חודש וחצי לפני סיום שנת הלימודים ולפני שמאות אלפי ילדים ונערים יצאו לחופשת הקיץ, ובתוך תקופת מלחמה שמפנה את אותם בני נוער אל החיפושים ברשתות החברתיות, אי אפשר שלא להדליק נורת אזהרה חמורה מהחשש לפגיעה בקטינים ברשת החברתית על ידי עבריינים ובעיקר עברייני מין, שמצליחים תוך שימוש בפרופילים מזויפים לנהל שיחות צ'אט עם קטינים, להוביל אותם לשלוח אליהם תמונות אישיות שלהם ולבצע עבירות של סחיטה או פדופיליה.

בגין ניסיון רצח: כתב אישום חמור הוגש נגד ראש ארגון הפשע יוסי מוסלי
הרצוג ולוין מציגים: משרתי מילואים יזכו להקלות חנינה משמעותיות | כל הפרטים

לצורך הטיפול והאיתור של עבירות הללו, הוקמה ב–2018 יחידת 105 בלהב 433 במשטרה, שיחד עם משרדי ממשלה רלוונטיים, מצליחה לחשוף לא מעט עבריינים ברשת החברתית. מדובר בתופעה חולה ולא בכדי מתריע סנ"צ אבי ראש, ראש מפלג החקידות ביחידה, בפני הקטינים שלא לנהל שיחות עם פרופילים שהם לא מכירים. ולכם ההורים, "בדיוק כמו שלא תשלחו את הילדים להסתובב ברחוב חשוך בשעות הלילה, כך אל תאפשרו להם לצ'וטט ברשת החברתית, חלילה כדי להימנע מפגיעה שיש לה השלכות כבדות".

בראיון צמוד עם סנ"צ ראש אנחנו מציגים בפני הציבור את היחידה שהפכה לשם דבר, ומציגים את הכלים שלה להתמודד עם הסכנות ברשת.

סנ"צ ראש, תוכל לתת לנו קודם כל הסבר מה זו יחידת 105 למי שלא יודע?
"יחידת 105 היא יחידת חקירות בתוך להב 433  והיא בעצם יחידה שעוסקת במניעה ואכיפה של פשיעה נגד קטינים ברשת. זו יחידה שהוקמה בהחלטת ממשלה ופעילה משנת 2018. המודל שלה הוא מודל ייחודי, שמשלב אגף אזרחי יחד עם משטרה, כאשר האגף האזרחי מורכב מחמישה משרדי ממשלה שכולם רלוונטיים לטיפול בקטינים. מדובר בגורמים ממשרד הרווחה, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד המשפטים, והמשרד לביטחון לאומי, שהוא מנהל את כל האירוע כמובן בתוך המעטפת המשטרתית שבתוך להב 433". 

היחידה הזו מורכבת ממוקד בסגנון משל"ט, ששם מתנקזים הקריאות, הדיווחים וכל האירועים. יש לכם יחידות סייבר שמסייעות בידיכם להתחקות או לנטר אירועים ברשת החברתית?
"היחידה מורכבת מארבע רגליים, כאשר שלוש רגליים משטרתיות קלאסיות. אחד זה מפלג מודיעין, שהתפקיד שלו זה לחשוף עבריינים ועבירות ברשת, בעיקר בתחום הזה של עבירות מין. הרגל השנייה זן רגל החקירות, שהיא מוכרת לכולם, שאני המפקד שלה והרגל השלישית היא רגל של מוקד, שזה מערך שפעיל 24 שעות, 7 ימים בשבוע. הוא נקרא 105 - מתקשרים בטלפון ל–105, ושוטרים, חוקרי רשת, עונים לשיחות, וכמובן מקבלים את כל האינפורמציה שקשורה בפשעים נגד קטינים. הרגל הרביעית זו הרגל של האגף האזרחי, כמו שהסברתי, שהיא מורכבת מחמישה משרדי ממשלה, שהם רלוונטיים לטיפול בקטינים".

