שלושה חודשים לפני סיום כהונתו של מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, אחרי שזו הוארכה על יד ממשלת ישראל בחצי שנה, חוזרים על בורסת השמות של אותם המועמדים להתמנות במקומו לתפקיד השוטר מספר אחד. בצל מלחמת חרבות ברזל, הפשיעה גואה בעיקר במגזר הערבי, המאבק בארגוני הפשיעה והחרדת אמצעי הלחימה ודו"ח מירון, יסיים המפכ"ל כהונת בת שלוש שנים וחצי מרשימה ביותר ועם ארקודים צורמים.

יחד עם זאת, המשטרה ב-7 באוקטובר שניתה את עורה ואולי הצליחה להציל את גורלה ותדמיתה זאת לאחר שהשוטרים הם שהייו את השכפצ האנושי של מדינת ישראל, מנעו טבח נוראי הרבה יותר וסיכלו כוונה לחדור לערים - אשקלון, אשדוד, ב"ש ואפילו לערי המרכז. השוטרים בנחישות רבה ותעוזה וגילוי אומץ לב בלתי ניתן לערעור שילמו גם בחייהם. אלו ורק אלו סייעו ותרמו ממשית לשיפור תדמיתה של משטרת ישראל שהיה כמעט בשיא השפל והובילו בהמשך לגיוס שוטרים חדשים במספר שיפור תנאי השכר.

את הרגעים הללו ירצה מפכ"ל המשטרה לזכור לנצור כפרקים מרכזים בקדנציה שלו אולם יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מאותם אירועים פחות מרננים כמו מבצע שומר חומות שלפחות בתחילתו תפס את המשטרה חסרת אונים ואסון מירון גורם לו לסיים את כהונתו עם רבב שהיה רוצה בוודאי למחוק.

קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קובי שבתאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לצד אלו רב ניצב שבתאי, לוחם מיסודו, שבעצם רצה לסיים את הקריירה שלו בנסיבות אחרות. עתה, נשאלת השאלה לאור הבחישות בנושא המשטרה והמפכ"לות מי יחליפו בתפקיד כאשר על הפרק הניצבים המכהנים, או לפחות חלק מהם, בהם מפקדי מחוז ת"א , י-ם, דרום ומרכז וכמובן סמפכ"ל המשטרה המכהן.

מי שיצטרך לבצע את המינוי הזאת או לחתום עליו הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר וכן ממשלת ישראל בתום ועדה מיוחדת שתבחון את כישורי המועמדים, את עברם ואת מידת התאמתם לכהן כמפכ"לי המשטרה.

מי ששמו נעדר מהרשימה הוא ניצב יורם סופר - הקצין שמונה לשמש כפרויקטור לטיפול במגזר הערבי, משימה בלתי מבוטלת שבנתיים לא הצליחה להביא תוצאות שיקדמו אותו במירוץ למפכ"לות. הדיונים בנושא אלו וגם במינוי ראש אגף של חקירות במשטרה תוך התערבות של היועמ"שית, כך על פי הנטען, מקשים גם על המינוי של מפכ"ל המשטרה ונדמה כי כבר בשבועות הקרובים יהפוך הנושא לאחד הנושאים המרכזים שיונחו על  סדר היום של מדינת ישראל, משטרת ישראל והשר בן גביר. 

יורם סופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יורם סופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כאמור, בבורסת השמות לתפקיד המפכ"ל נמצאים ניצב סמפכ"ל המשטרה אבשלום פלד, ניצב מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן, ניצב מפקד מחוז דרום אמיר כהן, ניצב מפקד מחוז מרכז אבי ביטון ומפקד מחוז תל אביב ניצב פרץ עמר. לאחרונה, מעמדם של ניצב עמר וניצב ביטון התחזק מאוד לאור הטיפול בפשיעה.