המשטרה עצרה הבוקר (ראשון) 40 רופאים, סטאז'רים ורוקחים שהציגו בפני משרד הבריאות תעודות סיום לימודי רפואה ורוקחות ("DIPLOMA") מאוניברסיטאות בארמניה, כאשר בפועל הם למדו שם פרק זמן קצר מבלי שסיימו את תקופת הלימודים הנדרשת. על בסיס תרמית זו קיבלו החשודים רישיון לעסוק במקצועות רפואה בארץ.



החקירה החלה בעקבות פנייה של משרד הבריאות למשטרת ישראל לחקור תלונה אנונימית שהוגשה אליהם בנושא והוטלה על ימ"ר צפון אשר ניהלה פעילות סמויה במשך תקופה ארוכה. הבוקר ניתן האות ובפעולה מתואמת, פשטו כוחות משטרה על בתי החשודים ברחבי הארץ ועצרו בו זמנית 40 חשודים, מלקיה בדרום ועד מג'דל שמס בצפון, ביניהם רופאים, סטאז'רים ורוקחים, אשר חלקם עובדים בבתי חולים או במוסדות ציבוריים אחרים. 



בין הראיות שהביאו לחשד נגד אותם מתחזים, היתה העובדה שהלימודים אמורים להימשך חמש שנים, אולם הדרכונים שלהם הראו שהם לא שהו בארמניה במשך התקופה האמורה.



ד"ר חסן פחרי, יו"ר עמותת רופאי השיניים הערביים, שחשף את הסיפור, סיפר לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן ב' על השתלשלות הפרשה: "ביקרתי במולדובה עם קולגה, ותוך כדי שיחות שלנו, גילינו שיש דברים שלא נראים לנו. פתאום ראינו שסטודנט שנכשל בג'נין, ירדן או איטליה, בשנה שנייה או שלישית, היה עובר לארמניה והיה ממשיך ללמוד שנה רביעית. לא חוזר אחורה לשנה שלישית, אלא עובר הלאה, וחוזר עם תעודת רפואת שיניים. כשראינו את הנושא הזה, התחלתי לחקור את העניין דרך אוניברסיטת ג'נין, וגילינו עוד אנשים שחזרו עם תעודה עוד לפני שהקולגות שלהם סיימו ללמוד. הם נסעו לשם וקיבלו תעודות".



"גילינו שיש כנופיה בארץ שקשורה לכנופיה שקשורה למולדובה וארמניה", אמר ד"ר פחרי. "היה בחור אחד מסוריה ובחור אחר מעזה, הם אלה שהיו בקשר עם הישראלים. לא כל ה-40 האלה הם רופאי שיניים, זה התחיל משם, ואח"כ התפתח לרפואה כללית. אחד מהם אפילו נעצר במהלך משמרת בבית חולים. מספר התעודות שהיו מזויפות עמד על 217, ו-57 מהם היו ברפואת שיניים. כנראה שהמשטרה הצליחה לאסוף ראיות מוצקות נגד 40 מהם. התופעה היא יותר גדולה מזה, והיא נמשכת הרבה מאוד שנים. אני הגשתי את החומר למשרד הבריאות עם כל המסמכים וכו'. נתתי עדות מפורטת לגבי מה שאספתי".



משרד הבריאות הגיב הבוקר לחשיפת הפרשה והודיע כי בעקבות חשש שעלה במשרד הבריאות שלימודי הרפואה בארמניה אינם ברמה נאותה, המשרד פרסם בעבר הודעות אזהרה בנוגע לאיכות לימודי הרפואה במדינה ושיתף גם את משטרת ישראל במידע. "המשטרה פתחה בחקירה והמשרד ימשיך לסייע לה בכל הנדרש", נמסר.