אפשר לומר שהיחידה הזאת, בתוך הטווח של שש שנים מאז שהוקמה, הפכה לשם דבר ומחזיקה בשם אפילו עולמי. מגיעים אליה ללמוד ממנה ולחקות אותה. 
"כן, כי מדובר במודל באמת ייחודי, שבו משטרה משלבת זרועות תחת קורת גג אחת, יחד עם משרדי ממשלה אחרים, שזה לא מובן מאליו, שיושבים באותו חדר, וכאשר מתקשר קטין או הורה של קטין ומדווח על פגיעה, אז אומנם מי שעונה לשיחת טלפון זה בעצם חוקר רשת משטרתי, אבל לצדו יושב עובד סוציאלי, יושב בכיר במשרד החינוך, יושבים הנציגים של משרד הבריאות, וכולם ביחד מבצעים במקום את אותן בדיקות, וכמובן נותנים לו את המענה המתאים.

אם הוא התקשר ודיווח על בריונות, או שיימינג ברשת, אז אומנם זה לא עבירה פלילית, אבל באותו רגע מידית, אם זה קרה בתוך בית הספר, אז הנציג של משרד החינוך נותן לו את המענה, מתקשר למנהל, מתקשר ליועץ בית הספר, נותן הדרכה להורים וכן הלאה".

זאת אומרת, שזה גם בזמן אמת. זה נכון גם לגבי מקרים שבהם מאתרים קטין שמאיים בהתאבדות למשל? אתם יודעים להתחקות אחריו, לאתר, לאכן טלפונים, להגיע ליעד ולשלוח ניידות לזירות?
"כן, ההרכב שלנו גם עוסק כמובן בהצלת חיים, ויש לנו גם פרויקט שנקרא אבירי רשת, שיש שם המתנדבים, שהתפקיד שלהם להיות ברשת ולנטר אם יש באמת איזשהו חשד לפגיעה בקטינים, או איזה דיווח של איזה קטין או חבר של קטין, שמספר שיש קטין שנמצא במצוקה נפשית, אנחנו יודעים להגיע אליו תוך זמן קצר ולהציל את החיים שלו. עשינו את זה בהרבה פעמים".

אל מול אותם אבירי רשת יש עברייני רשת, ולא מעטים. מדובר באלפי פניות שמתנקזות אצלכם. בכמה אירועים טיפלתם במהלך שנת 2023? וכמה בעצם מתחילת שנת 2024 ועד היום?
"אנחנו מטפלים בעשרות אירועים בשנה. אני חייב לומר שאנחנו לא היחידה הבלעדית שמטפלת בעבירות מין ברשת, גם התחנות המקומיות במחוזות מטפלים בעבירות מין ברשת, אם מדובר בעבירות מין מהרף הנמוך יותר. אנחנו מטפלים בעבירות כמובן יותר חמורות, אם זה חוצה מה שנקרא מחוזות, תופעות בינלאומיות, תופעות ארציות, אנחנו מטפלים בעשרות מקרים בשנה, כאשר הייחוד של התחום הזה של הפגיעה בקטינים, עבריין אחד יכול לפגוע בעשרות קטינים וזה בעצם הייחוד לתופעות אחרות".

יש גם עניין של זיופים בתוך הרשתות, בין אם זה בהצגת תמונות עירום של קטינים שהן מזויפות או דברים דומים של פוטו מונטאז'. איך אתם מטפלים באירועים שכאלה?
"קודם כל נכון. כמו שאמרת, הרשת בנויה לא על מצג אמיתי אלא על מצג שווא. רוב הציבור, גם קטינים, גם בגירים ובוודאי עבריינים לא מציגים ברשת בשם האמיתי שלהם. כל אחד קורא לעצמו בשם של הפרופיל בכל האפליקציות השונות ואז יותר נוח להם לפעול תחת מעטה אנונימי.

