הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

תקופת המלחמה מעלה אצל כולנו את החששות והחרדות הנוראים ביותר, בין אם מדובר באימהות ששלחו את ילדיהן לשדה הקרב, נשות המילואימניקים וגם אימהות שהגרושים שלהם גויסו למלחמה. לצד החששות, עולות ומציפות את פני השטח סוגיות מורכבות שלא נאלצנו להתמודד איתם עד כה, מה למשל ניתן לעשות כאשר הגרוש נהרג במלחמה? לא די שאיבדת את הגרוש שלך, אבי ילדיך בקרב, עכשיו גם נותרת לבד לשאת בהוצאות. עו"ד ענבר לב, מומחית לדיני משפחה וירושה, מסבירה מתי תוכלי לקבל דמי מזונות מעיזבונו

"הסיטואציה הזו שבא הגרוש נהרג היא לא פשוטה כלל והיא מורכבת על כלל ההיבטים שלה. מצד אחד מבחינה נפשית את צריכה לתמוך בילדים שלך שאיבדו את אבא שלהם ואת צריכה להתמודד עם השינוי במצב הכלכלי שעליו הסתמכת כל העת לגידול הילדים למצב אחר. עד למותו של הגרוש היו לך מזונות ומישהו חלק את הסדרי השהיה וכעת הוא איננו, ואת נותרת עם כל עול הגידול לבדך, כולל השכול של הילדים".

אותה אישה שאיבדה את הגרוש בקרב יכולה להמשיך ולקבל מזונות?
עו"ד לב: "כאן נכנס לתמונה חוק הירושה, שמסדיר את סוגיית המזונות מן העיזבון והוא מאפשר לזוג נשוי או גרוש, שאחד מהם הלך לעולמו, לתבוע מן העיזבון מזונות עבור קטינים. יש מצבים שבהם אפשר אפילו לתבוע מזונות אישה, כתובה. כולנו יודעים שהגירושין זה או שיש גט או במוות. משכך, ברגע שהבעל הולך לעולמו האישה הופכת גרושה".

מה זה מזונות מהעיזבון? 
עו"ד לב: "המונח מזונות מהעיזבון הוא מונח יפה וסוציאלי, הוא מופיע בחוק וסטטוטורי אבל כדי לקבל אותו כסעד צריך להגיש תביעה לביהמ"ש למשפחה, ולביהמ"ש למשפחה יש קריטריונים מאוד נוקשים בעת שהוא מקבל תביעות מהסוג הזה. זה לא דומה לסיטואציה שהילדים חיים והאישה מגישה תביעת מזונות. פה הקריטריונים שונים, הם מגיעים בפן הסוציאלי, ומי שיכול בסוף לקבל אלו רק בודדים שעמדו בתנאים שנקבעו. אישה שתובעת מזונות מהעיזבון, יכולה לקבל את המזונות רק אם היא נחשבת נזקקת. ההגדרה של נזקקת זה שאם את עובדת את לא יכולה להאכיל את ילדיך, כלומר שאת חיה בעוני".

לדברי עו"ד לב, הפסיקה בכל הנוגע למזונות מהעיזבון היא מאוד מצמצמת והיא תלויה בעוד קריטריונים חשובים:

  1. היקף העיזבון.
  2. מצבה הכלכלי של האישה לפני מוות הגבר.

מה קורה אם אין כסף בעיזבון?
עו"ד לב: "יש אנשים שהיקף העיזבון שלהם הוא מינוס, חובות ובהתאם לכך, לא ניתן לקבל מזונות מהעיזבון. לאחרונה נידון מקרה שבו גרוש הלך לעולמו והותיר צוואה שבגינה הוא מוריש את כל הונו לידועה שלו בציבור. גרושתו הגישה תביעה למזונות מהעיזבון, ובית המשפט אכן הסכים ואמר כי היא זכאית לקבל מזונות מהעיזבון, אך משום שגובה העיזבון שלילי אין אפשרות לקבל. לא ניתן לקבל כספים מהעיזבון כשאין כלום בעיזבון".

לפי עו"ד לב, כדי לעמוד בנטל של מזונות מהעיזבון צריכים להתרחש שלושה דברים:

  1. מצב הכלכלי במצב נזקקות.
  2. המזונות הם עבור קטינים שלרוב לא יורשים על פי צוואה. ככל שלא יהיו יורשים כך היכולת לקבל מהעיזבון גדלה.
  3. גם הגרוש/ה עמדו בנטל, גודל המזונות בעיזבון לא יכול להיות גדול יותר מהעיזבון.

"בסופו של יום", מסכמת עו"ד לב, "זה יפה שיש חוק סוציאלי שמסדיר את הכללים אבל בסופו של דבר ביהמ"ש למשפחה צמצם מאוד את היכולת הסוציאלית". 

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר