בית משפט השלום בירושלים הורה למשטרה לפצות פעיל ימין שנעצר במהלך ההפגנות לאחר מותו של אהוביה סנדק. פעיל הימין הגיש תביעה נגד משטרת ישראל באמצעות ארגון חוננו בגין מעצר שווא. הרשמת הבכירה טלי להב כתבה בפסק הדין: "שקלתי בכובד ראש את נסיבות המקרה, לרבות מכלול השיקולים הרלוונטיים. שוכנעתי כי התובע זכאי לפיצוי".

כתב האישום הטרי בפרשת אהוביה סנדק עשוי להעמיד את הממשלה העתידית במבחן
כתב אישום הוגש נגד הנערים ששהו ברכב עם אהוביה סנדק

סך הכל, המשטרה תשלם לפעיל הימין 14,000 ש"ח. על פי כתב התביעה, שוטרים עצרו את פעיל הימין במהלך ההפגנה ללא עילה, תוך שהם מכים אותו ותולשים חלק מפאותיו.

הפגנה  (צילום: אבשלום שושני)
הפגנה (צילום: אבשלום שושני)

בכתב התביעה נכתב: "חרף הפצרותיו החוזרות ונשנות לא הזדהו השוטרים בשמם ולא מסרו לתובע את עילת המעצר. המעצר בוצע בצורה אלימה ובמהלכו הכו השוטרים את התובע בפלג גופו העליון ואך משכו לטענתו בפאותיו. כתוצאה מהמעצר הברוטאלי נפצע התובע וסבל מחבלות בגופו וכן נתלש חלק מפאותיו".

לאחר המעצר, פעיל הימין העביר את הלילה בתא עם עוד 11 איש, ולמחרת בבוקר הוא שוחרר ללא כל פעולת חקירה כשהוא מקבל קנס בגין הפרת הגבלות הקורונה. "התובע ההמום דרש להבין את פשר התנהלות המשטרה ושאל מדוע עצרו אותו אם לא עשו עימו דבר, ומדוע קיבל קנס התקהלות לא חוקית על הפגנה חוקית. השוטרים ענו לתובע בזלזול 'הקנס כבר נכתב. לך הביתה, אין לך מה לעשות עם זה'", נכתב בתביעה.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו שייצג את א' בתביעה מסר: "מדובר באחד מתוך שורה של פסקי דין, המוכיחים את שטענו מההתחלה - מפגינים במחאות על מותו של סנדק נעצרו באופן סדרתי. עשרות מפגינים נלקחו למעצר, ובדיעבד לא נמצאה הצדקה מספקת למעצרם. הם הושארו לילות שלמים וארוכים במעצר, מבלי שנעשה איתם דבר, ומבלי שהייתה הצדקה להשאירם כל כך הרבה זמן במעצר".

מעצר  (צילום: דוברות המשטרה)
מעצר (צילום: דוברות המשטרה)

עו"ד יאדו הוסיף: "הפגיעה בזכויות המפגינים של סנדק הייתה רוחבית, מתמשכת וחריפה. כשמשווים את המעצרים ההמוניים של מפגיני סנדק על ידי המשטרה, ליד הרחבה שניתנת למפגיני השמאל - שם כל נעצר נספר ויש לו זהות וכינוי, לעומת מפגיני מחאת סנדק שעצרו במאסות, עשרות אנשים לילה אחרי לילה - ניתן להבין שיש כאן עיוות וחוסר שוויון בפעילות המשטרה".

עוד אמר יאדו: "הגשנו יותר מ-20 תביעות נגד, ולאט לאט מתקבלת התמונה הכוללת. אנו מקווים לכבוש באמצעות המשפט את הזכות לציבור הימין להפגין במדינה, כמו כל אזרח אחר", סיכם עו"ד יאדו.