מכה לשר האוצר משה כחלון: המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר דחתה את הערר שהגיש פרופ' ירון זליכה על פסילת מינויו ליו"ר הוועדה לבחינת יוקר המחייה. זילבר כתבה בהחלטתה כי "לאחר שטענותיו של פרופ' זליכה נבחנו לעומקן, איני מוצאת מקום להתערב בעמדת יועמ"ש משרד האוצר לפיה בהתחשב במכלול נסיבות העניין ובהתחשב בכך שהעיסוק בתחום המזון צפוי להיות עיסוק מרכזי של הוועדה, מתקיים בעניינו של פרופ' זליכה ניגוד עניינים שאינו מאפשר את מינויו לוועדה".



המשנה ליועמ"ש דינה זילבר כותבת בהחלטתה כי במכתבו של יועמ"ש משרד האוצר פורטו עיסוקיו של פרופ' זליכה המעוררים חשש לניגוד עניינים. במסגרת זאת צוין כי במסגרת עיסוקיו השונים, הוא נותן שירותי ייעוץ כלכלי ללקוחות שונים. נכון לחודש אוקטובר, צוין שבין הלקוחות האמורים נמצאים יו"ר ההסתדרות וכן שני ועדים של שתי רשתות קמעונאיות גדולות בתחום המזון. לגבי אחת מהרשתות הוא יועץ לכל דבר ועניין ולגבי הרשת השנייה הוא עוסק רק במענק הקשור לעסקת מכירה של בעלי השליטה ברשת. יצוין כי במהלך הפגישה עדכן פרופ' זליכה כי כיום הוא גם מייעץ לוועד עובדים של רשת קמעונאית שלישית. בנוסף, פרופ' זליכה משמש כיו"ר מכון מחקר כלכלי של ההסתדרות.

עוד צוין כי בין לקוחותיו נמנים מספר ועדים של גופים ציבוריים שפועלים מול משרד האוצר בכובעיו השונים. בנוסף נמסר כי פרופ' זליכה הגיש לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לאישור תובענה ייצוגית בהיקפים משמעותיים כנגד חברת תנובה על מחיר אותו גבתה על שמנת מתוקה וגבינה 5% בשנים 2008 עד 2014.

יועמ"ש משרד האוצר כתב כי נוכח אופייה המיוחד של ועדה ציבורית שמוקמת במצב שבו שר נדרש להתייעץ עם מומחים ועם נציגים מן הציבור יש להקפיד כי הוועדה תורכב באופן שיאפשר לשקול ולאזן בין כלל השיקולים הכרוכים בקביעת מדיניות בתחום מסוים. בהתאם, מאפשרת ההנחיה למנות לוועדה ציבורית גם מי שמייצגים אינטרסים מגזריים ובלבד שיינתן ייצוג למכלול האינטרסים והמגזרים הרלוונטיים.

"עדות למאפייה"

ירון זליכה אמר למעריב: "אני מכבד את עו"ד זילבר אך דוחה את החלטתה. אכיפה סלקטיבית של כללים משפטיים היא עדות לשלטונה של מאפייה ולכן אני נחוש לעתור כנגד ההחלטה לבג"ץ. אני מציע לטייקונים, למונופולים ולגזלנים שלא לפתוח את בקבוקי השמפניה".

לכאן ב' אמר זליכה כי "כבר לקחתי אותו לבג"ץ עם סיפור הממונה על ההגבלים. אני טענתי שאסור למנות את מיכל הלפרין לתפקיד כי היא עמדה בראש מחלקה לייצוג מונופולים בנושא ההגבלים ולכן זה פוסל אותה לתפקידה. זה ניגוד עניינים שהדעת לא סובלת. מיד אחרי שהיא מונתה הדבר הראשון שהיא עשתה זה שהכריזה שהיא לא אוכפת את החוק שמגביל מחירים של מונופולים. ההגנה של היועמ"ש עליה היא בניגוד למלחמה ביוקר המחייה".
 
"במדינת חוק לא נאכפים חוקים באופן סלקטיבי", אמר זליכה. "לא יכול להיות שאדם שנלחם נגד יוקר המחייה כמוני, לא יוכל להתמנות לתפקיד והיא כן יכולה להתמנות לתפקיד הממונה על ההגבלים". זליכה אמר כי "מכוח המינוי גם שר האוצר וגם אני הזהרנו את המונופולים להקפיא את עליות המחירים. עצם העובדה שרצו למנות אותי הובילה לעצירת עליית המחירים. אני נערך להכין בג"ץ ואראה להם שבמדינת חוק אי אפשר לאכוף חוקים בצורה סלקטיבית זה עדות למאפייה". 
 
"אני לא אאפשר את זה", אמר רואה החשבון בכעס. "נמאס לי מההון שלטון שמגן על המונופולים והטייקונים והגזלנים ומי שמנסה להילחם בזה דוחים אותו. אין לי ספק ששר האוצר תומך בהחלטתי. הוא מאוד הצטער על ההחלטה. אני רוצה להזכיר שבשבוע הראשון שלי בתפקיד החשב הכלכלי חלטתי ערובות בנקאיות לטייקונים כשאני יודע שאני מחסל את הקריירה הכלכלית שלי. המאבק ביוקר המחייה הוא בנפשי".