ההחלטה של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, למנות את ניצב אבשלום פלד לכהונה כמפכ"ל המשטרה במקומו של רנ"צ יעקב שבתאי, לא מפסיקה לרדת מהכותרות והיא סוחפת ביקורת נוקבת בעיקר מצד ניצבים בדימוס, שסבורים כי מדובר בהחלטה פוליטית ולא מקצועית של השר בן גביר. 

חד בצורה בלתי רגילה: היתרון הבולט של המפכ"ל החדש שעשה היסטוריה

בכנס של המכון למחשבה ישראלית התבטא ניצב בדימוס יוסי סדבון ראש אגף החקירות ומפקד מחוז תל אביב לשעבר. "מפכ"ל שלא עשה תפקיד מפקד מחוז והוא חמש שנים אחרי גיל פרישה, זה מעיד כי יש בעיה במינוי. עדיף שתהיה ועדה מקצועית שתמליץ לשר על מינוי מפכ"ל". קצינים בכירים לשעבר הוסיפו וטענו: "הארגון התדרדר מקצועית בשנים האחרונות ויש חדירה של פוליטיזיציה לשורותיו".

ניצב בדימוס סדבון הוסיף בדבריו: "השלטון עושה שימוש בתקשורת כדי להשפיע לרעה על המשטרה. נכנסים בכוונה במשטרה כדי ליצור לו דה לגיטימציה. אנחנו עדים למהלך מפתיע שהשר מודיע על מינוי מפקד להב 433. כניסה של שר לעולם החקירות הוא דבר מזעזע וזו התערבות בוטה של הדרג הפוליטי. מדובר בעבריין מורשע בעבירות טרור שבתפקידו הוא המפקד של משטרת ישראל. אנו רואים רבות מהפעילויות של המשטרה הן במטרה לרצות את השר. אנחנו מאבדים את השם הטוב של המשטרה ואמון הציבור. ללא אמון הציבור, המשטרה לא תוכל לעבוד. מכיוון שהשיקולים לקידום הם לא מקצועיים, הטובים במשטרה עוזבים. יש חוסר עצום של שוטרים מול תקן קיים".

יוסי סדבון (צילום: אלי דסה)
יוסי סדבון (צילום: אלי דסה)

מנגד קצינים בכירים במשטרה סבורים כי ניצב פלד בהחלט ראוי. "מהיכרותנו איתו מדובר באדם חכם מאד שיודע לחתוך דברים ולקבל החלטות. אם הוא לא יילחץ מהשר? את זה רק ימים יגידו, אבל הוא עשה תפקידים במשטרה וקולות הביקורת שנשמעים כעת צריכים לעצור כי צריך לתת לו להתמנות על פי ההחלטה ולבחון אותו במעשים. הוא עוד לא מונה בפועל וגם מפנים חיצי ביקורת שזה לא מובן בעליל. איך מנסים לפסול אותו לפני שהוא נכנס לתפקיד. בסוף מפכ"ל יש אחד, והשר הוא הממנה את המפכ"ל כך היה מקדמת דנה. ברור שיש ניצבים שרצו את התפקיד ובהחלט חלק מהם ראויים ביותר עם כריזמה ואיכויות בלתי ניתנות לערעור, אבל זו ההחלטה והם כעת צריכים לקבל את ההחלטות שלהם. ההנחה היא שחלקם יפרשו מהארגון כי הם שבעו בתפקידים והבינו כי לא יקבלו את המושכות. זו תחושה לא קלה אבל הם מספיק חזקים ומקצועיים לצאת לדרך חדשה", אומרים גורמים בכירים למעריב.

האמירה הזאת מתייחסת בעיקר לחשיפת מעריב משני האחרון, עת פרסמנו אודות הטלטלה שיעבור הארגון בעקבות ההחלטה ועל המציאות הלא פשוטה שיצטרך להתמודד עם ניצב דורון תורג'מן מפקד מחוז ירושלים יודיע על פרישה, וכן על פרישה של ניצבים נוספים בהם ראש אח"מ יגאל בן שלום , מפקד מחוז תל אביב פרץ עמר, הפרויקטור של המגזר יורם סופר וכעת גם ראש אגף משאבי אנוש (אמ"ש) בועז גולדברג וכן מפקד מחוז ש"י עוזי לוי.

חשיפת מעריב מיום שני על הטלטלה במשטרה (צילום: מעריב)
חשיפת מעריב מיום שני על הטלטלה במשטרה (צילום: מעריב)

נציין כי באותו טקס התבטא בתקיפות גם תנ"צ בדימוס עופר שומר שאמר כי: "ההתדרדרות במשטרה החלה עם מינוי מ"מ מפכ"ל למשך שנתיים, מה שמעביר מסר מאוד בעייתי ולא דמוקרטי. הדבר משאיר את המשטרה תלויה בפוליטיקאים. התדרדרות זו נמשכת עד היום. לאחר מכן בחרו מפכ"ל ממג"ב שהעיד שיש טובים ממנו.  מפכ"ל ממג"ב הוא לא מתאים לפקד על המשטרה. התוצאות לא איחרו לבוא: אסון מירון שהמפכ"ל לא לקח אחריות על האירוע, אירועי שומר חומות ופשיעה גואה בחברה הערבית. חלו תהליכים לא טובים שאנו עדים להם גם היום". 

ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, ראש אגף המבצעים לשעבר במשטרה אמר בדיון כי: "המשטרה היום אינה מקצועית, אין דרך ויש תחושה של שחיתות".