לנו כמובן יש את הכלים המודיעיניים, יש לנו את היכולות, יש לנו גם קשרים בינלאומיים עם כל הרשויות האחרות, אם זה האינטרפול, אם זה היורופול עם בעלי האפליקציות הגדולות שמסייעים בעניין הזה כדי שצריך לחשוף את אותו העבריינים שעומדים מאחורי הפרופילים המזויפים".

אבל מעבר לפרופילים המזויפים, אני מדבר דווקא על התמונות שמגיעות מזויפות, זאת בעצם בשילוב של ראש נערה עם גוף של מישהי אחרת או להיפך. איך אתם יודעים לקבוע שמדובר בזיוף?
"קודם כל, מי שמדווח לנו בדרך כלל, אנחנו יוצרים קשר עם אותם קטינים או שקטינים מדווחים שלקחו את הגוף או אפליקציות אחרות או AI שלהם, שהוא לכאורה בתמונה רגילה ועליו עשו עריכה, בין אם זה באפליקציה או פוטושופ, והלבישו על התמונה הרגילה שלהם תמונת היוצרת אופי מיני. ברגע שהקטינים מדווחים ראשית, אנחנו יודעים שמדובר בתמונה שהיא לא אמיתית. שנית, יש לנו יכולת גם מאחורי הקלעים לדעת אם התמונה ערוכה או לא ערוכה.

אנחנו כמובן נותנים יותר מניעה והדרכה לקטינים ולבגירים שנופלים קורבן לדברים הללו, איך להימנע מהתופעה הזו. אני חייב לומר שמדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. לקחת תמונה לגיטימית של אדם, ובטח של קטין, ולהפוך אותה לתמונה מינית, זו עבירה חמורה לפי חוק למניעת הטרדה מינית. זו תופעה של הפצת תמונות וזה כמובן חמור מאוד".

מעבר לעובדה שאתם מטפלים באירועים האלו במסגרת היחידה, האם אתם עושים גם פעולות הסברה? אתם משתתפים בפאנלים או בפרויקטים בתוך הקהילה, בתי הספר ודברים אחרים?
"כן ודאי . כמו שאמרתי, האגף האזרחי אצלנו בהובלה של הנציגים של המשרד לביטחון לאומי, יחד עם היחידה שלנו ויחד עם היחידות משטרה אחרות, עושים כל הזמן הדרכות, כאשר בראשם יש חודש למניעת פגיעה קטינים ברשת. זה חודש פברואר, החודש הלאומי למניעת פגיעה בקטינים ברשת שבמסגרתו אנחנו יוצאים בסדרה של הרצאות בכל בתי הספר. מדובר באלפי הרצאות, בכל בתי הספר ברחבי הארץ, ועדי הורים, מקומות עבודה. בעצם כל מי שרוצה ומבקש שנגיע ולהרצות ולהעביר איזושהי הדרכה בנושא והסברה. אנחנו גם נמצאים ברשת, ויש את האתר של משטרת ישראל שאנחנו מפרסמים שם תכנים שנועדו להגן על קטינים מפגיעה ברשת".


לקראת חופשת הקיץ וסיום שנות הלימודים, כאשר הרשת הופכת להיות כלי הרסני - מה יש לך להעביר כמסר להורים, לנערים, לילדים ולמשפחות? איך עליהם להימנע מפגיעה ברשת?

"קודם כל חייבים להבין שהרשת היא כמו רחוב. צריך לדעת להתנהג ברשת בצורה הכי בטוחה שיש. ההורים, וכמובן אנחנו, יוצאים גם בדפי הסברה שמונגשים עבור הקטינים לא לדבר עם כל אחד ברשת. זאת אומרת להכיר את זה שבאפליקציות מסוימות יש לדבר רק עם מי שאתם מכירים".

