התפתחות דרמטית: 12 שנים לאחר שתאיר ראדה נרצחה בבית הספר שבו למדה בקצרין, וכשמונה שנים לאחר שרומן זדורוב הורשע ברצח, מסתמנת התפתחות שרבים מגדירים כ"דרמטית". המכון לרפואה משפטית זימן היום (חמישי) ישיבה דחופה עם פרקליטות המדינה וסניגורו של רומן זדורוב, ירום הלוי, "לאור ממצאים חדשים". הראיה שנמצאה היא שערה, השייכת לבן זוגה לשעבר של א"ק, א"ח, או לאחת מבנות משפחתו. 



ד״ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית, הסביר כי "לפי בקשתו של סנגורו של זדורוב ובתיאום עם פרקליטות המדינה המכון לרפואה משפטית ביצע בדיקה כדי להשוות שערות שנמצאו על גופה של תאיר ראדה עם פרופילים גנטיים שונים". קוגל אמר כי "נמצאו ממצאים חדשים שלא היו ידועים קודם". הוא הוסיף כי "לפיכך זימנו את הסניגור ואת פרקליטות המדינה כדי לבשר להם על הממצאים החדשים".
ד״ר נורית בובליל, מנהלת המעבדה הביולוגית במכון, אמרה: "אנו מעוניינים להודות על האמון שניתן למעבדה כאן שנבחרה כמעבדה מוסכמת על הצדדים. נתקבלו שתי דגימות ייחוס חדשות הממצאים שהתקבלו הועברו היום לסנגורו של זדורוב וההתפתחויות בהמשך ייתכן ויובילו לבדיקות נוספות".

ד״ר חן קוגל מנהל המכון לרפואה משפטית וד״ר נורית בובליל מנהלת המעבדה הביולוגית במכון לרפואה משפטית

עו"ד הלוי כינס הערב מסיבת עיתונאים, בה אמר כי בדיקות חדשות שנעשו, הפיקו DNA משערות שהיו בכף ידה של תאיר בזמן הרצח, ועד כה לא הצליחו לזהות. השערות המדוברות שזוהו שייכות לא"ח, מי שהיה בן זוגה של א"ק ולטענתה היא לבשה את בגדיו בעת ביצוע הרצח. בכירה בשב"ס מסרה כי זדורוב המרצה את עונש המאסר שלו בכלא שאטה בצפון "מסתובב רגיל באגף ונראה אדיש".



עורך דינו אמר במהלך מסיבת העיתונאים שקיים במשרדו בתל אביב: "מדובר בהתפתחות דרמטית. היום נפל דבר - מדובר בשערה של א"ח שזוהתה על תחתית הבטן של המנוחה תאיר ראדה. זו ראיה מכריעה שחייבת להוביל למשפט חוזר ולזיכויו של רומן. הפרקליטות חייבת להסכים לקיום משפט חוזר ובמקביל לשחרורו מהכלא עד החלטת בית המשפט. לא הספקתי לעדכן אותו, אבל הספקתי לדבר עם אשתו. נפל הפור בדבר גורלו של רומן זדורוב".

"הפרקליטות נמצאת במצוקה, וחבל שאני נאלץ להגיד את זה במקום שהפרקליטות תגיד 'או קיי נפל דבר', היא מנסה שוב להציל עצמה. יש DNA של אחד למיליארד ויש DNA עם בדיקה שונה שמתבצעת כאשר אין שורש של השערה. היא מוכיחה שהשערה הזו שייכת לא"ח או לאמא שלו או לסבתא שלו או לאחים והאחיות שלו".

"השערה התגלתה עם עוד עשרות שיערות אחרות על גופה של תאיר ובגלל היעדר משאבים בחרתי בשלוש שערות אשר אחת מהן שייכת ל-א"ח. בחרתי שלוש מעוררות סקרנות. עצם העובדה שהמכון הפתולוגי הודיע זה דבר חדש וגורמים רמי דרג בפרקליטות אמרו לי שזו דרמה. א.ק היא הרוצחת ועכשיו היא נמצאת בטיול בחו"ל. היום קיבלנו את ה-200 אחוז שא"ק היא הרוצחת. היא אישה מוכת גורל שעברה התעללות קשות בינקותה וכנראה שגרמו לה להפרעת אישיות. מתפרצת אצלה זאבה ויש לה התקפים. לאחר רצח תאיר היא ניסתה לרצוח את החבר שלה. ב-2014 היא תכננה לרצוח את השכן שלה".

