היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ערך בירור למשנה שלו, דינה זילבר, על רקע דבריה בכנסת. במכתב שהעביר לה היום (חמישי), בעקבות הבירור, כתב: "נאמרו על ידך דברים החורגים מהמסגרת המקובלת והראויה להתבטאות של נציג היועמ"ש המשתתף בדיון בכנסת בנוגע להצעת חוק ממשלתית". 

"כידוע לך", כתב היועמ"ש לזילבר בפתח מכתבו, "שוחחתי עמך בעבר אודות התבטאויות פומביות לא זהירות מטעמך באירועים בהם השתתפת, ועמדתי על הצורך להיזהר בדברים, שמא יתפרשו כחריגה ממסגרת תפקידנו כיועצים משפטיים בשירות הציבורי. לצערי, ההתבטאות הנוכחית מראה כי הדברים לא הופנמו". 
 
היועמ"ש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
היועמ"ש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


"אני מצפה ממך, כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה", המשיך מנדלבליט, "להיות ערה למשמעות הדברים אותם את מתכננת לשאת, בוודאי בנסיבות של דיון בכנסת, על הצעת חוק ממשלתית טעונה ורגישה מבחינה ציבורית ולמשמעות העלולה להינתן לדברייך, גם אם לא לכך כיוונת. יש להיוועץ בי טרם מעשה, מתוך הבנה כי אני נושא באחריות הכוללת לעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה".
את דבריו חתם באומרו כי "לאחר ששקלתי בכובד ראש את כלל הנסיבות, החלטתי להעיר לך בגין ההתבטאות האמורה, אותה אני רואה בחומרה, שכן זו חרגה לעמדתי באופן ממשי ממרחב ההתבטאות המקובל והראוי ליועץ משפטי בשירות הציבורי. אני מצפה ממך לנהוג בשיקול דעת להבא ולהימנע מהתבטאויות דומות".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה בתגובה כי "המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר פעלה בחוסר סמכות בהתבטאויותיה הפוליטיות שבוע שעבר בוועדת הכנסת. לפי חוק יסוד הכנסת, הסמכות על בחירת נציגי משרדי הממשלה בוועדות הכנסת נתונה לשר הממונה, ולו בלבד. לפיכך ונוכח הנזיפה של היועץ המשפטי לממשלה בעורכת הדין זילבר, לא אאפשר את הופעתה, בוועדות הכנסת במושב הקרוב. תפקיד פקידי ציבור הוא לבטא את מדיניות הדרג המדיני ולסייע למימושה כל עוד היא מתקיימת במסגרת החוק, ולא לשאת מניפסטים ולשמש כשחקן פוליטי".


כזכור, לפני כשבוע וחצי הביעו היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, את התנגדותם להמשך קידומו של חוק נאמנות בתרבות לקריאה שנייה ושלישית בדיון בוועדת החינוך של הכנסת.
 
זילבר אמרה אז כי "התיקון המוצע מעורר קשיים של ממש. החוק מקנה סמכויות גורפות עד כדי שלילת תקציבים, תוך כדי יצירת אפקט מצנן וצנזורה עצמית. תרבות היא דמיון חופשי ויופי וריבוי קולות ואומץ והתרסה וכנות וביטוי שאיננו מתחנף שאנו מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים".
 
"אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה", המשיכה, "הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות – נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע – האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד. הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבותו אחידה. הנאמנות בתרבות היא אוקסימורון כמו שתיקה רועמת. מגילת העצמאות קוראת להיות עם חופשי בארצנו - בכל ובעיקר בתרבות זוהי התורה כולה. "המסגרת החוקית שמסדירה את התמיכות הממשלתית – אנחנו משאירים את החוק ההוא שיטפל בכל שאר התמיכות ורק לנושא התרבות אנחנו מייצרים הסדר ייחודי שהוא מחמיר יותר ומתנהל בצורה שונה מההסדרים האחרים. עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהחוק מעורר קשיים של ממש".