חקירת אירועי הירי על מתקני השב"ס: נאסרה כניסתו לרומניה של תושב הכפר ג'לג'וליה, בחשד למעורבות באירועי הירי על מתקני שב"ס לאחר שבמהלך החקירה עלה שמו. החשוד הגיע היום (שישי) לרומניה בטיסה ביחד עם קבוצה מבני כפרו. משטרת ישראל בסיוע האינטרפול מנעו את כניסתו למדינה ועיכבו אותו בשדה התעופה ברומניה. 



גורמים המעורים בחקירה מסרו כי הוא ייאלץ לשוב לישראל כדי לעבור תשאול באשר למידת מעורבותו באירועי הירי כאמור, וכמו כן יבדק האם הצטרפותו לטיסה הייתה מתוכננת או פתאומית.



בתוך כך, בלשי יחידה מרכזית במשטרת ישראל איתרו לפני זמן קצר בכפר קאסם חשוד נוסף במעורבות באירועי הירי, תושב ג'לג'וליה בן 22. החשוד הובא לחקירה, צפויים מעצרים נוספים.



מוקדם יותר האריך בית משפט השלום בפתח תקווה  ב-6 ימים את מעצרו של החשוד, תושב ג'לג'וליה בן 23, להמשך חקירה בעניין מעורבותו בירי  שבוצע לעבר מתקן הכליאה הדרים שבשרון לפני יומיים ובירי שבוצע לעבר מגדל שמירה בבית הסוהר איילון הלילה. 



הבוקר עצרה המשטרה את הצעיר וגבר נוסף בן 47, גם הוא תושב ג'לג'וליה, בחשד למעורבות בשני אירועי הירי לעבר מתקני שב"ס. החשוד השני שוחרר ביחידה לאחר שהחשד בעניינו הוסר. החקירה נמשכת וצפויים מעצרים נוספים.



בתוך כך, השר לבטחון הפנים גלעד ארדן, השוהה כעת בביקור מדיני בגרמניה, קיים הערכת מצב טלפונית עם בכירי משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר בעקבות אירועי הירי לעבר מתקני שב״ס.



גלעד ארדן. צילום: מרק ישראל סלם
גלעד ארדן. צילום: מרק ישראל סלם



בהערכת המצב, שבה השתתפו נציבת שב"ס, ממ"ז מרכז, ראש אח"ם ובכירי משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר, קיבל השר סקירה מודיעינית ומבצעית לגבי כלל האירועים וכן עודכן בנוגע להיערכות המשותפת של המשטרה ושב״ס למיצוי החקירה, לרבות ביצוע מעצרים נוספים מהשעות האחרונות והפעולות שננקטו להגברת הלחץ על ארגוני הפשיעה בבתי הכלא ומחוצה להם. 



ארדן אמר כי הוא "רואה את אירועי הירי על בתי הכלא בחומרה הגבוהה ביותר וכי מדובר בקריאת תיגר על זרוע הענישה של מדינת ישראל" והוסיף כי "יש לעשות הכל בכדי שכל המעורבים ישלמו מחיר כבד על מעורבותם בפשעים אלה". הוא הנחה את משטרת ישראל לתעדף את חקירת אירועי הירי בחשיבות עליונה ולהקצות את כלל האמצעים המודיעיניים והחקירתיים הנדרשים. 



כמו כן, הורה השר  להדק את שיתוף הפעולה בין משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר בכדי שכלל המידע והמודיעין הקיים בנוגע לאירועים ימוצה. הוא הנחה את המשטרה ואת שב״ס לתגבר את אמצעי האבטחה והמיגון סביב בתי הכלא וכן להדק את האבטחה האישית סביב קצינים וסוהרים בשב״ס אשר הוגדרו כ״מאויימים״ השר עודכן כי חברי ארגון הפשיעה אליו משתייכים ככל הנראה מבצעי הירי הופרדו ופוזרו בין בתי הכלא של שב״ס ברחבי המדינה וננקטות נגדם פעולות חקירה והרתעה. 



