ועדת השחרורים שליד שירות בתי הסוהר החליטה היום (שני) ברוב דעות על קיצור עונשו של טל מור, מי שדרס לפני שמונה שנים את שניאור חשין, בנו של שופט ביהמ"ש העליון לשעבר, מישאל חשין ז"ל, בעת שרכב על אופניו בכביש 5. מור נידון ל-12 שנות מאסר לאחר שנמצא אשם בהפקרתו של חשין ובנהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים.


בהחלטת הוועדה נאמר כי "לאחר ששקלנו את מכלול נסיבותיו של האסיר, ועל אף העבירות החמורות מאוד והתוצאות הקשות והטראגיות ממעשיו של האסיר, הגענו לכלל דעה, בדעת רוב, כי יש לקבל את הבקשה. זהו מאסרו 3 הראשון של האסיר. עברו הפלילי אינו מהמכבידים".
 
"הבאנו בחשבון גם את עמדת משפחת קורבן העבירה ואין לנו ספק בדבר הכאב העצום והקושי שעוברת המשפחה מאז נגדעו חייו של קורבן העבירה, אולם עלינו להביא את עמדת משפחת קורבן העבירה 15 במכלול השיקולים ולא כשיקול יחיד, ובמכלול השיקולים אנו סבורים שהאסיר ראוי לשחרור מוקדם".
 
דעת המיעוט סברה כי "מדובר בשליש ארוך בגין עבירה חמורה, בעיקר בימים אלה של מגפת תאונות דרכים ולאור השליש הארוך של האסיר אני סבורה שאין מקום בשלב זה להורות על שחרורו המוקד".

מנכ"ל עמותת "אור ירוק", ארז קיטה, מתח ביקורת על ההחלטה לקצר את עונשו של מור: "איזה מסר משדר בית המשפט כשהוא מקל בעונשו של אדם שנהג תחת השפעת סמים ואלכוהול, הרג אדם אחר וברח ממקום התאונה מבלי להגיש עזרה או להזעיק את כוחות ההצלה? לא כך נלחמים בתאונות הדרכים ולא כך נלחמים בתאונות הפגע וברח אשר גבו בשנה שעברה את חייהם של 18 בני אדם וגרמו לפציעתם של 762 בני אדם. בתי המשפט חייבים להחמיר בענישה ולשדר מסר חד וברור כי מי שפוגע באדם אחר בכביש ובוחר להשאיר את הפצוע להתבוסס בדמו, ייענש בחומרה. על פגע וברח אין סליחה ואין מחילה".



ב-2013 דחה בית המשפט העליון את ערעורו של מור על הרשעתו. השופט בדימוס יורם דנציגר כתב כי "בבואי להכריע בערעור המכוון כנגד גזר הדין ולאחר ששקלתי את טיעוני הצדדים מכאן ומכאן, הגעתי לכלל מסקנה כי בית המשפט המחוזי איזן כראוי וכמתחייב בין שיקולי הענישה הרלבנטיים, תוך שהוא נותן משקל ראוי לשיקולים לקולא: גילו הצעיר של המערער; היעדר עבר פלילי והתקופה בה שהה במעצר".

סניגוריו של מור טענו כי רכב אלמוני שנסע מאחוריו של הנאשם גרם לו לסטות ימינה למעקה הבטיחות. עוד נטען כי אולי רכב אלמוני הוא שפגע בחשין, וגרם לו לאחר מכן לעוף לגובה של למעלה מששה מטרים ולנחות על שמשת הרכב של מור.

טל מור בערעור לעליון. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90
טל מור בערעור לעליון. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

השופט, עם זאת, לא קיבל את הטענות האלו וכתב כי מור "ניהל הגנת בדים בה וניסה להוכיח תרחיש דמיוני שלא היה ולא נברא. "כעולה מגזר דינו של בית המשפט המחוזי אמנם המערער הביע חרטה וצער על התוצאה שנגרמה, אך לא נטל אחריות מפורשת לנטילת חייו של המנוח חרף הרשעתו בדין ואף הטיל אשמה מסוימת על המנוח הגם שהיה ברור כי המנוח נקט בכל אמצעי הבטיחות הנדרשים מרוכב אופניים סביר", כתב דנציגר.

אליו הצטרף גם השופט ניל הנדל, שכתב: "המערער, לא רק ש"פגע וברח", אלא בהגיעו הביתה כיסה את מעשיו, גם על ידי דיווח שווא לסוכן הביטוח אודות תאונה עצמית ללא נפגעים. בהינתן כל אלה, ובשכלול נסיבות העושה לקולא, אינני סבור כי בתשתית העובדתית הנידונה, בית המשפט המחוזי החמיר עם המערער יתר על המידה, באופן שמצדיק התערבותנו".

כזכור, שניאור אברהם נהרג ב-18 ביוני 2010 בתאונת פגע וברח, בעת שרכב על אופניו. בהלוויתו הזכיר אביו, השופט מישאל חשין, בדברי ההספד את עובדת היותו צאצא של מייסד תנועת חב"ד, רבי שניאור זלמן מליאדי, ונושא את שמו. על שמו נקרא "בית שניאור" - מרכז פעילות של עמותת אתגרים בפארק הירקון.