משפט נתניהו התחדש הבוקר (רביעי) עם עדותה של עורכת הדין שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה. ברנע-פרגו נחקרה בחקירה ראשית על ידי עו"ד טפת מויאל-רוטשילד מפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקרת בחקירה נגדית על ידי סנגורו של נתניהו עו"ד עמית חדד במסגרת תיק 1,000 (פרשת המתנות).

חסר תקדים: בארה"ב מאשרים כי ביידן מונע העברת נשק רב לישראל
סמוטריץ' במתקפה על נתניהו: הפסק לעכב שימוש בכספי הרשות | דיווח

ברנע-פרגו הציגה את עצמה בתחילת הדיון וציינה כי היא מכהנת בתפקיד יועמ"שית משרד ראש הממשלה משנת 2003. נציגת הפרקליטות עו"ד מויאל-רוטשילד פתחה את הדיון בשאלה על חוברת כניסה לתפקיד שהכינה ברנע-פרגו עם כינון הממשלה ב-2009.

"זו חוברת לא קצרה שכוללת את הנושאים של העברת הממשלה, גם קבלת מתנות, נהלי משרד וכל נושא אחר" הסבירה יועמ"שית רה"מ. "ביקשתי מראש הממשלה פגישה קצרה, הוא עיין בחוברת, סקרתי בדבריו את תוכן העניינים במה עוסקת החוברת, הפצרתי בו להסתייע בחוברת ככלי עזר שימוש ויעיל. שאלתי אותו אם הוא מעוניין שאסביר לו יותר על החוברת והוא אמר שהוא יעיין בה בזמנו החופשי", אמרה.

עו"ד מויאל-רוטשילד הציגה באולם בית המשפט מכתב של ברנע-פרגו מ-2011 שעניינו הנחיות בדבר קבלת מתנות על ידי נבחר ציבור. 
"היו פניות מתנות שראש הממשלה ורעייתו קיבלו, היו מעט פניות של שרים אחרים, ולכן חשבתי שטוב אעשה אם ארענן את ההוראות הרלוונטיות", ציינה היועמ"שית.

שלומית ברנע-פרגו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שלומית ברנע-פרגו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנימין נתניהו בבית המשפט בעדותו של ארנון מילצ'ן (צילום :רויטרס)

עו"ד מויאל רוטשילד: "מדוע ציינתם שבמקרה של מתנה אישית צריך לפנות להתייעצות לייעוץ המשפטי?". ברנע פרגו: "חוק שירות הציבור מתנות מטיל אחריות אישית על עובד ציבור לפעול בהתאם לחוק, ונבחר ציבור שסבור שהוא מעוניין לחרוג מהחוק ולהחזיק...". עו"ד מויאל רוטשילד: "הוא זה שאחראי לכך שהוא מקבל את הוראות החוק ולא פועל בניגוד להוראות החוק". ברנע-פרגו: "מכיוון שההחלטה לסווג את המתנה ככזו שהחוק לא חל עליה היא מורכבת, אני מעמידה לרשות מקבל המתנה עובד הציבור ומנחה אותו לפנות לייעוץ המשפטי או לוועדת המתנות על מנת לוודא שבאמת החוק לא יחול על אותה מתנה". 

עו"ד מויאל רוטשילד: "למי רה"מ צריך לפנות כדי לקבל ייעוץ כאשר יש סוגיה של טוהר המידות?". ברנע-פרגו: "בכל עניין שנוגע לתפקידו הממלכתי של ראש הממשלה, או בכל עניין שיש לו ספק או אפשרות שאולי נוגעת לתפקידו הנוכחי כראש הממשלה עליו לפנות ללשכה המשפטית, ובמידת הצורך אני מתייעצת עם היועץ המשפטי לממשלה".

עו"ד מויאל רוטשילד: "האם בכל שנות כהונתו של ראש הממשלה הוא ביקש להתייעץ איתך בנוגע למתנות אישיות? ברנע-פרגו: "ראש הממשלה לא פנה אליי אף פעם בנושא מתנות מחברים, אולי ב-2018...".

בהמשך השלימה ברנע-פרגו את התשובה: "ב-2018 הוא פנה אליי לראשונה בנושא". השופט בר עם: "זה כולל גם שיחות רקע, מסדרון, שלא בהכרח כוללות חוות דעת. לעתים נוצרת מערכת יחסים בין אנשים. ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על מתנות מחבר כלשהו עד 2018".

בהמשך חקר סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, את ברנע-פרגו בחקירה נגדית: חדד פתח בשאלות על חוק המתנות, וטען כי לא נעשה בו שימוש לאורך השנים. 

עו"ד חדד: "האם הכרת את ההלכה שהאבחנה בין מתנה אסורה למתנה שאינה אסורה, שהטעם היחיד או הדומיננטי הוא היותו של העובד עובד ציבור?". ברנע-פרגו: "זה לא הדבר היחידי שיש לבדוק, אלא גם האם יש אינטרסים שמקבל המתנה יכול להשפיע עליהם. משום שחוק המתנות הוא לא דבר החקיקה היחיד שעשוי להיות רלוונטי, עוד כללים, הנחיות יועמ"שית, ולכן כל נושא נבדק באספקלריה רלוונטית".

עו"ד חדד ציין כי העמדה הזו שגויה משפטית והשופטת פרידמן פלדמן העירה: "אתם עושים פה סימפוזיון לחוק המתנות?".

עו"ד חדד הציג תצהיר של נתן אשל, יועצו לשעבר של ראש הממשלה, בו הוא כתב כי הוא התייעץ עם ברנע-פרגו בנוגע לקבלת מתנות על ידי ראש הממשלה מידי חברים, וכי ברנע פרגו "נועצה גם באבי ליכט וכי ככל שהדבר נוגע לאדם שהיה חברו של ראש הממשלה טרם לכניסתו לתפקיד ראש הממשלה, אזי אין כל איסור או הגבלה". 

"אני לא זוכרת שנתן אשל התייעץ איתי בקשר למתנות הקשורות לראש הממשלה", אמרה ברנע-פרגו. "המשנה הרלוונטי לנושא לא היה אבי ליכט, הוא היה משנה לנושאים כלכליים, ואילו הגורם שאיתו התייעצתי זה המשנה בנושא משפט מינהלי - דינה זילבר ולפניה מייק בלאס".

עו"ד חדד העיר לה: "זה לא משפט מנהלי, זה דברים שאת אמרת". ברנע-פרגו הבהירה: "אני נתתי נוהל העברת תפקיד מ-2015 ששם כתוב שהחוק אינו חל על מתנות אישיות כגון מתנות מחברים, כאשר החברות התחילה תקופת זמן משמעותית לפני כניסתו לתפקיד וזה תלוי בנסיבות העניין, והאחריות מוטלת על עובד הציבור".