויים נפתחו 40 תיקים של אלימות במשפחה מ-380 מלונות שכוללים הפרות צווי הרחקה, יש עבירות איומים. באירועים עם זיקת משפחה יש 64 תיקים. יש סך הכל 116 תיקים".

פנינה תמנו שטה דורשת נתונים ומספרים מנציגי המשטרה באשר להטרדות והאלימות המינית במלונות המפונים (צילום :ערוץ הכנסת)

פנינה תמנו-שטה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
פנינה תמנו-שטה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית: "לצערנו, המידע על פגיעות ותקיפות במתחמי המפונים ידוע לנו כבר מספר חודשים, וככל שעובר הזמן ויותר נפגעים ונפגעות מספרים על שעברו - הולכת ומתבהרת התמונה העגומה והעצובה על המתרחש במתחמים האלה. אמרנו בעבר ואנחנו אומרות גם עכשיו: אין מניעה בלי טיפול! חייבים לדאוג לכך שמתחמי המפונים יהיו בטוחים ומוגנים! כעת חייבים לפעול בדחיפות כדי לוודא שהנפגעים והנפגעות מקבלים את הסיוע והתמיכה הנדרשים להתמודדות עם הפגיעות שעברו, ליצור קשר עם השוהים בהווה ובעבר במתחמי המפונים כדי לוודא שהפוגעים כבר לא נמצאים במתחם, ולאפשר להם לדווח על כך בצורה בטוחה ויעילה כדי למנוע עוד פגיעות באנשים שרבים מהם נמצאים במצב רגיש ומורכב נוכח הנסיבות".