יושב ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, הולך וטובע בבוץ כבר תקופה. מה שיוצא דופן בהתפוצצות הפרשה הנוכחית, וכמובן הגדולה מכולם בה נקשר שמו, היא התפוררות חומת התמיכה שהקיפה אותו עד כה. האיש החזק בעולם עריכת הדין זכה לשבחים, לגיבוי ובמקרה הקיצוני ביותר לשתיקה רועמת עד כה, מצד כל מי שהקיף אותו, החל מציבור עורכי הדין, דרך חברי הנהלת הלשכה ועד ללשכת של שרת המשפטים – כולם סירבו להוקיע אותו ולדרוש את התפטרותו.



כולם ביקשו להמתין לתוצאות המשפט הפלילי שמתנהל נגדו, כאילו לא קיים מבחן נורמות ההתנהגות הראויות בעולם. גם כעת, עם פרסום החשדות הכבדים נגד נוה, קשה בינתיים למצוא בצמרת מערכת המשפט מי שיצאו באופן בוטה נגד האיש הזה. אך הפעם, עם פרסום החשדות, לפיהם עבר לכאורה עבירות בתחום טוהר המידות, סוף סוף מעזים בסביבתו להתמרד. "כעוצמת הנסיקה - כך עוצמת ההתרסקות", כתבו בכירי לשכת עורכי הדין, המשנה לראש הלשכה ושני סגנים, שבחרו להתפטר השבוע מתפקידם.



משפט קצר כזה ממצה את סיפורו של נוה, אשר יותר מכל יושב ראש לפניו שם את לשכת עורכי הדין מגוף מקצועי לגורם כבד משקל במפה הפוליטית, צבר הערכה והשפעה יותר מכל קודמיו, ונמצא כעת בתחתית המשפטית האפשרית, ויש להניח שגם האישית. מיהו אפי נוה, כיצד צבר תומכים רבים כל כך, ומה הוביל אותו במסלולו עד לכאן?



נוה (50) נולד בשם אפרים נבעה, גדל והתחנך באשקלון. הוא למד משפטים במכללת רמות משפט, למרות ששנים מאוחר יותר, כיו"ר לשכת עורכי הדין, התבטא נגד מכללות, באומרו כי אחוז הנכשלים הגבוה בבחינות הלשכה נובע מהרמה הירודה של מוסדות החינוך הללו. בשנת 1995, אחרי התמחות בבית משפט השלום בתל אביב, הוא הוסמך כעורך דין והקים, יחד עם שותפו, את משרד עורכי הדין אטיאס-נוה, העוסק בתחום הנזיקין. נוה אב לשישה ילדים. בימים אלה הוא נמצא במאבק גירושין מאשתו השנייה, מאבק שהפך לנחלת הכלל, בעקבות פרסומים בתקשורת אודותיו.



אפי נוה. צילום: אבשלום ששוני



במקביל, החלה ההתקדמות המטאורית שלו בלשכת עורכי הדין. ב-2011 מונה ליו"ר מחוז תל אביב והמרכז ושימש גם כיו"ר ועדת האתיקה שלו, למרבה האירוניה. מאז 2015 הוא מכהן כיו"ר הלשכה.



נוה לא רק שימש יו"ר הלשכה, הוא הפך עצמו אט אט לפנים שלה. הופיע בכל פורום אפשרי, הצטלם ללא לאות עם כל אישיות משפטית, התברג לוועדה למינוי שופטים והפך מקורב מאד לשרת המשפטים, איילת שקד. הביטוי אולי המובהק ביותר לפעילותו של נוה לפרסום שמו הייתה בשיתוף הפעולה שלו עם התכנית "עובדה", שם תיעד עצמו משוחח עם שופטים ועורכי דין בכנס הלשכה באילת, בלי ידיעת משתתפי השיחה האחרים.



אך גם זה, וגם הפרסומים אודות תו הנכה בו הוא עושה שימוש שלא כדין, לא הקימו עליו את ציבור עורכי הדין. מלחמתו בעיתונאית שרון שפורר, בדמות תביעת ענק שהגיש נגדה, לא הקימה עליו עיתונאים. אפילו הפרסום לפני כחודשיים, לפיו הוא חשוד בפלילים, ויותר מאוחר נאשם כי הבריח את בת זוגו מחוץ לגבולות ישראל וניסה להכניסה בחזרה בלא ידיעת הרשויות, כל זה כחלק ממאבק מר שהוא מנהל נגד אשתו בנפרד, לא פגע במעמדו.



כעת נראה שנוה הסתבך מעל ומעבר. גם בצמרת מערכת המשפט מבינים זאת. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שלחה מכתב לכל השופטים, בו ביקשה לחזק את ידיהם "בשעה לא פשוטה זו". השרה שקד הסכימה סוף סוף להביע את מורת רוחה מהתנהלות נוה, עם כי גם הפעם בזהירות.



בלשכת עורכי הדין מתכוננים כבר ליום שאחרי, אך גם שם, אפילו חברי האופוזיציה ויריביו של נוה נזהרים בלשונם ביום הסוער הזה. יש להניח כי חומת המגן הזאת תמשיך להיסדק בימים הקרובים, עד שבירתה הסופית אם החשדות החמורים נגד נוה יתבררו כנכונים. אך על מערכת המשפט בפרט, ובכלל רשויות המדינה, צריכות לעשות בדק בית ולשאול את עצמן כיצד אדם עם מוסר מפוקפק כל כך, הגיע עד כדי כך רחוק.