מצעד הדגלים המסורתי יתקיים כמתוכנן, אולם ייצא רבע שעה מוקדם יותר ועד 19:30 לא יהיו צועדים, כך קבעו היום (ראשון) שופטי בג"ץ. בכך דחו השופטים, אליקים רובינשטיין, חנן מלצר ויורם דנציגר את עתירתה של עמותת "עיר עמים" לאסור את הצעדה בנתיב המתוכנן, העובר דרך הרובע המוסלמי. 



השופטים קבעו כי בניגוד להסדר לא ניתן להסתפק רק בשעה שבה יפסיק המעבר לכיוון הרובע המוסלמי ודרשו גם שעת פינוי של הרובע לקראת כניסת הרמדאן. השופטים קבעו כי עד השעה 19:00 יפונו כל הצועדים מרחוב הגיא, והחל מ-19:30 מכל הרובע המוסלמי עד הכניסה האחרון.



בפסק הדין, מתחו השופטים ביקורת על המשטרה כלפי כל אי-האכיפה של גילויי האלימות והגזענות.



העמותה ביקשה למנוע מהצועדים לעבור ברובע המוסלמי מחשש לאירועי אלימות, זאת לאחר שבשנים האחרונות התקבלו תלונות של צועדים על התפרעויות של ערבים לאורך המסלול, ומאידך, תלונות של ערבים לגבי אלימות וקריאות גזעניות של הצועדים שהופנתה כלפיהם, כשאלה עברו ברובע המוסלמי של העיר העתיקה בדרכם לכותל המערבי. השנה התגבר החשש לאלימות משום שיום ירושלים נופל על היום הראשון של חודש הרמדאן. לאור זאת נענו מארגני התהלוכה לבקשת המשטרה להקדימה בשעה.



"התנהגות גסה, מבישה ופוגענית"
  

עורך הדין איתי מק, שמייצג את עמותת עיר עמים, ציין בפני השופטים את החששות שעומדים מאחורי הגשת העתירה: "אף אחד לא רוצה שרגע לפני התפילה, בדיוק בזמן שהצועדים מחוץ לעיר העתיקה, ואנחנו לא רוצים שהסוחרים ייכנסו לתפילות תחת הצהרות גזעניות של הצועדים כמו 'מוחמד מת' או שירים אחרים, פחות או יותר גרועים", אמר בדיון. לדבריו, בשנים הקודמות נרשמו תופעות כמו חיתוך כבלי חשמל על ידי הצועדים.



השופט דנציגר הזכיר סרטון שצורף לעתירה, בו נשמעים הצועדים שרים שירים ואומרים אמירות גזעניות, שלדבריו, "מלמד על התנהגות גסה, מבישה ופוגענית ונראה כאילו יש טעם רב בטענות". "השאלה אם המשטרה מתכוונת לעשות הפעם דברים קצת יותר נחושים. איננו יודעים אם אדם אחד הועמד לדין כתוצאה מהאירוע של שנה שעברה", ציין. השופט רובינשטיין תיאר את הסרטון כ"אינו נעים לצפייה".



"אינו נעים לצפייה". המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"אינו נעים לצפייה". המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליקים רובינשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ניצב יורם הלוי, מפקד מחוז ירושלים, הסביר בדיון את מורכבות משימת המשטרה: "היום אנו עם 37 אירועים רק בירושלים, השני בסדר גודל הוא הילולת שמואל הנביא ורק שם 70,000 יהודים עולים ויורדים. עשרות אירועים שהחלו כל הלילה, הר הבית מלא ביהודים. אנחנו מאבטחים את עשרות האירועים", אמר.



השופט מלצר הציע למארגנים להקדים את המצעד בחצי שעה, כדי לעמוד בזמנים. אך המארגנים הסבירו שהדבר אינו אפשרי, הן בשל מזג האוויר החם והן בשל העובדה ש"אנשים רגילים שכל שנה האירוע מתחיל משעה 17:00, מסורת של כל שנה". "השאלה היא האם אתם יכולים להתחייב שאחרוני הצועדים, נניח שלא מקדימים את הכניסה, ייצאו מהרובע המוסלמי עד לשעה 19:00?", הקשה השופט רובינשטיין על נציג המארגנים. "נעשה את כל המאמץ ואני מעריך שבעזרת ה' גם נעמוד בכך", נענה.



"אם תרצו": בג"ץ הקטין את ההתערבות הזרה בענייניה הפנימיים של ישראל


מעמותת עיר עמים נמסר התגובה להכרעת בג"ץ כי "בית המשפט הכיר בחובת המדינה להתייחס ברצינות רבה יותר לסמיכות לרמדאן ולמיקומו של המצעד. עם זאת, יכול היה בית המשפט לצעד מתבקש אחד נוסף ולאפשר לתושבי הרובע המוסלמי להיערך כראוי לתחילת חודש הרמדאן, בדיוק כפי שהיו רוצים היהודים שיתייחסו לחגיהם".



מנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג, אמר בתגובה להחלטה, כי "אנחנו שמחים שבג"ץ דחה את העתירה של עיר עמים, ארגון הממומן על ידי ממשלות וקרנות זרות, חלקן הנמצאות ברמאללה. בכך הקטין בג"ץ את ההתערבות הזרה בענייניה הפנימיים של ישראל ושל העיר ירושלים בפרט. צריך לזכור שמאז איחוד ירושלים חופש הדת לכלל הדתות גדל באופן היסטורי לממדים שהעיר מעולם לא ראתה. כך שבמידה רבה לא רק העם היהודי צריך לחגוג היום אלא כלל הדתות".



פלג הדגיש כי "ההתקפה המשפטית היום יומית הזו, הממומנת על ידי גורמים זרים רק פוגעת במרקם החיים העדין שבין יהודים לערבים ולא תורמת בסופו של דבר להשגת חיים משותפים של כבוד וזכויות. עם ישראל ימשיך לציין ולחגוג את יום ירושלים, דבר שיהווה תשובה ניצחת נגד אלה הפועלים השכם וערב לפגוע בעיר שחוברה לה יחדיו".



מתן פלג. צילום: פלאש 90
מתן פלג. צילום: פלאש 90



ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, התראיין הבוקר בגלי צה"ל לרגל יום ירושלים ואמר כי כל אלימות - משני הצדדים - תטופל. "לא צריך לתת לאלימות להכתיב את המציאות, אני חושב שהחיכוכים בעיר הזה תמיד היו ותמיד יהיו".



לדבריו, "ירושלים חוגגת, המצעד הזה ראוי. מדובר על עשרות אלפי אנשים שמשתפים ביום חגה של העיר", טען ואמר: "על פניו, אני חושב שלא יהיו בעיות - הנתיב הזה של מצעד הדגלים מתבצע כבר שנים ארוכות".