במוסף "הארץ" נחשפו היום (רביעי) הקלטות של מי שהיה נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, והיום אחד מבכירי הבוררים מטעם בית המשפט - איתן אורנשטיין.

בתיווך ביידן: המסמך שעשוי להוביל להפסקת אש בצפון | דיווח
המחבלים בשיפא היו בהלם ונכנעו: ישראל מצאה ראיית זהב

במסמך ארוך ומפורט המלווה בהקלטות כאמור חשף העיתונאי חיים לוינסון מה אורנשטיין היה מוכן לתת לאפי נוה, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, כדי שזה ידאג שיתמנה - מה שכלל, לפי לוינסון - "העפת" שופטים, הזזת תיקים, מינוי אחרים, ואפילו טובה קטנה מתיק שניהל בעצמו.

לוינסון חשף מסכת של שיחות טלפון והתכתבויות שנערכו בין השניים במשך חודשים. 

על פי הפרסום ב"הארץ", "השיחות נערכו בין מרץ לאוגוסט 2016, מהרגע שבו הוקמה ועדת האיתור לתפקיד נשיא המחוזי, דרך הליך הבחירה ועד הימים שבהם אורנשטיין כבר כיהן בתפקידו".

השיחות חושפות יחסי קח-תן מפוקפקים בלבה של מערכת המשפט: מינוי נשיא לבית המשפט המחוזי בתל אביב בתמורה להזזת שופטת שממנה נוה סולד, ובהמשך גם קידום שופטים כלבבו.

ההקלטות גם מתארות איך "תפר" נוה את המינוי של אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי. בשביל לזכות בתפקיד אורנשטיין הבין שעליו לרצות את נוה והיה מוכן לעשות הכל בשביל המטרה.

אחת ההקלטות עוסקת בדרישה של נוה להזיז את השופטת גנות:

נוה: "היא (גנות) איומה ונוראה, היא מבריחה את כולם. אתה נותן רק התחייבות אחת, אחת! אתה מעיף אותה מהתיקי נזיקין, לא מעניין אותי לאן"

אורנשטיין: (צוחק בקול)

נוה: "היא..."

(אורנשטיין עדיין צוחק)

נוה: "על זה אני לא צוחק איתך. היא הרי לא תשכח את זה, היא נקמנית בת נקמנית. כשהיא תגלה שאנחנו לא תומכים בה, וההיפך – הובלנו את המהלך עליך, היא חופשי... אבל חופשי, זה טיפוס סוגר חשבונות. חופשי. אני חושב שהגיע הזמן שתתקדם וגם מגזרים אחרים ייהנו מכישוריה המשפטים (שניהם צוחקים). זה אתה מתחייב. אנחנו לא נביא לעצמנו גזרה. כל החבר'ה יאכלו אותי, יגידו לי מה עשית? אתה צריך להבין אנחנו הולכים לתמוך בך, והיא נקמנית, היא נוקמת ונוטרת האישה הזאת. ממש, אבל ממש".

אורנשטיין: "אני מתפלא שהיא לא רואה את זה בא. מה היא חשבה שיתמכו בה?"

על פי הפרסום של לוינסון, השיחה מסתיימת ואז מנחה נוה  את אורנשטיין להגיש מועמדות לנשיאות.

לפי לוינסון מקורביו של נוה אמרו למוסף "הארץ" כי נוה הופתע מהמהירות שבה אורנשטין הסכים לכך.

לוינסון פרסם את ההתכתבות בין השניים, שהתקיימה באותו שבוע:

נוה: "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם והכל יהיה מושלם. שעוד תחומים ייהנו ממנה (מגנות). למה רק אנחנו??????? היא מושלמת לפירוקים".

אורנשטיין: "ממש. נטפל בכך".

נוה: "חחח. סופש נעים".

לוינסון כתב כי "כדי לתפור את המינוי נוה היה צריך קודם כל לטפל בוועדת האיתור. הוא ביקש להופיע בפני הוועדה, ואז ניצל את המעמד כדי לטנף על גנות. 'איילת אמרה לי, רצחת את גנות שם', סיפר לאורנשטיין. בשיחה אחרת הודה: "הרגתי אותה, נכון. היא (שקד) קיבלה את הפרוטוקול, והיא אומרת לי - 'הרגת אותה'".

אורנשטיין: "הרגת אותה, זה ברור, חיסלת אותה".

על פי הפרסום ב"הארץ" ועדת האיתור החליטה שלא להמליץ על גנות לנשיאות המחוזי, וגם לא על רוזן. גנות, שנפגעה מכך מאוד, פנתה בתגובה לנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והודיעה על כוונתה להתפטר. נוה שמע על כך מנאור ומיהר להדליף את הידיעה לטובה צימוקי, כתבת המשפט של "ידיעות אחרונות", כדי שהפרסום יסנדל אותה והיא לא תוכל להתחרט.

לוינסון כתב כי אורנשטיין שמע מנוה על התרגיל וצחק. "אפי, אני פרעתי את החוב, אם כך", אמר השופט. "לא, אני אמצא לך חדש", השיב לו, "מה אתה חושב לך, חביבי?".

הקלטה נוספת עסקה בחוב של אורנשטיין לנוה:

נוה: "אז בקיצור, אומרת הנשיאה (נאור), 'טוב, כנראה שיש שני תקנים לוועדה הקרובה, למה התפקיד של גנות מתפנה', וסיפרה שהיא הפקידה מכתב שהיא יוצאת לשבתון ומסיימת אחרי השבתון, כי לא מינו אותה, ועדת האיתור לא העלתה אותה".

נוה: "והנשיאה אומרת, 'אותי לא יכופפו, אני מקבלת את התפטרותה'. אמרתי לה – כל הכבוד, אנחנו גם מקבלים את התפטרותה. ישר הרמתי טלפון לטובה צימוקי, אמרתי לה – טובה, אנחנו נסנדל אותה. תוציאי לבירור עם בתי המשפט, אני רוצה מחר שאת מפרסמת את זה ונסגור את העניין".

נוה: "שלא תוכל להתחרט לנו. אנחנו נעשה לה אאוטינג".

אורנשטיין: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך".

נוה: "לא. אני אמצא לך חדש, מה אתה חושב לך חביבי".

לפי לוינסון, "למחרת בבוקר, ב–10 במאי, פורסמה הידיעה: "דרמה בבית המשפט המחוזי בתל־אביב: מיד לאחר שהשופטת המחוזית דליה גנות הבינה שהיא לא נכללה ברשימה הסופית לכהונת נשיאת הערכאה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, היא הגישה מכתב התפטרות".

העיתונאי ציין כי השניים החלו להתכתב על כך כבר ב–6 בבוקר:

אורנשטיין: "עשית את כותרת היום".

נוה: "שלא תתחרט".

אורנשטיין: "אין ספק!"

נוה: "מי ששולף אקדח ומאיים, צריך להביא בחשבון שיצטרך אולי גם לירות".

אורנשטיין: "צודק בהחלט".

נוה: "אז סייעתי לה".

אורנשטיין: "סיוע רציני. גם אם חשבו לדבר איתה שתחזור בה, העניין סגור".

נוה: "חחחח תודה שאנחנו יודעים לעבוד".

אורנשטיין: "בלשון המעטה, יש לך עוד משימה להשלים".

השניים המשיכו בהתכתבות. לסיום חתם נוה: "אני כבר מושקע בך מאוד".