בג"ץ קיים היום דיון בעתירות נגד החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים, למרות שתוקף החוק המאפשר את ההשתמטות פג לפני כתשעה חודשים. הדיון הועבר בשידור חי, לאחר שהשופטים נעתרו לבקשת מעריב לשדר את הדיון.

הדיון התחלק לשניים. הראשון והעיקרי עסק בעצם החלטת הממשלה שלא לגייס חרדים למרות תום תוקף החוק המאפשר זאת. החלק השני עסק בהמשך תקצוב הישיבות על בסיס תלמידים שצריכים להתגייס ולא מתגייסים.

החלק השני של הדיון התנהל באופן פחות מעמיק, זאת מכיוון שהמדינה לא הציגה עמדה מגובשת באשר להמשך תקצוב הישיבות החרדיות. עם זאת, השופט עוזי פוגלמן רמז כי בעת הזאת עמדת השופטים נוטה לכיוון העותרים, ואמר כי "זה שלא הקשינו על העותרים כנראה אומר משהו".

הדיון העיקרי עסק בסוגיה של עצם ההחלטה לא לגייס את החרדים, למרות שאין חוק המסמיך את המשכה של ההשתמטות. התשתית המשפטית נשענת על בג"ץ רובינשטיין שם נקבע כי הסדרת סוגיית הגיוס צריכה להיעשות בחקיקה ראשית על ידי הכנסת. כעת, הממשלה קיבלה החלטה מנהלית שאין לה מקור סמכות חוקי, לפיה הצבא לא יגייס חרדים.

הן העותרים והן המשיבים בעתירה טענו מסביב לשאלת הסמכות טענות שונות. עם זאת, השופטים בחרו להתמקד שוב ושוב בשאלת סמכות הממשלה להחליט שלא לגייס את החרדים. השופט נעם סולברג הקשה על נציג המדינה: "איפה בחוק יש סמכות לתת פטור מגיוס לאוכלוסיה מסוימת, לחרדים?" כאשר נציג המדינה ניסה להסביר את ההיגיון בהחלטה, השופט עוזי פוגלמן קטע אותו: "אדוני מסביר את ההגיון בהחלטה במידה ויש סמכות. זה לא עונה לשאלה האם יש סמכות".

השופט פוגלמן הבהיר כי הטיעון שיש לגייס את החרדים בשל המלחמה, או כי אין לבטל את החלטת הממשלה בשל המלחמה, אינו טיעון מנצח: "אם אין סמכות, אין סמכות. גם במלחמה הממשלה צריכה סמכות כדי לקבל החלטות".

עו"ד דפנה הולץ לכנר, המייצגת עותרים, קבלה על החלטת הממשלה לאפשר לדחות גיוס חרדים בשנה למרות שאין חוק המאפשר זאת: "האם יש קבוצה שיכולה לדרוש דחייה של שנה בגלל שיש מי שרוצה לטייל בדרום אמריקה או לא רוצה ללכת למלחמה קשה בעזה? זאת אפליה בין דם לדם".

מרמזי השופטים ניתן להבין כי החלטת הממשלה אכן נעשתה שלא בסמכות ודינה להתבטל. עם זאת, קשה להאמין כי השופטים יורו לממשלה להתחיל בגיוס של 66 אלף חרדים אשר לא מתגייסים כרגע בניגוד לחוק. אם צריך לצפות את תוצאות הדיון בעיניים משפטיות, ברור שצריך להוציא צווים נגד המדינה ולקיים הליך בזק שסופו בביטול החלטת הממשלה וגיוס החרדים.

אם לשפוט את תוצאות הדיון לפי התנהלות בג"ץ בעתירות לגיוס חרדים ב-25 שנים האחרונות - השופטים ימרחו את הזמן, יאפשרו חקיקת חוק השתמטות חדש, יבטלו אותו פעם נוספת ומדינת ישראל תיכנס שוב לסחרור חוקתי וחברתי. על השופטים מוטלת האחריות שלא לאפשר זאת ולדאוג לכך שהממשלה תפעל באופן חוקי. השאלה הגדולה היא האם לשופטים יש את האומץ הנדרש בכדי לעשות זאת.