גל האלימות בחברה הערבית שהלך וגאה בסוף השבוע שעבר צייר תמונה קשה מאוד, ותחתיו נרשמו בין היתר פיגוע דקירה ברמלה, אירוע ירי בלוד וניסיון דקירה בכפר ג'דידה-מכר. לצד אלו עומד הפיצוח שרשמו חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז תל אביב במשטרה, עם מעצרם של כ – 20 מאנשיו של ראש ארגון הפשע ערן חייא, הארגון מהגדולים במחוז תל אביב והמרכז, תוך גיוסם של שלושה עדי מדינה. 

בעיראק ממשכים לפעול נגד הקהילה הגאה, ומציגים: עונש "מרוכך"
נתניהו, גלנט והלוי - הניחו את המפתחות והתפטרו עכשיו | יצחק בריק

אותו פיצוח מוביל אותנו אל בכיר לשעבר במשטרה, שמכיר את רזי החקירות על בוריין כדי לבדוק מולו כיצד זה שבמגזר הערבי המשטרה מתקשה הרבה יותר. "העובדה שבתוך ארגון פשיעה כמו של ערן חייא, המשטרה מצליחה לגייס שלושה עדי מדינה במסגרת היריבות של אותו ארגון מול ארגונם של האחים מוסלי, מעבר לכך שמדובר בהישג מרשים, מדובר בהסבר מדוע במגזר הערבי המשטרה מצליחה הרבה פחות".

למה אתה מתכוון?

"פשוטו כמשמעו. במגזר הערבי זה יותר מנדיר להשיג עד מדינה עד כדי בלתי אפשרי. יתירה מכך במגזר הערבי קשה מאד לאתר משתפי פעולה כשמדובר בסכסוכים בין ארגוני פשיעה בעיקר בגלל הפחד ששורה בקרב האזרחים במגזר וכן ,בשל הידיעה כי שיתוף פעולה עם המשטרה או מסירת מידע במסגרת הסכסוכים שם דינו כגזר דין מוות על המודיע".

"במגזר הערבי מחסלים על כל שטות וברגע שעולה חשד לכאורה לבגידה, כך הם מכנים את זה שם, הם מחסלים בלי חשבון ואף אחד לא מוכן לקחת סיכונים על החיים שלו ועל החיים של המשפחה שלו", אותו בכיר מוסיף.

"במגזר היהודי עבריינים עורקים מארגון לארגון ואין להם בעיה לשתף פעולה כדי לחסוך מעצמם שנות מאסר. מעט מאד משלמים מחיר של חיסול על ידי ארגוני פשיעה ברגע שהם משתפים פעולה , מה גם שהם מקבלים מיד חסות של הארגון היריב. במגזר הערבי כדי להקים תצפית אין אחד שיסכים להציב מצלמה בבית שלו , בוודאי שלא מארב בעיקר בשל החשש הכבד שזמנו יהיה שאול".

"היד על ההדק קלה מאד במגזר הערבי ולכן זה מערים קשיים על פעילות חקירתית של המשטרה בעיקר באיסוף תשתית ראייתית שזה הרי מה שחשוב כדי לגבש כתב אישום בסופו של דבר. המספרים על פיצוח תיקים במגזר הערבי לא משקרים וכל תיק שהמשטרה מצליחה להביא לכדי כתב אישום הוא אחרי עבודה סיזיפית מסובכת. מעבר לזה ארגוני הפשיעה במגזר הערבי ממעטים לדבר הם לא מחכים לבדיקה אלא מחסלים וממשיכים הלאה".