שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן הוציא היום (ראשון) צו מניעה האוסר על גירוש לארה אל-קאסם, הסטודנטית האמריקאית שכניסתה לישראל נמנעה בשל קשריה עם תנועת ה-BDS, לקיום דיון בעניינה ביום רביעי השבוע בפני הרכב של שלושה שופטים. הצו הגיע בעקבות בקשת רשות ערעור שהגישה אל-קאסם באמצעות עורך דינה יותם בן הלל. 
מדובר בהחלטה חריגה של השופט פוגלמן. רוב מוחלט של בקשות רשות ערעור "בגלגול שלישי" נדחות על הסף על ידי שופט "דן יחיד" ללא צורך בתגובת המשיבים. לעומת זאת במקרה דנן החליט השופט פוגלמן מיד עם קבלת הבקשה לקיים על הנושא דיון בפני הרכב של שלושה שופטים, עוד לפני שהתקבלה תגובת המדינה לבקשתה של אל-קאסם. יש בהחלטה זו כדי להבהיר שמבחינתו של פוגלמן יש בבקשתה עניין עקרוני הראוי לליבון ושאין לדחותו על הסף.

כזכור, אל-קאסם ניסתה להיכנס לישראל לפני כשבוע וחצי לצורך לימודי תואר שני באוניברסיטה העברית בירושלים, אך במעבר הגבולות היא עוכבה והוחלט שאין לאפשר כניסתה לישראל בשל פעילות BDS בעברה. אל-קאסם בחרה לערער על ההחלטה ומאז שהתה במתקן הכליאה בשדה התעופה בן גוריון. 
הפגנת BDS בניו יורק. צילום: גטי אימג'ז
הפגנת BDS בניו יורק. צילום: גטי אימג'ז

עורך דינה של אל-קאסם, יותם בן הלל, טען בערעור כי החוק נגד כניסת פעילי BDS, שחוקק ב-2017, שייתכן שהוא כלל אינו חוקתי, כלל לא רלוונטי למקרה הזה. לדבריו, החוק מדבר על מי שכרגע נמצא בתפקיד בארגון BDS. "אל-קאסם עזבה את ארגון SJP באוניברסיטת פלורידה לפני שנה וחצי. זה צריך לסיים את הסיפור". 

עורך הדין יוסי צדוק, המייצג את המדינה בתיק, אמר בשבוע שעבר כי לממשלה יש סמכות רחבה למנוע כניסה ולא חייבת להסתמך רק על החוק מ-2017. עוד אמר נציג המדינה, כי "לעתים ניתן למנוע כניסה על דברים שנעשו לפני זמן רב ומי שמפסיק את פעילותו נגד ישראל זמן לא רב לפני שהוא רוצה להגיע אליה לא צריכה להיות לו אמינות. יש לנו מידע שהיא המשיכה לפעול ב-BDS גם ב-2018". 
עו"ד צדוק הוסיף כי ארגון ה-SJP הלאומי בארה"ב מבהיר כי כל הארגונים המקומיים מתואמים איתו בפעילותם. לדברי המדינה, "יש לנו ראיות מהפייסבוק על כוונתה של אל-קאסם להשתתף בפגישות של ה-SJP גם ב-2018. היא מחקה את הראיות האלו אז אנחנו לא יכולים להציגן".