פרקליט מחוז מיסוי וכלכלה יהונתן תדמור הודיע היום (שני) למנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר על הכוונה לבטל את הסכם עד המדינה שנערך עימו, לאחר שהונחה תשתית ראייתית המלמדת על הפרת הסכם עד המדינה מצידו. פילבר יזומן לשימוע מנהלי על עצם הכוונה להפר את ההסכם כאשר אחריו יוחלט אם יוגש נגדו כתב אישום ובגין אילו עבירות. עורך הדין גיא שנער, מומחה למשפט פלילי ממשרד אייזנברג, שנער ושות', המכהן גם כיו"ר ועדת פשיעה בינלאומית בלשכת עורכי הדין, אמר בשיחה עם "מעריב" כי "המשמעות הבלתי נמנעת של החלטת הפרקליטות על ביטול הסכם עד המדינה היא כוונתה של המדינה להגיש נגד פילבר כתב אישום בתיק 4000".

בן גביר הכריע: ניצב אבשלום פלד יהיה המפכ"ל הבא של המשטרה
"ישראל מערימה קשיים על העסקה": יש תנאי אחד שבחמאס לא מוותרים עליו

לדברי שנער, אין מדובר במקרה תקדימי, אולם הוא בהחלט חריג: "שנים אחרי שעדותו הסתיימה, מודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה על כוונתה לבטל את הסכם עד המדינה בטענה שהפר אותו בעדותו. הסכם עד מדינה מקנה לחשוד חסינות מפני עבירה פלילית אותה ביצע. חזרה מהסכם עד מדינה, לאחר שפרקליט מחוז סבר כי אותו חשוד הפר את ההסכם אשר נחתם עימו, צפויה לגרור את פתיחת ההליכים נגדו מחדש".

לדברי עו"ד שנער, "עיקר תשומת הלב הוא מה יעלה בגורל העדויות המפלילות שסיפק עד המדינה, האם הן פסולות או שהפרקליטות יכולה לעשות בהן שימוש במשפט נתניהו, כלומר - קבילות ההודאה המפלילה שמסר עד המדינה במהלך "עדות הניקיון" - עדות שבה מספק את המדינה את המידע המפליל כנגד החשוד המרכזי בפרשה". 

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לדברי שנער, יתכן וינוהל הליך נפרד לגבי גרסאות אלה, והשאלות שישאלו בין היתר הן האם פילבר מסר את הודאתו באופן חופשי ומרצון, היינו, עד כמה טובות ההנאה שהובטחו לו טרם חתימת הסכם עד המדינה הן שהניעו אותו למסור את גרסתו המפלילה. בנוסף, על מנת לקבוע אם ההודאה המפלילה שמסר עד המדינה קבילה גם לאחר ביטול ההסכם עימו, יבחן העיתוי שבו ניתנו הודעותיו – האם לאחר שהובטחו לו טובות הנאה, היינו, הגנה מהליכים פליליים הרי שאז יש ספק שניתנו מרצונו החופשי, או לאחר חתימת ההסכם עימו, שאז הן קבילות".

עו"ד שנער מוסיף כי יש לשים לב לטענת הפרקליטות לפיה פילבר הוא זה שהפר את הסכם עד המדינה, וכאן יש חשיבות לנימוק העומד מאחורי טענה זו. כך למשל, לפי הסכם עד המדינה שעליו חתום פילבר, עליו לדווח לפרקליטות באופן מיידי על כל קשר שנוצר בינו לבין גורמים הקשורים בתיק 4000. אם כוונתה של הפרקליטות לכך שחברת הסקרים שבבעלותו של פילבר נשכרה על-ידי הליכוד לביצוע עבודה בשכר, ופילבר לא דיווח על כך, הרי שהדבר עשוי להוות לכאורה הפרת הסכם".

שלמה פילבר מעיד בתיק 4000. רוני כנפו, וואלה!

לדברי שנער, במידה ופילבר סבור כי עמד בכל תנאי ההסכם, והגם שנדמה כי הוא אינו מתכוון להילחם בהחלטה זו, גם עצם החלטת הפרקליטות לבטל את ההסכם עשויה לעמוד לביקורת שיפוטית, אם יחליט פילבר לעתור לבג"ץ כנגד החלטת הפרקליטות".

עו"ד שנער מסכם ואומר כי אם פילבר יבחר שלא להתמודד עם עצם ההחלטה לבטל את ההסכם, אלא להתמודד עם כתב האישום עצמו, המשימה הראשונה תהיה לנסות ולהביא להכרעה לגבי קבילותה של כל אחת מגרסאותיו השונות שנתן בכל אחד משלבי ההליך, ובעיקר אי-קבילותה של הגרסה שמסר בחקירותיו במשטרה".