מאות בני משפחה, מכרים וחברים, הגיעו הערב (ראשון) לבית העלמין בבת ים כדי ללוות את יהודה ביאדגה, הצעיר ממוצא אתיופי שנורה למוות ביום שישי על ידי שוטר סיור, בדרכו האחרונה. בין המלווים, חבר הכנסת אברהם נגוסה, שנשא דברים בשפה האמהרית, ח"כ אילן גילאון, ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט וסגן ראש עיריית בת ים, אורי בוסקילה. 



ראש העיר ברוט נשא דברים ואמר כי "החקירה מתנהלת וחייבים לחכות לסיומה. דיברתי עם השר לביטחון פנים וראש מח"ש והם יעשו הכל להגיע לחקר האמת". במהלך ההספד החלו קריאות ביניים וצעקות לעבר ברוט: "רצחו אותו, לא מאמינים לכם".


 


ברוט ביקש מן הקהל שיאפשר לו לסיים את דבריו ושיכבד את המעמד, אך חלק מן הנוכחים שיסעו את דבריו והוא נאלץ לסיים את דברי ההספד לפני סיומם.



הרב אביחי, רבה של ישיבת "טפחות" הסמוכה לצפת, בה למד ביאדגה: "יהודה עלה לפני הבר מצווה שלו לארץ הקודש. נתקן את מה שקרה ליהודה כדי שזה לא יקרה לעולם. נכבד את המעמד ונביא את יהודה למנוחות". הרב פנה למנוח ואמר: "לא יכולת להעמיד פנים. למרות קושי ההסתגלות שלך בארץ ישראל - אהבת כל אדם יהודה - יהודי שעלה לארץ הקודש. היהודי הזה מסר את הנפש שלו. כולנו איש אחד - יהודים שעלו מאתיופיה, ממרוקו ומאשכנז. כולנו עם אחד".


הרב ניסים איטח, הרב הראשי של תיכון "זבולון המר" בבת ים בו למד יהודה, נשא הספד אף הוא: "יהודה בה לארץ שבשבילו היא גן עדן. בכיתה י"ב הוא אמר: 'אני רוצה ללמוד תורה ולהיות תלמיד ישיבה'. היית תלמיד חכם שאוהב לימודים. רבים במשפחתך הם בכוחות הביטחון. היית בהנדסה קרבית. קרה מה שקרה ואחרי כמה חודשים אמרת 'אני לא יכול'. המסלול לא התאים לך. אני מבקש מימך יהודה צדיקי, אהובי, תעלה לשמיים ותעזור לנו להתאחד".


שאלת מותו של ביאדגה הצעיר ממוצא אתיופי שנורה למוות ביום שישי ע"י שוטר סיור, ממשיכה לעורר סערה. משפחתו של ביאדגה קראה הערב לבני הקהילה שתכננו לערוך מחר הפגנה ברחבת קניון עזריאלי בתל אביב במחאה על כך שהשוטר היורה שב כבר הבוקר לעבודתו, לעכבה עד לאחר השבעה. רוב מארגני המחאה צפויים להיענות לקריאת המשפחה אבל הם חוששים ממחאה ספונטנית של צעירים שלא ישמעו להם ואשר עלולה להיגרר לאלימות מול המשטרה. בני הקהילה אמרו שברגע שהשוטר חוזר לעבודה אחרי אירוע כזה, לפני שמתבצע תחקיר, כנראה ש"במשטרה מתעלמים מחומרת האירוע".

גם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, וגם מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן, התייחסו לטענות בני הקהילה, ואמרו כי "מדובר באירוע חמור, אם כי חייבת להיות אחריות ציבורית לפני שעושים משפט בשוטר. מה שעולה מבחינת ההתרחשויות לא נמצא חריג בהתנהלותו, למרות התוצאה הטרגית. אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש חקירה במח"ש, והחלטות יתקבלו בהתאם למסקנות החקירה".

במחלקה לחקירות שוטרים גבו מהשוטר את גרסתו זמן קצר לאחר האירוע. במשטרה לא מוצאים, נכון לעת הזו, חריג בהתנהלות השוטר, שכן לטענת גורמים המעורים בפרטים, מדובר באירוע תגובה תחת סיכון חיים. בינתיים מיהרו במשטרה להוציא צו איסור פרסום לגבי פרטי השוטר, בני משפחתו, מקום עבודתו וכל פרט מזהה אחר. על הצו חתם לפני זמן קצר שופט בית משפט השלום בתל אביב, יגאל נמרודי, והוא תקף לשבעה ימים.
במקביל, במשטרה ממתינים לתוצאות נתיחת גופתו של ביאדגה, אולם כבר עתה מסתמן כי הממצאים הראשוניים דוחים את הטענה של מקורבי המשפחה לפיה המנוח נורה בראשו. לפי הידוע כעת, ביאדגה נורה פעמיים בבטנו והתמוטט אל מותו. 

"השוטר היה בסכנת חיים מיידית"

מוקדם יותר היום אמר א', עד ראיה לאירוע, כי השוטר שירה למוות בביאדגה היה "בסכנת חיים מיידית", וכי היה לו "בערך שבריר שנייה להגיב". לדבריו, "הייתי ממש קרוב לשם. חניתי ברחוב הרצל ליד פינת ז'בוטינסקי, הספקתי לצאת מהאוטו ואז ראיתי שוטר נוסע נגד כיוון התנועה, מגיע ממולי. השוטר עצר על מעבר חציה בצומת, שלף את האקדח וצעק 'תוריד את הסכין'. רק אז ראיתי את הבחור, שהתחיל לרוץ אל השוטר עם הסכין אחרי שהשוטר צעק אליו. להערכתי, השוטר היה בסכנת חיים והוא ירה לעברו שתי יריות ממרחק של מספר מטרים". 
 
"לא ראיתי איפה היריות פגעו, אבל הבחור מיד נפל", הוסיף עד הראייה. "הספקתי לראות את הבטן שלו מתנשמת כמה שניות עד שניידות הגיעו וחסמו את האזור, ואז הורחקתי מהמקום". האם כשהשוטר צעק את הצעקה שלו, אז יהודה רץ אליו?"כן. ישר אליו. אני לא רוצה להגיד אם הירי מוצדק או לא, אני לא רוצה להביע דעה בעניין, אני רק מתאר את מה שראיתי. אני יצאתי מהאוטו אחרי שחניתי אותו. הייתי מחוץ לאוטו על הכביש וראיתי מה קורה". הוא הסביר כי "אני לא יודע מה הנהלים של המשטרה, אבל אני הייתי נבהל. השוטר היה בסכנת חיים מיידית והיה לו בערך שבריר שנייה להגיב. אומרים שהוא היה יכול לירות לו ברגליים, יכול להיות שזה נכון, אבל מאוד קל לומר את זה כשלשוטר הייתה פחות משנייה להגיב. ראיתי את הסכין, זו הייתה סכין מטבח".