"בבית הספר מכירים אותו או ממקום אחר, כי העבריינים מתחזים בפרופילים. כמובן כל פרופיל אחר יכול לפגוע בכם. לא לחשוף פרטים, לא לפרסם באופן ציבורי אלא רק למעגל הקרוב הקטן, לא להיכנס לקבוצות ציבוריות בוואטסאפ ציבורי ולא לפרסם על שירותים של טרמפים בייביסיטר וכדומה".

"גילינו שהעבריינים נמצאים בקבוצות הללו, ואז הם פונים באופן פרטני לקטין או לקטינה ומשדלים אותו או אותה לדבר איתם, מה שנקרא בפרטי, ושם הם פוגעים בהם. כמובן יש לחסום, לצלם מסך ולא להתבייש בגלל שקורה מקרה כזה. צריך לשתף הורה, לשתף גורם חינוכי, להתקשר ל–105. כמו כן, גם הילד בעצמו יכול להתקשר, חבר יכול להתקשר, הורה או כל מי שרואה או חושב שיש פגיעה בקטין יכול להתקשר אלינו לא להתבייש לשתף אותנו. אנחנו כמעט ברוב המקרים יודעים להגיע לאותו עבריין שפגע ולמצות איתו את הדין".

יחידת 105 לא עוסקת רק בעבירות מין ברשת החברתית, אלא בעוד עבירות אחרות כמו חרמות, שיימינג. איך אתם מטפלים באירועים האלו? 
"אנחנו מטפלים כמובן בכל מה שקשור בפגיעה ברשת, וזה הייחוד שלנו כיחידה 105. אירועים של בריונות, ביוש, הצקה או שיימינג הם לא עבירות פליליות. גם חרמות זה לא עבירות פליליות. עם זאת, אנחנו מקבלים את האינפורמציה הזו מהקטין או מההורים של הקטין, ומעבירים את זה לגורמי החינוך שעובדים איתנו באותו חדר ובאותו מוקד 105 ובו גורמי החינוך, גורמי הרווחה. גם כדי להדריך את ההורים כדי לטפל במקרה מול בית הספר אם צריך וכן הלאה ויש גם עבירות אחרות לא רק עבירות מין, יש עבירות של מרמה, יש עבירות של התחזות, יש עבירות של סחיטה באיומים כלפי קטינים. כל קשת העבירות שמתרחשות כלפי קטינים נחקרות על ידי היחידה".

אני שוב רוצה לעמוד דווקא על נושא השיימינג בבתי הספר במוסדות החינוך בקרב נערים. זו עבירה שמובילה גם למעשים קיצוניים של ילדים. איך אתם יכולים להתערב ולמנוע במקרה כזה?
"כמו שאמרתי, שיימינג זה לא עבירה פלילית לפי חוק העונשין, אבל זה כמובן אירוע שמאוד מטריד ופוגע בקטין ובבני המשפחה שלו בצורה נוראית . אנחנו מבינים את זה ומכירים את זה. אירוע כזה יכול להוביל כמובן להשלכות יותר כבדות לאורך השנים על אותו קטין,  ולכן אנחנו מתייחסים בחומרה לדבר הזה וזה הייחוד שלנו. בכל תחנת משטרה אין את היכולת לתת לקטין את המעטפת האזרחית גם ההסברתית גם החינוכית וגם הרווחתית. יש לנו שיתוף פעולה גם עם קרנות הביטוח הלאומי וגם עם עמותת עלם כדי לאפשר טיפול לקטין שנפגע ברשת, זה נקרא מרכז טוב. אנחנו גם שם מפנים קטינים כדי לצמצם כמה שיותר את ההשלכות של הפגיעה ברשת".

