היום שאחרי: מחאת יוצאי אתיופיה התנהלה במשך שעות ארוכות ללא מעורבות משטרתית, גם כאשר חסמו המפגינים את נתיבי איילון וגרמו לפקקי ענק בעיר תל אביב. בהפגנה, שהתקיימה על רקע הירי ביהודה ביאדגה ז"ל ע"י שוטר, טענו המוחים כנגד האלימות המשטרתית כנגד יוצאי העדה, ובסיומה החל קומץ מפגינים להתעמת עם שוטרים. כתב הפלילים של חברת החדשות, ברהנו טגניה, שוחח היום (רביעי) עם חברי הקבינט של 103FM, שביקשו להבין מדוע התקיימה המחאה על אף שביאדגה רץ עם סכין לעבר שוטר. 



"הייתה הפגנה עוצמתית", אמר. "יותר מעשרת אלפים בני אדם הגיעו. להבדיל מהמחאה לפני שלוש שנים, הגיעו לא רק בני העדה האתיופית, אלא גם אימהות וצעירים שאמרו שהמאבק הוא של כולנו. מהצד ריגש אותי והיה כיף לראות את ההזדהות".



רוני דניאל: "מה אתם מצפים שיקרה בעקבות ההפגנה?"
"לא ניתן לשנות כלום באמצעות הפגנה אחת, היא רק אמצעי להשגת מטרה. הפעם יש דרישות ברורות. מארגני המחאה פונים לראש הממשלה בעקבות אותם מראות קשים ודורשים כינוס חירום. כשיש בצבא תקלה, תמיד מתקיים תחקיר תוך לקיחת אחריות פיקודית. במרחב תחנת בת ים קרו השנה שלושה מקרים בהם שני צעירים נורו למוות וקצין צה"ל אתיופי הותקף".



אלון בן דוד: "נזכיר שהאירוע שהוציא את הציבור לרחובות היה בעקבות אדם שרץ עם סכין ברחוב. אולי לא היה צריך להרוג אותו אבל מובן למה הופעל כוח כנגדו".


"האירוע הזה לא היה צריך להסתיים איך שהוא הסתיים", ענה טגניה, ולאחר שנשאל ע"י יואב לימור האם היד הייתה קלה על ההדק, השיב בחיוב.





יואב לימור: "ואם זה לא היה אתיופי?"
"התקשרתי למוקד 100 ולמד"א על מנת לברר. שאלתי האם הם קיבלו טלפונים מאזרחים על כך שיש אדם מסוכן שמסתובב באזור. הייתה דממת אל חוט ולא קיבלתי תשובה".



רוני דניאל: "בסוף מדובר שוטר שגם לו יש ילדים בבית ומולו עומד אדם שלא מוריד את הסכין ומתקרב אליו. על הדבר הזה להאשים את כל העולם ואשתו?"


"זה רק הטריגר. אתמול שוחחתי עם בן 18 שסיפר לי שהוא תמיד מסתובב באזורים עם מצלמות אבטחה כדי שיהיה לו אליבי. ילד אחר שנסע באופניים חדשים סיפר שניגש אליו שוטר וביקש שיוכיח לו שהאופניים הללו אכן שלו".



יואב לימור: "אין ספק שבחברה הישראלית יש נגעים של גזענות. מצד שני, מספר המשרתים ממוצא אתיופי הוא אדיר גם ביחידות הקרביות. אתה חושב שעדיין רואים באתיופי כמישהו שמותר לירות בו?"
"אין ספק שלוחם אתיופי מרגיש שווה בן שווים בצה"ל. אך כשהוא מבקש להביא את אחותו שתקועה באתיופיה לארץ, הוא נתקל בבעיה. כשהוא בא לסלקטור במועדון, אומרים לו שמדובר במסיבה סגורה, כשמיד לאחר מכן כן מכניסים למקום את התחקירן של 'חדשות 12', בעל העיניים הכחולות. זה מצביע על ההתנהלות. גם לנו, בני העדה, יש חלק בזה. אנחנו מצפים שיעשו בשבילנו משהו ועלינו לעמוד על שלנו, אך גם בצד השני לוקחים את בני העדה כמובנים מאליהם".



רוני דניאל: "יש בחברה הישראלית לא מעט גזענות. העליות מעיראק וממרוקו נתקלו גם הם בגזענות וקיפוח. צריכה להיות מנהיגות בעדה שתסביר את הנושא. אני התרגשתי כשאותו אתיופי עמד לאחרונה בטקס במסדר הכנפיים של חיל האוויר. זה הסימן לכך שאין תקרת זכוכית".
"אני אופטימי ואנחנו כבני העדה צריכים לקחת אחריות על החיים שלנו, להיאבק על המקום שלנו ולא לצפות שמישהו אחר יעשה את העבודה".