הטבח של השבעה באוקטובר עורר בישראל מצוקה משפטית שטרם נידונה במלוא כובד הראש: כיצד יש להביא את המחבלים לדין? ישראל מחזיקה במאות מרצחים מעזה שהואשמו בהשתתפות במתקפה וכעת היא מתחבטת כיצד להעמיד אותם לדין כשנראה שאף אחת מהאפשרויות המשפטיות הזמינות לא מתאימה.

נקבע מותו של מחבל הנוח'בה שניסה להתאבד בכלא ואושפז בסורוקה

כמעט נכבש מתקן חשוב? כך היינו עלולים להסתבך עוד יותר ב-7 באוקטובר

מדינות בעולם כבר אותתו לישראל שבית דין אד-הוק לפשעי מלחמה הוא חסר אמינות וגם שחרור המחבלים במסגרת עסקה לשחרור חטופים לא יחליק בגרונם של הישראלים ונבחרי הציבור כאחד. "הם שחטו, אנסו, בזזו ונתפסו על חם", אמר עו"ד יובל קפלינסקי, בכיר לשעבר במשרד המשפטים לוושינגטון פוסט.

שואן ג'בארין, העומד בראש ארגון הזכויות הפלסטיני אל-חק, אמר שכל משפט שיתקיים ישראל לא יהיה אמין. "זו השיטה שיש לישראלים: לא אנושי. לֹא הוגן ואין הליך תקין", אמר. ברק מדינה, הרקטור לשעבר של האוניברסיטה העברית בירושלים ופרופסור למשפטים, אמר שמשפט של מאות מחבלים יעמיס על מערכת המשפט העמוסה גם כך ולכן ההליך יכול לקחת גם שנים. 

הסנגוריה הציבורית הודיעה כי היא לא תספק עורך דין במימון המדינה למחבלים. על פי הדיווח ב"כאן חדשות" נבחן לשחזר את הרעיון שהיה בזמן משפטו של אדולף אייכמן - גיוס עורכי דין זרים. כמה מומחים הצביעו על משפט זה כתקדים אפשרי מכיוון שהוא יהיה בעל פרופיל גבוה, יעסוק באירוע טראומטי ויקרא תיגר על המסגרת המשפטית הקיימת בישראל. 

"הנרטיבים שהוצגו במשפטים פליליים יכולים לפעול גם נגד ישראל על ידי מתן מספוא למתנגדיה", אמר קפלינסקי. לדוגמה, אם בתביעה לא יכללו אישומי אונס משום שהראיות שבידיהם אינן עומדות בתנאי הסף החוקיים, הדבר עלול לעורר ויכוחים אם התרחשה אלימות מינית בכלל. קפלינסקי הציג תוכנית לוועדה פרלמנטרית ישראלית המציעה להקים בית דין שיקבל את אירועי ה-7 באוקטובר כעובדה קיימת. בית הדין לא יזמן עדים אלא יתבסס על מסמכים של כוחות הביטחון וכן על חקירות המחבלים שיממנו בעצמם את ההגנה שלהם.

מבצע אכלוס מחבלי הנוח'בה (צילום: דוברות שב''ס)
מבצע אכלוס מחבלי הנוח'בה (צילום: דוברות שב''ס)

ד"ר דליה שיינדלין, עמיתת מחקר במכון מיתווים וסוקרת דעת קהל, אמרה שכל בית דין שייווצר תחת ממשלת נתניהו הנוכחית תיהיה נגועה פוליטית. "זה ייראה כאילו החוקים מותאמים לפי הגחמה הפוליטית של הממשלה הנוכחית".

המצוקה של ישראל דומה לזו שאיתה התמודדה ארה"ב לאחר פיגועי ה-11 בספטמבר, כאשר ביקשה לתפוס את מנהיג אל-קאעידה, אוסאמה בן לאדן. ארה"ב שלחה מאות חשודים למפרץ גואנטנמו בקובה. מרכז המעצר הפך למוקד זעם בינלאומי בגלל עינויים של אסירים והתעקשות ארצות הברית שהוא יוכל להחזיק גברים ללא הגבלה גם ללא אישום.

ראש מחלקת שבויים ונעדרים באמ"ן לשעבר, עו"ד אבי כאלו, אמר כי מצב זה שונה מכיוון שהמחבלים מוחזקים בשטח ישראל וכפופים לחוק הישראלי. טל שטיינר, מנכ"לית הוועד נגד עינויים בישראל, אמרה כי "זו שאלה משפטית מסובכת. אבל גם האלטרנטיבה של להחזיק אותם במעצר ממושך, ללא תקשורת, בתנאים כל כך קשים היא לא אופציה חוקית-נורמלית".