פחות מ-24 שעות לאחר שהכחיש את הפרסומים על זהות מינוי מפכ"ל המשטרה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע היום (שני) כי אכן בחר בניצב אבשלום פלד, הסמפכ"ל הנוכחי, לעמוד בראש המשטרה.

בן גביר הכריע: ניצב אבשלום פלד יהיה המפכ"ל הבא של המשטרה

פלד, לו ניסיון של כ-40 שנה במשטרה ובמג"ב, והוא "ידלג" על המסלול הנהוג שכולל פיקוד על מחוז במשטרה בטרם כניסה לתפקיד המפכלות. הוא זוכה להערכה רבה בקרב הקצונה הבכירה, אך חלקם מזכירים כי ב-2015 נחקר במח"ש בחשד לביצוע האזנות סתר, ולאחר מכן המליצה מחלקת החקירות שלא לקדם אותו לדרגת ניצב. אלשיך דחה את ההמלצה, וב-2017 מינה אותו לניצב. 

מנגד, תומכיו של פלד בארגון אומרים עליו כי הוא "אחלה אבשי, קצין מוערך ואיכותי, שקט וצנוע שעושה עבודה מקצועית ויסודית. אהוב על כולם". יש אומרים כי בן גביר, כבר בראשית דרכו סימן את ניצב פלד לכהן כמפכ"ל לאחר שהתרשם מאישיותו הצנועה ואופיו השקט ולא בכדי קידם אותו לתפקיד סמפכ"ל המשטרה, ואף אמר עליו כי הוא "גרם לו להתאהב במשטרה". לרוב, מינוי ניצב לסמפכ"ל מסכן את סיכויו להיבחר בהמשך למפכ"ל, כפי שקרה עם ניצב בנצי סאו, ניצב אלון אסור וכן ניצב דוד ביתן בעבר.

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מי שיצטרכו לעשות עתה חישוב מסלול מחדש הם לפחות שלושה מהניצבים המכהנים בהם ניצב דורון תורג'מן, מפקד מחוז ירושלים, שמכהן בתפקידו כבר למעלה משלוש שנים , ולא יסכים בשום אופן לבצע תפקיד זהה במחוז אחר, ניצב יורם סופר, שמונה על ידי בן גביר לפרויקטור לטיפול באלימות בחברה הערבית, וניצב פרץ עמר, מפקד מחוז תל אביב שהגיע לגיל 63, ולא נראה כי ימתין שנתיים או שלוש נוספות כדי לזכות בכהונה כמפכ"ל.

במצב שכזה נראה כי המפכ"ל הנכנס יצטרך לבצע כבר בראשית דרכו שינויים משמעותיים בסגל הפיקוד הבכיר, ולהתמודד עם גל פרישות בהם גם של ראש להב 433 ניצב מוטי לוי, שכבר יצא לחופשת פרישה ואת מקומו ימלא בשלב הזה תנ"צ בועז בלט.

פלד, בן 63, נשוי ואב לשלושה, החל את דרכו במשטרת ישראל לפני כ-40 שנה כלוחם מג"ב ומפקד מחלקה בימ"מ, ומאז חודש אפריל 2023 משמש ניצב פלד שסגנו של המפכ"ל הנוכחי קובי שבתאי.

השר לביטחון לאומי בן גביר: "ניצב אבשלום פלד הוא האיש המתאים להוביל את משטרת ישראל. פלד הוא קצין בעל ניסיון עשיר, מקצועי וחד. ניצב פלד הוא לוחם למען המדינה והוא איש ניהול שיצעיד את המשטרה קדימה. זו ההזדמנות להודות עמוקות למפכ"ל המכהן יעקב שבתאי שהמדינה חבה לו על ארבעים שנות שירות ולוחמה למען עם ישראל".