צילום: אבשלום ששוני


"אלוהים שלח לאילנה ראדה מתנת ניחומים"

"הודעת הפרקליטות לפיה אין חשיבות לראיה היא הבל הבלים ומבחינה משפחתית אין ספק. במכון המשפטי אמרו שמבחינת התוצאות התגלתה השערה, זו בדיקה שמשתמשים בה לזיהוי חללים. במהלך הפגישה, הפרקליטות הרעיפה שאלות רבות על ראש הוועדה הביולוגית. הצבתי את הבדיקות הפורנזיות בסוף הבדיקה שהתחלתי לפני שלוש שנים והמערכת מעכבת אותי בעוד שתי בדיקות. מחר אשלח מכתב לפרקליטות עם דרישה למשפט חוזר".
 
"שי ניצן אני מקווה שבעניין רומן לא עלית על עץ גבוה, שהסדרה על רומן היא סרט. שי ניצן תוכיח את היושרה שלך הוא מדגיש ומצפה שיירד מהעץ ויילך עם האמת לאור הממצאים הדרמטיים. אני חוזר ואומר - 12 שנים הגיע הזמן למשפט חוזר ושהצדק ייצא אור יש ניסיון של הפרקליטות לכסות עלי ימ"ר צפון. הכל מתחיל בחוקרים מושחתים. לא עניין אותם אם הוא חף מפשע והפרקליטות הלכה אחריהם".

"חושש שא.ק לא תחזור עכשיו מחו"ל, למרות הראיות האלה היא יצאה מהארץ. טוען שהעביר את הראיות ולמרות זאת היא יצאה מהארץ. עורך דינה אומר שהיא תחזור בעוד כמה ימים. נחכה ונראה. ארבעה ימים לאחר הרצח של תאיר, היא כמעט רצחה את החבר שלה במהלך התקף. הפרקליטות שלחה אותה להסתכלות פסיכיאטרית והפרקליטות לחצה שתהיה חוות דעת שהיא לא כשירה לעמוד לדין".

א"ק . מתוך צל של אמת. צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב


"א"ק אמרה אז בחקירתה שרצתה להיכנס לאיברים של החבר שלה. היא אושפזה לשנתיים וניסתה שוב לרצוח את השכן שלה. א"ק הכירה את זירת הרצח כמו את כף ידה. א"ק הוא לא הרוצח, יש לו אליבי. אילנה ראדה ביקשה להיפגש איתי ואכן נפגשנו לפני חודשיים. היא אמרה לי שהיא רוצה די.אנ.איי ואלוהים שלח לה היום מתנת ניחומים".

"יש לי כמשפטן את כל הביטחון להגיד את הדברים האלה, דיברתי עם דרג גבוה בפרקליטות, לא עם שי ניצן עצמו, ובכירים אמרו לי דברים שונים ממה שנכתב בהודעת הפרקליטות. יש להם פחד טבעי וצריך להתגבר עליו".

בתוך כך, א"ק אמרה בשיחה עם "החדשות": "שמעתי את הפרסומים האחרונים, הפעם אני אגיב ואגיד משהו שאני אומרת כבר הרבה זמן. אין לי שום קשר למקרה, לא היה מעולם,ואני מבקשת שיעזבו אותי ויתנו לי לחיות. שיחקרו לעומק, אלה עניינים שלהם, לא קשור אלי ערב טוב".

 
המשטרה: "כל ממצא חדש שיועבר ייבדק עד תום במלוא הרצינות"

מפרקליטות המדינה נמסר: "כזכור, בשעתו נמצאו בזירה שלוש שערות, שלא זוהו כשערות המתאימות לפרופיל הגנטי של רומן זדורוב . השערות היו נטולות שורש, ולכן הבדיקה היחידה שניתן היה לבצע בהן היתה בדיקה מיטוכונדריאלית, אשר מצביעה על מטען גנטי שנמצא במשפחות רחבות בנות כמה דורות, ועובר דרך נשות המשפחה. הפרקליטות הסכימה לבקשת סנגורו  הנוכחי של רומן זדורוב , שתבוצע בדיקת התאמה מיטוכונרדיאלית כאמור בין השערות הללו לבין  פרופיל הד.נ.א. של א"ק ובן זוגה לשעבר א"ח, על אף שהמדינה סברה על יסוד חוות דעת של מומחים שהערך הראייתי של בדיקה כזו הינו נמוך".
 "היום נמסרה תשובת המכון לרפואה משפטית, שלפיה לא נמצאה התאמה בין אף אחת מן השערות לבין א"ק. שערה אחת מתוך השלוש נמצאה מתאימה לפרופיל המיטוכונדריאלי של המכונה א"ח, בן הזוג לשעבר של א"ק. התאמה זו משמעה כי א"ח הוא אחד מקבוצת אנשים רחבה, שלא ידוע מה מספר הפרטים הנימנים עליה, שיכולים להתאים לשערה שנמצאה. המכון הוסיף כי נערכה  השוואה בין הפרופיל המיטוכונדריאלי של שערה זו לבין מאגר המצוי בארה"ב, שמדינת ישראל לא העבירה אליו פרופילים (כפי שעולה מאתר המאגר) – ולא נמצאה התאמה לאחד מן הפרופילים שבמאגר. למרות האמור - תוצאת הבדיקות תיבחן ע"י הפרקליטות כדי לבדוק את השאלה האם יש לדברים משמעות כלשהי , ומה הערך הראייתי של הבדיקה, נוכח העובדה שלא נעשתה השוואה למאגר פרופילים ישראלי, ככל שקיים כזה".

