חמישה שבועות לאחר הפיגוע ברעננה, ואחרי שהוגשה הצהרת תובע כנגד שני החשודים, הגיעו המשטרה והשב"כ לישורת האחרונה ומחר (חמישי) יוגש נגדם כתב אישום חמור בבית המשפט המחוז בלוד - אלא שמהלך חקירתם, התברר כי אחד המחבלים תיכנן להתנקש בחייו של דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי. 

פרשת "הכת הירושלמית": אהרון רמתי הודה והורשע בהחזקה בתנאי עבדות
היועמ"שית לבג"ץ: "ללא חוק, אין מניעה חוקתית לגייס חרדים החל מאפריל"

נציין כי מדובר בפיגוע מיום ה–15.1, אירוע משולב ומתוכנן בו נטלו חלק אחמד זידאת בן ה-22 ובן דודו מחמוד זידאת בן ה–44, תושבי הכפר בני נעים בחברון.

כבר בשנת 2022 מזהה המחבל הצעיר את אדרעי עם משפחתו וילדיו, אולם היה ללא נשק והחליט לדחות את המועד לפיגוע, תוך שהוא סובר שאדרעי מתגורר באזור. במשך חודש-חודשיים הוא המשיך להסתובב במקום וניסה לחפש את הקצין הבכיר. משלא עלה בידו הוא למעשה התייאש. לאחרונה כאמור, גמלה בליבו החלטה לממש את המעשה ולבצע פיגוע, ולאחר מכן פגש ותיאם את פרטי הפיגוע עם בן דודו. ברעננה הוא לבסוף חיפש גם לפגוע בכוחות הביטחון.

במשטרה התירו היום לפרסום כי מדובר היה בחקירה מורכבת מאד, שעסקה בהרבה נפגעים, דריסה בשילוב דקירה. עוד עולה כי השניים הודו במיוחס להם ושחזרו את השתלשלות האירועים. מהחקירה נמצא כי הצעיר היה זה שתכנן את הפיגוע כנגד כוחות צה"ל ואף החל לחסוך כסף לרכישת נשק, במסגרת זו פותח קבוצה להשיג מימון.

במשך מספר חודשים עבד זידאת הצעיר במכון שטיפה ברעננה, זאת תוך שהוא משתמש בתעודת זהות מזויפת ומציג עצמו כתושב רהט. מספר ימים לפני הפיגוע, זימן את בן דודו מחמוד, המבוגר ממנו שיצטרף אליו לכאורה לעבודה במכון השטיפה וזאת אחרי ששכנע אותו לבצע איתו פיגוע משותף.

מחמישי ועד לראשון השניים עובדים יחד בשטיפת מכוניות כשהמעסיקים במכון לא מבקשים את פרטיו של בן הדודו המבוגר יותר ובגין כך הוגש נגדם כתב אישום חמור. ביום בראשון, ה–15 בינואר, יצאו בני המשפחה לבצע פיגוע כשכל אחד מהם נוהג ברכב אחר אותם שטפו דקות קודם לכן. 

אחמד הצעיר שנסע בניסן, היה הראשון שפגע בהולך רגל שהוא פוגש בדרך ברחוב החרושת, המשיך בנסיעה ופגע באדם נוסף והרכב נתקע. זידאת הצעיר שדד רכב מנהגת שעברה במקום ונמלטה מרכבה והמשיך בנסיעה עד שפגש באזרח נוסף. הוא יצא מהרכב, דקר את האזרח ונמלט רגלית. 

החשוד השני, בן דודו המבוגר יותר, ראה את הפיגוע שביצע הדוד הצעיר, יצא בנסיעה לרחוב אחוזה וחיפש יעד לפיגוע עד שפגש בתחנה אוטובוס ובה מספר אזרחים. הוא דרס את הנוכחים ושם בעצם גם גרם למותה של עדנה בלושטיין ז"ל.

אזרח שניהל אחריו מרדף, זיהה את החשוד כשהוא מתיישב על ספסל ברחוב והזעיק את השוטרים שביצעו את מעצרו. כוח נוסף של משטרה דלק בעקבותיו של החשוד שהסתתר באותם רגעים במכון שטיפה אחר והוא נעצר במקביל.  

במהלך החקירה שנוהלה בימ"ר מרכז ובשב"כ לא זוהה קשר בין החשודים לארגון טרור אולם עלה כי הצעיר תכנן את המעשה זה מספר חודשים לטענתו על רקע הרג ילדים בעזה.

אלא, שבחקירתו עלה כי קודם האירועים בעזה ואירועי ה – 7 באוקטובר כבר תכנן הצעיר לרצוח את דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, אותו זיהה כשהוא סועד במסעדה ברעננה . הקצין הבכיר, שמוכר היטב בשטחי הרשות ובמגזר הערבי, היה יעד לחיסול.

כשזיהה אותו לדבריו במסעדה, לא היה חמוש ולכן לא הוציא את הפיגוע אל הפועל. לדבריו במשך מספר שבועות חזר על עקבותיו לאותה מסעדה אולם לא פגש בו, ואז היה כבר חמוש ומצויד בסכין. הקצין הבכיר עודכן בפרטים על ידי המשטרה והשב"כ.

מחר יוגש כתב אישום בבית משפט נגדם.