נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר, השופט בדימוס איתן אורנשטיין, השלים את כתיבת פסק הדין בבוררות המיליארדים בין דן גרטלר לבין האחים משה ומנדי גרטנר, שבמרכזו תביעות הדדיות בקשר לקיום הסכמים בנוגע לזכויות כרייה בקונגו. בהחלטתו אורנשטיין למעשה מנקה את גרטלר מהטענות לשוחד בקונגו. ״ברצוני להדגיש הדגש והבהר היטב, לא הוצגו בפניי ראיות משכנעות בדבר קיומם של תשלומי שוחד", כתב.

לאחר שפרסם עדויות על מעשי צה"ל: הפסיקה נגד ארגון "שוברים שתיקה"
בתום מרדף משטרתי: תושב חברון נעצר בחשד לגניבת רכב

אורנשטיין סירב לפסול את עצמו מכיוון שפסק הבוררות כבר נכתב. בפסק הדין נקבע כי האחים גרטנר יקבלו רק 85 מיליון, וכי הוא לא מצא ראיות משכנעות לטענות כי גרטלר לקח שוחד בקונגו.

השופט אורנשטיין, הנמצא בימים אלה בלב סערת השיחות המוקלטות עם ראש לשכת עורכי הדין לשעבר עו"ד אפי נוה, שלח לצדדים את החלטתו למרות התנגדותו של גרטלר, שדרש מהשופט להתפטר בימים האחרונים כבורר או לכל הפחת להמתין עם פרסום פסק הדין על רקע בקשת פסילה שהוא מתכוון להגיש נגדו.

פרקליטיו של גרטלר עו"ד בועז בן צור, דורי קלגסבלד ואמיר שרגא, שלחו לאורנשטיין בערב פסח מכתב בדרישה שיפסול עצמו בנימוק לפיו ממידע שלטענתם נחשפו אליו לאחרונה עולה שאורנשטיין סבור לכאורה שגרטלר עומד מאחורי הפרסומים האחרונים נגדו.

"הגיעה לידי גרטלר ראיה מוצקה לפיה אתה בטוח שהוא עומד מאחורי הפרסומים בעניינך", כתבו עורכי הדין, "עוד התברר כי עמדתך היא שאם תהיה חקירה משטרתית בפרשה זו, החקירה תהיה מכוונת נגד גרטלר כמי שיזם ואחראי לפרסומים. נוכח ראיה זו ברור כי אינך יכול עוד לשמש כבורר בבוררות זו ביין היתר לאור הוראות חוק הבוררות". 

השיחות המדוברות נחשפו באחרונה בעיתון "הארץ" על ידי העיתונאי חיים לוינסון. בפרסום נחשפו תמלילי שיחות משנת 2016 בהן דיברו נוה ואורנשטיין על מה שנראה כ"דיל" לכאורה, במסגרתו דובר על סיוע של נוה במינוי אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב.

במקביל, גם איש העסקים יצחק תשובה ביקש להעביר את אורנשטיין מתפקידו בעקבות ההקלטות. תשובה ושותפיו לבוררות טוענים כי הם "איבדו את אמונם בבורר ואינם רוצים להתדיין בפניו", בעקבות ההקלטות שלו עם נוה. בשל החלטתו של אורנשטיין שלא לפסול את עצמו, תשובה הגיש לבית המשפט המחוזי בלוד בקשה להעברתו של אורנשטיין מתפקידו, כאשר החלטת בית המשפט, לכאן ולכאן, יכולה להשפיע דרמטית על התפתחות הפרשה.