השר  אמר כי המשרד לבטחון הפנים ייתן כל סיוע נדרש ויקצה את כל המשאבים הנדרשים לשב״ס בכדי למגר את האיומים על אנשי שירות בתי הסוהר וסיכם: ״ההתקפות על שב״ס מלמדות על המצוקה בה נמצאים ארגוני הפשיעה המעורבים שראשיהם נמצאים בכלא ומגובשים נגדם כתבי אישום. לא רק שהמתקפות של חברי הארגונים לא ירתיעו אותנו אלא שהם יביאו לנחישות גדולה יותר במערכות אכיפת החוק למצות את הדין עם כל המעורבים״.



כאמור, במהלך הלילה בוצע ירי לעבר מגדל שמירה בכלא איילון, ואף זוהו פגיעות במבנה ובמבנה המפקדה של מתחם בתי הסוהר גבעון בו נמצא כלא איילון.


אירוע זה מצטרף לאירוע דומה שקרה ביום רביעי האחרון, אז נפתחה אש לעבר בית המעצר הדרים. כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב", שעות ספורות אחרי מקרה הירי ברביעי, צוות משולב של שירות בתי הסוהר והמשטרה הצליח לגלות מי עומד מאחורי האירועים, כאשר מידע מודיעיני וממצאים בשטח מצביעים על ארגון פשע גדול מצפון השרון כאחראי לירי. בשב"ס מעריכים כי הירי האחרון נועד לפגוע בסוהר בתגובה לפעולות שמבוצעות נגד ארגון הפשיעה בעקבות ניסיונותיו להכתיב לסוהרים נהלי התנהלות.



בין השאר, ובתגובה להתנהגות אסירי הארגון, הופרדו חבריו, חלקם נשלחו לבידוד, ובשב"ס הבהירו כי אירועים מסוג אלה לא מלחיצים את שב"ס והמשטרה, והם יגיעו למעורבים באירועי הירי.



במהלך חקירה ראשונית שנפתחה בשילוב המשטרה ושב"ס לאחר הירי לעבר בית המעצר הדרים הגיעו גורמי החקירה וההערכה לפיה ארגון פשיעה מאזור צפון השרון עומד מאחורי הירי ושרשרת אירועים אלימה כנגד שירות בתי הסוהר וגורמים בכירים בשירות. המניע למהלך הוא מאבקו של השב"ס מול ארגון הפשיעה בעקבות אכיפת נהלי משמעת ומניעת התחוללות פשיעה בתוך הכלא ומחוצה לו על ידי חברים באותו ארגון. 



כאמור, לפנות בוקר של יום רביעי האחרון נורו יריות מרכב חולף לעבר בית מעצר הדרים שבשרון, לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הירי זוהה על ידי צוות ביטחון של סייר במקום והיורים נמלטו מהמקום. בזירה נמצאו קליעי תת-מקלע רבים ומשטרת ישראל הוזמנה למקום, ויחד עם מודיעין שב"ס החלה בחקירת המקרה.



"ההערכה שלנו היא שמדובר בארגוני פשיעה שאנחנו פועלים נגדם לאור העובדה שאיבדו את הרסן והם מרשים לעצמם מעת לעת לבצע מעשים חמורים לרבות ירי לעבר חומות הכלא וכן איומים מילוליים ואחרים המופנים לעבר קצינים וסוהרים בשב"ס תוך כוונה לאחוז בשליטה ולהלך אימים על מנגנוני השירות", אמרו גורמים בכירים בשב"ס. 



לפני כחודש הושלך רימון הלם לעבר חומת כלא איילון ברמלה. מחוץ לכלא נמצאו המנוף ושברי הרימון. שבוע קודם לכן, פוצץ רכב של קצינה בכלא רימונים, הנמצא באותו מתחם של בית מעצר הדרים. הרכב, השייך למפקדת אגף בכלא, חנה באותה עת בשדרות בן אבי בנתניה. בעת שאירע הפיצוץ, שעות הלילה המאוחרות, שהתה הקצינה בביתה. מהשב"ס נמסר כי היא לא הוגדרה כמאוימת.