האם המפכ”ל המיועד של משטרת ישראל, ניצב בדימוס משה (צ’יקו) אדרי, התפרע בכביש בניסיון להעניש אזרח שהעיר לו על נהיגה בניגוד לחוק? ובהמשך – אחרי דין ודברים בשפה גסה - אף “תפר” לו תיק של עבירת תעבורה כנקמה?



כך לפחות טען האזרח, נהג מונית, בהליך משפטי שהתנהל לפני כשש שנים. טענות הנהג - שזוכה בסופו של דבר, לאחר שבית המשפט התנער מגרסתו של אדרי - זכו לחיזוק מצדו של נוסע שהיה עד ראייה להתרחשות.



האירוע היה בדצמבר 2010, בכביש פנימי בעיר מודיעין. י’, נהג מונית, גמלאי של הימ"מ (היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור), נהג ברכבו ולצדו נוסע שהסיע לנתב”ג.



לפי עדותם של הנהג ושל הנוסע, הכל התחיל כשאדרי – אז מפקד מרחב ירקון במשטרה – “חתך” את רכבם לאחר שהתפרץ לצומת בלי לציית לתמרור עצור. “נסעתי בכביש והייתי אמור לחצות צומת שבו הזכות שלי, ואז רכב חתך אותי”, העיד נהג המונית בבית המשפט. “בלמתי בלימת חירום, הנוסע שאיתי נדבק לשמשה... התקרבתי לרכב שחתך אותי, פתחתי את החלון ואמרתי לו שיש לו ‘עצור’. ‘אני כמעט נכנסתי בך’. הוא הסתכל עלי בזלזול ואמר לי ‘מה, מה’... עשה מין תנועת יד כזו, כאילו תעזוב, והמשיך לנסוע”.



אלא שאז, לפי עדות הנהג והנוסע, החל אדרי להשתולל בכביש. “לאורך כל הדרך שנסעתי, הוא נצמד אלי ורצה לזרוק אותי הצידה...לצד שמאל... הייתי צריך לקחת ימינה. הוא נצמד אלי והתחיל לדחוק אותי עד לפנייה שמאלה על אי התנועה. הוא העלה אותי כמעט על אי התנועה ואז נאלצתי לבלום. הוא לקח ימינה ואני עליתי על אי התנועה בערך 30־40 ס”מ עם גלגל שמאלי. ... הוא לא נתן לי להמשיך... הנוסע בעצמו אמר לי ‘תיזהר, תיזהר’”, פירט הנהג.



י' הסביר לשופטת כי הכל אירע רק משום שהעז להעיר לקצין הבכיר על נהיגתו הרשלנית. “אני איש משטרה לשעבר, גמלאי של משטרת ישראל מהימ”מ”, אמר. “בחיים לא קרה לי דבר כזה. השערות סומרות לי. בחיים לא היה לי דבר כזה, איש ציבור שאני מעיר לו והוא הופך את הכל עלי”.



אדרי (אז תנ”צ) טען כי הנהג סטה מנתיבו בפתאומיות וגרם לו לעצירת פתע. אולם הנוסע העד חיזק את גרסתו של נהג המונית. הנוסע פירט בעדותו בבית המשפט כיצד תנ”צ אדרי התפרע על הכביש. “י’ ניסה לדבר אל הקצין, והוא עשה פנים של עצבני ולא נתן לנו לנסוע”, סיפר. “הוא סגר עלינו את הכביש, הוא חסם אותו ואילץ אותו לעצור - או ליפול לתעלה”.



עו"ד אלי כץ. צילום: ללא קרדיט
עו"ד אלי כץ. צילום: ללא קרדיט



אלא שמכאן העניינים עוד הלכו והדרדרו. כששני כלי הרכב נעצרו, דרש אדרי מנהג המונית ומהנוסע להציג לו תעודות ועיכב אותם שעה ארוכה, עד שהגיע למקום קצין התנועה של מחוז תל אביב. “הוא ניגש אלי וביקש לקבל את הניירות”, העיד הנהג. “...אמרתי לו ‘מה, אי אפשר להעיר בתור אזרח?’ ...מסרתי לו את התעודות שלי והמתנתי בערך עשר דקות. הגעתי אליו ואמרתי לו שאני עם לקוח ושהוא פוגע בפרנסה שלי... ביקשתי ממנו שלא יעכב אותי.



