הממשלה הודיעה היום (רביעי) לבג"ץ כי אין לה יכולת לנקוב בלוח זמנים לחקיקת חוק הגיוס שיסדיר את אי גיוסם של החרדים לצבא. בתאריך 1.4.2024, תפוג החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים למרות שאין חוק המסדיר זאת מבחינה חוקית. עם זאת, הממשלה מתכננת להאריך את "תקופת הביניים" בה לא מגוייסים חרדים.

בגין הסתה לטרור: כתב אישום יוגש נגד המופתי של ירושלים עכרמה סברי
לאחר הניסיון להדיחו: בג"ץ בתשובה ברורה לעתירה נגד בן גביר

בתגובת היועמ"שית נכתב כי "ממשרד ראש הממשלה וממשרד הביטחון נמסר כי הגם שלא התגבש עד כה הסדר חקיקתי בנוגע לתלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות לימוד חרדיים, הרי שמתקיים בעת הזו שיח אינטנסיבי בין כל הצדדים הרלוונטיים, בניסיון להגיע למתווה אפשרי שיכלול התייחסות הן להארכת תוקפה של החלטת הממשלה, הן להשלמת חקיקה בכנסת של הסדר חדש. אולם, לעת הזו אין עדיין מתווה ממשי שניתן להצהיר עליו".

היועמ"שית ציינה כי "מדובר בסוגיה רגישה ומורכבת מאין כמוה, בייחוד בעיצומה של מלחמה ובתקופת כהונתה של ממשלת חירום לאומית. על כן, בשים לב לאופיו של השיח המתקיים, אף עוד לא ניתן לנקוב בלוח זמנים סופי לקבלת החלטות בסוגיה". היועמ"שית הוסיפה כי ככל וההחלטה של הממשלה לא לגייס חרדים לא תוארך, "לא יהיה מקור סמכות חוקי המאפשר הימנעות גורפת מהליכים לגיוס בני הישיבות. כלל גורמי המדינה המוסמכים יהיו מחויבים לפעול בהקשר להליכי הגיוס בהתאם לדין". היועמ"שית ביקשה מבג"ץ לתת לה למסור בעתירות הודעה מעדכנת בעוד חודש.

"התנועה לאיכות השלטון" מסרה כי "שוב המדינה והיועצת המשפטית לממשלה מנסים לגלגל את תפוח האדמה הלוהט, שכבר 25 שנה מתגלגל וזה במקום להכריע פעם אחת ולתמיד גיוס אחד לכולם חוק שווה לכולם, ולא לנסות למצוא כל מיני פתרונות לא חוקיים ולא חוקתיים שמפרידים בין אדם לאדם בין דם לדם. מצער מאוד שהיועצת המשפטית, במקום להבין שנעשה פה משהו לא חוקי-החלטת ממשלה בניגוד לחוק, מאפשרת את גלגול המצב הלא חוקי ומאפשרת לחוטא לצאת נשכר ובעצם מגינה על מצב לא חוקי בפני בית המשפט".

כזכור, ההשתמטות החרדית הוסדרה בחוק הגיוס, שתוקפו פג לפני כשנה. לאחר מכן, הממשלה החליטה שלא לגייס חרדים בניגוד לחוק. כיום, הממשלה מקדמת חוק גיוס דרקוני שיטיל נטל כבד יותר על המשרתים את המדינה בצבא. גיל הפטור ממילואים יעלה ל-45, וימי המילואים מדי שנה יוכפלו. גם משך גיוס החובה יוארך. לעומת זאת, השתמטותם של החרדים תוסדר מחדש בחקיקה.

מאחים לנשק נמסר: "סיימנו לשלם את המחיר של מדינה לא מנוהלת שמצפצפת על בית המשפט שלה - זה הדם שלנו - זה הדם של הילדים שלנו.  בזמן שאנחנו מתחת לאלונקה, מסכנים את חיינו על הגנת המולדת, ממשלת ישראל עסוקה בהישרדות פוליטית. עמדת היועמ"שית מוכיחה כי אין אפשרות חוקית להמשך ההשתמטות. ביום שני נתייצב בבג"ץ במסר ברור: מה שהיה לא יהיה עוד, מי שתורתו אמונתו, מי שאומנתו תורתו - כולנו אחים, כולנו משרתים".