שקד סקרה את השינויים שהובילו לאקטיביזם השיפוטי של ברק וטענה: "מושגים כמו זכות עמידה וחוסר שפיטות נשטפו בסערת המהפכה. עילת הסבירות התפתחה והתעצמה, והפכה את בית המשפט העליון לממשל על. המהפכה השיפוטית הושלמה באין מפריע.
"במהלך השנים האחרונות כשרת המשפטים, הבחנתי בכך שהמיינסטרים בעולם המשפט בישראל איננו מאפשר לערוגות שונות לצמוח בתוכו. כל קריאה לשינוי מוקעת כהרס הדמוקרטיה. כל יציאה מהתלם, נחשדת בפשיזם.
"קולות בודדים שהעזו לשאול שאלות – הוקעו כמי שיש להם אג'נדה וכניסתם להיכל נחסמה. בעולם המשפט הישראלי אין מקום ל"דעה אחרת". הס מלדבר על "איפכא מסתברא". הס מלערער על הקונספציה.
"המפתיעה מכל, היא העובדה שאלה שתפקידם לבקר מילאו פיהם מים. האקדמיה שתפקידה לאתגר ולשאול – יישרה קו. בתי הספר למשפטים קיבלו כמובן מאליו את החלפת המשפט המפואר שנבנה על ידי דור השופטים הראשון, והחלו ללמד את הפסיקה החדשה שזה מקרוב באה. המשפטנים, שבימים כתיקונם אינם משאירים אבן על אבן, הרכינו ראש והניחו לשיירה לעבור".
לדברי שרת המשפטים שקד, "לפני כארבע שנים נבחרתי בשם אג'נדה של שבירת הקונספציה, ואחד מיעדיי בתחילת כהונתי היה להעלות את קרנה של האלטרנטיבה השמרנית בישראל.
"שבירת הקונספציה חייבת הייתה להתחיל במקום בו נולדה. בבית המשפט. במהלך הקדנציה הנוכחית בחרנו כשלוש מאות ושלושים שופטים ורשמים, מתוכם שישה לבית המשפט העליון. מערכת המשפט בישראל כיום מגוונת יותר, משקפת יותר ומאוזנת יותר. אני גאה לומר שיש היום מקום לדעה אחרת, והיא מתנוססת בגאון. שברנו את הקונספציה".
מנגד, נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה בנאומה בטקס כי "לעיתים נשמעות אמירות כי אנו יושבים במגדלי שן ומנותקים מרחשי הציבור. אמירות אלה רחוקות בעיני מאוד ממציאות הדברים כהווייתה. ראשית, אין לומר כי אנו מסוגרים במגדל שן משום שמעשה השפיטה שעליו אנו אמונים גלוי לעין כל על פי עיקרון פומביות הדיון ובהתאם לעקרון זה הדיונים המתקיימים בפנינו פתוחים לקהל הרחב, להוציא מקרים מיוחדים שבהם נדרשת על פי חוק סגירת הדלתיים".
"אני מקווה ומאמינה כי זוהי התחושה וזהו החיבור אל ציבור המתדיינים אשר ילוו אתכם תמיד - השופטות והשופטים הרשמות והרשמים המתמנים היום - ביושבכם על כס השיפוט ובעשותכם משפט. לסיום אני מבקשת לומר לכם כי כשופטים מופקדים בידינו גורלות של אנשים ועלינו להישמר ולהיזהר כל העת שלא ליפול למלכודות של יהירות, של קוצר רוח ושל שררה לשמה, חלילה. עלינו לעשות את מלאכתנו באמונה, בלב שומע, מתוך אהבת אדם ובמידת הענווה. עלינו לשקוד על תיקון עוולות, עלינו להגן על זכויות אדם ועלינו לחתור לביצור שלטון החוק ולתרום את חלקנו, ככל הניתן, למען יתר לכידות בין כל הפרטים המרכיבים את החברה הישראלית".