מהמשטרה נמסר: "טענות בתיק של זדורוב הועלו פעם אחר פעם ונבחנו על ידי חוקרי המשטרה, בין היתר גורמים שהובחנו כבעלי הפרעות נפשיות, וחולי סכיזופרניה. החוקרים בחנו את כל הממצאים והעדויות והתלונות שהוגשו מעת לעת. אולם, לא נמצא דבר ששינה את ממצאי החקירה ואת מסקנותיה. נציין כי מדובר בחקירה שלוותה על ידי הפרקליטות, שבמספר ערכאות שיפוטיות נקבעה ההחלטה זהה. יחד עם זאת, כל ממצא חדש אם וכאשר יימצא יועבר לטיפול המשטרה וייבדק עד תום במלוא הרצינות. חקירת המשטרה התנהלה עד כה במקצועיות ובאחריות רב".

הפגנה למען רומן זדורוב, ארכיון. צילום: אבשלום ששוני


אילנה ראדה: "יש לי תחושה שזה הדבר הנכון"
אילנה ראדה: לא"ח יש אליבי בהקשר הזה ידוע שא"ק. לבשה את הסווטשירט שלו. אני, בהליך הנורמטיבי, הייתי מצפה שראיה כזו תוביל לבית המשפט ושייפתח תיק ושזה ייבדק בצורה יסודית ולא על ידי שמועות למרות שיש להם בסיס. אני מאוד מכבדת את המכון לרפואה משפטית. אנחנו שמענו ממנו על דרישות הלוך וחזור כלפי הפרקליטות להביא לידיו את כל הראיות שיש להם כדי שהוא יבדוק אותם במכון הפתולוגי ובית המשפט סירב למסור אותם לידיו. הפעם יש לי תחושה שזה הדבר הנכון".
 
על המשטרה: "אל תתן לי לפתוח את הפה שלי על קציני המשטרה שחקרו את התיק. אני הייתי 4 שנים במשפט ובעליון. התיק זה בנוי שקרים על שקרים על שקרים. צריך היה לחכות לראיה כזו שתבוא".

קסניה, אחותו של רומן זדורוב, אמרה בשיחה עם אודי סגל בתוכנית "לפני החדשות" ברשת 13: "כשאני מדברת עם רומן בטלפון אני מבקשת ממנו שיחזיק מעמד כי עוד מעט הוא ייצא משם". לדבריה, הוא מלא תקווה וממתין ליום שחרורו. "הוא יודע שהוא חף מפשע", סיכמה, "זה צריך להוביל לשחרורו המידיי של רומן מהכלא, לא ייתכן שנמצאה שערה של מישהו אחר שהוא לא רומן. אני מצפה לשחרור מידיי".

פרקליטה של א"ק, עורך הדין דניאל חקלאי מסר כי "מדובר בהתפתחות דרמטית אני צריך ללמוד אותה. אני חוזר ואומר שכאשר מתמודדי נפש שהודו לפני גורמים כאלה ואחרים שהם רצחו לכאורה את תאיר ראדה, משטרת ישראל מחוייבת לבדוק בעבר המשטרה שללה מכל וכל את הדברים הללו". הוא ציין כי הוא "מקיים קשר טלפוני עם א"ק". הוא סיכם: "אני רוצה להיות מאוד זהיר וממתין לראות במה מדובר, שכן אני רוצה להבין בדיוק את הדברים. א"ק טרם הגיבה היא מבינה שיש התפתחות והיא מחכה לעדכון ממני".