אלן בייקר, משפטן ודיפלומט ישראלי שכיהן כשגריר ישראל בקנדה וכיועץ המשפטי למשרד החוץ, שוחח עם "מעריב" והתייחס למשפט בהאג ולמשמעויות הנלוות לתביעתה של דרום אפריקה נגד ישראל. 

הנציג הישראלי חשף בהאג: "לחמאס יש 50 מנהרות שחוצות לשטח מצרים" | צפו בשידור החי
גם אם דרום אפריקה תפסיד בהאג, היא עדיין ניצחה את ישראל | דעה

איך בעצם הגענו לנקודה זו?
"ההליך החל למעשה כאשר דרום אפריקה הגישו תביעה נגד ישראל על הפרה של אמנה להשמדת עם, בטענה שישראל מבצעת השמדת עם בעזה. זו אמנה שישראל צד לה וכך גם דרום אפריקה. ואלו שני הצדדים שהסכימו מראש שבית הדין הבינלאומי בהאג יהיה הגורם שיפסוק לגבי שאלות שמתעוררות על הפרות".

מה בעצם קובעת האמנה שעל פיה בעצם הגענו לבית הדין? ומהי עמדתך על התביעה?
"האמנה קובעת שמעשה של השמדת עם חייב לבוא די ביטוי על ידי כוונה ברורה. אם אין כוונה מוצהרת וברורה אז אין מקום להחיל את האמנה. ולמעשה ישראל טענה שמדובר על הגנה עצמית כנגד ארגון טרור ואנחנו לא פוגעים ולא מכוונים נגד אוכלוסייה אזרחית שהיא חפה מפשע ולא מעורבת בלחימה ואנחנו דואגים שיקבלו סיוע הומניטרי ורפואי ולהביא אותם לאתרים בטוחים שהם לא יפגעו מהלחימה, אז זה ברור שזו לא השמדת עם. ובית הדין באמת הסכים בינואר לא להוציא את צו סיום הלחימה כנגד ישראל. הוצאו צווים אחרים כמו בנושא ההומניטרי שלא יגרמו סבל מיותר לאוכלוסייה".

מה התחדש בדיון היום לעומת חודש ינואר?
"הבקשה החוזרת היא הפסקת הלחימה, כאשר הראיות הן למעשה הצהרות טיפשיות של סמוטריץ' ומעשים אידיוטים של חיילים שנכנסו לרפיח, אך הדברים הללו לא מראים על השמדת עם. אפילו הביטוי של סמוטריץ' שציטטו, כמו 'לפעול כנגד עמלק', או אמירת ראש הממשלה 'שנילחם עם הציפורניים'. דרום אפריקה הביאו את כל הדברים הללו, אך דברי טיפשות אינם מראים על כוונה להשמדת עם. חלק מהאמירה תהיה שהתבטאויות אלו אינן מבטאות את מדיניותה הרשמית של ישראל".

וכעת גם מהצד הישראלי הוגשה תלונה כנגד חמאס?
"כן, עומדת הזכות הישראלית בשם משפחות של החטופים להגיש גם כנגד חמאס על ביצוע פשעי מלחמה והדבר אכן נעשה".

הרבה פעמים מדברים על צביעות העולם, האם למשל בכל הנוגע למלחמת רוסיה-אוקראינה הוצאו צווים?
"כן, אוקראינה הגישה תלונה ובית הדין הוציא צו הפסקת לחימה כנגד רוסיה. הרוסים צפצפו על זה וזה היה לפני כשישה חודשים".

אז לסיכומו של דבר, היה ונראה את תרחיש הקיצון של הוצאת צו הפסקת לחימה - אין זה סוף הפסוק?
"אי אפשר לדעת מה יהיה. השופטים אמורים לפעול על פי כללי הצדק וללא משוא פנים, אך במסגרת הליך הבחירה שלהם על ידי המדינה שלו, הם בוודאי מקבלים הנחיות. לבית הדין יש אינטרס לא לפגוע בעצמו, ואם הוא יראה כמו עוד גוף פוליטי של האו"ם זה יפגע באמינות שלו, ולמרות שהנשיא הלבנוני והשמיץ אותנו, הם צריכים לדאוג לאמינות שלהם. לכן אני לא מאמין שתהיה פוליטיזציה של בית הדין".