תוכל לחשוף את הנתונים של היחידה שלכם במהלך התקופה שהיא קיימת או אפילו בשנה וחצי האחרונות?
"במוקד 105 טופלו בעצם מאז הקמת היחידה עד היום כשישים אלף פניות שפנו אלינו. לא כולן כמובן מגיעות לכדי אירועים פליליים שמצריכים טיפול משטרתי. בשנת 2023 זה בערך 8,000 פניות, כאשר תיקים פליליים נפתחו בשנה זו על ידי המוקד. מדובר ב–450 תיקים שטופלו על ידי היחידה,  כאשר על ידי מפלג החקירות של היחידה טופלו כ–250  תיקים, וכמו שאמרתי, יתר התיקים מופנים ליחידות כאשר מדובר בעבירות במדרג הנמוך יותר אז כפי שציינו מופנים ליחידות האחרות לטיפול וכמובן מלוות על ידינו".

290 תיקים זה לא בהכרח 290 קורבנות, והרי ידוע שעבריין אחד יכול לפגוע ברשת בעשרות קטינים, כך שמדובר באלפי קורבנות. 
"נכון. מדובר ב-290 פניות שאנחנו טיפלנו כלפי חשודים. החשודים פוגעים לא רק בקטינה או בקטין, הם פוגעים בכמה וכמה, לפעמים עשרות. וכמו שאמרתי, המקרה המשמעותי למשל שנחקר על ידינו היה 60 קורבנות לגבי חשוד אחד". 

זה מצריך עבודה ממושכת של גביית עדויות, של כל בניית התשתית הראייתית?
"זה מצריך באמת עבודה מאוד מאוד סיזיפית. ראשית, לחשוף את הקורבנות, כי כשאנו לוקחים את הטלפון של החשוד ואנחנו בודקים מה נמצא בתוך הטלפון שלו, אנחנו מוצאים תמונות, לפעמים פרופילים, תכתובות וואטסאפ, תכתובות אינסטגרם, כאלה ואחרות והמלאכה הקשה בעצם זה לגלות מי אותה נערה שנפגעה ולפנות אליה.  

בדרך כלל אנחנו פונים להורים ולא פונים באופן ישיר לקטינים. להורים מסבירים ומזמנים אותם לעדות, אז זה תהליך אחד שאנחנו עושים וחלק מהם כמובן מגיעים ומגישים תלונה ומטופלים על ידינו".

מהניסיון הרב שלך, יש מאפיינים שבעצם אתה יכול להסביר שדרכם אתם מגיעים לאותם העבריינים ברשת?
"לצערנו, העבריינים שנחקרים על ידינו הם אנשים נורמטיביים לכאורה, שהסביבה הקרובה לא יודעת שהם פדופילים או שהם עושים עבירות מין כלפי קטינים. לעיתים רבות אנחנו מאתרים אדם שהוא פדופיל כבר עשר שנים ושהוא פוגע בקטינים בכמויות אדירות. אנחנו חוקרים או גובים עדות מבן או בת הזוג, שלא יודעים שום דבר לגבי העבירות הללו.

זאת אומרת, זה יכול להיות אדם נורמטיבי לחלוטין לכאורה. כל אחד ואחד יכול להיות ולכן אחת ההנחיות שלנו היא תמיד לגלות ערנות ולפקוח את העיניים. כמו שבמרחב הציבורי הורה לא נותן לילד שלו להסתובב ברחוב חשוך בשעות לילה מאוחרת, אותו דבר ברשת. צריך להסביר לילדים לא להיכנס לאפליקציות שהן אנונימיות. אם קורה משהו כזה צריך לבוא ולספר".

נתקלת בתופעה של עבריינים שחוזרים לביצוע עבירות כאלו דווקא ברשת, אחרי שהופללו וריצו עונש מאסר?
"כן, יש עבריינים שחלק מהם בעבר נחקרו והוגשו נגדם כתבי אישום. חלק ריצו מאסר וממשיכים, הם חוזרים תחת שם בדוי, פותחים פרופיל חדש ומנסים לפגוע בקטינים. בית המשפט מגלה יותר חומרה כלפיהם".