הוא אמר לי ‘תירגע ואל תגיד לי מה לעשות’....שאלתי אותו למה הם מעכבים אותי, הוא אמר לי ‘לך תזדיין’ וטרק את הדלת. ...אחרי שהם התיישבו שוב ברכב ואנחנו ממתינים, משה אדרי יצא החוצה וגם הקצין השני. הוא בא אלינו בצורה הזאת, לקח את הניירות וזרק את הרישיונות שלי ואת התעודות על ש’ (הנוסע – ק"ל) וגם לי הוא זרק ...ואני מתבייש, אדם בדרגה כזו מתנהג בצורה כזאת”.



ש’ נתן גם הוא עדות דומה. “בתור איש ציבור אני הייתי מתבייש איך שהוא דיבר, בפרט איך שהוא זלזל... הוא זרק לנו את התעודות”, אמר. אדרי לא נרגע. הוא נסע ממקום האירוע אל משרדו ומילא בעצמו דוח תנועה לנהג המונית. נוכח קריאת הפרוטוקולים של בית המשפט, נוכח שני הדיונים שהוקדשו לתיק הזה ונוכח ההוצאות של משטרת ישראל מזה, ושל נהג המונית מזה, כדאי לקרוא את דוח התנועה ואת סעיף האישום כדי להבין על מה לקח אדרי את הנהג שהעיר לו לסיבוב המשפטי הזה.



“נהגת ברכב בקלות ראש”, כתב אדרי בדוח שמילא לנהג המונית שהתעמת איתו, “...סטית בפתאומיות מהנתיב השמאלי מבין שני נתיבים לנתיב הימני וגרמת לבלימת חירום...”



אם בדרך כלל המשטרה נוהגת לבקש מהנהג את גרסתו לעבירה שמיוחסת לו ולמלא לו דוח במקום האירוע, כאן מילא המפקד הבכיר את הדוח במשרדו ושלח אותו בדואר לנהג המונית.



אדרי, שטרח והגיע להעיד בבית המשפט, הציג גרסה שונה משל הנהג והנוסע. הוא טען שדיבר בנימוס ובסבלנות, ושדווקא הנהג הוא שתקף אותו בלשון בוטה. נהג המונית הודיע לשופטת שהוא מוכן להיבדק בפוליגרף כדי להוכיח את צדקתו, אלא שבדיקה כזו כלל לא נדרשה.



השופטת לאה שלזינגר שמאי שמעה את דבריו של אדרי, כפי שפורטו בכתב האישום וכפי שהעיד על דוכן העדים, ובחרה שלא לקבל אותן. י’, נהג המונית, זוכה מחמת הספק.



“מהעדויות בתיק עלתה תמונה עגומה של קצין בכיר שלא רק שלא מוכן לשמוע הערה מאזרח על כך שלא עצר לפני תמרור עצור, אלא עוד מתנקם בו ברישום דוח לא מוצדק”, אמר אתמול ל”מעריב” עו”ד אלי כץ, שייצג את נהג המונית והביא לזיכויו. “זו תרבות ארגונית קלוקלת שלא ניתן להשלים עמה”.



תגובת המשרד לביטחון הפנים: “כל נושא הרלוונטי למועמדותו של ניצב בדימוס אדרי לתפקיד מפכ״ל המשטרה נבחן על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונבדק על ידי ועדת גולדברג, שהיא הגורם המוסמך לבדיקת מינויים בכירים בשירות המדינה. אין בכוונתנו להתייחס לכל טענה ממוחזרת מהעבר, המועלית כיום כדי להכפיש את שמו הטוב של ניצב בדימוס אדרי”.