שר האנרגיה לשעבר, גונן שגב (63), נשלח ל-11 שנות מאסר בגין ריגול לטובת איראן, כך נקבע בהסדר הטיעון שאושר היום (שלישי) בבית המשפט. עו״ד גאולה כהן ועו"ד רחל אהרוני זאבי מפרקליטות מחוז ירושלים, אמרו כי "כתב האישום בו הודה שגב במסגרת הסדר כולל עבירות של ריגול חמור ומסירת ידיעות לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה. שגב הודה שפעל בשירות המודיעין האיראני במשך 5 שנים, עמד בקשר רציף עם מפעיליו באמצעות מערכת קשר חשאית ומוצפנת ומסר להם מידע מגוון לרבות מידע סודי ופגש אותם באיראן ובארצות שונות ברחבי העולם בדירות מסתור. שגב אף ניסה לקשר בין אזרחים ישראלים הקשורים לעולם הביטחוני למפעיליו האיראנים.


העונש אליו הגענו במסגרת הסדר הטיעון מאזן בין האינטרס הביטחוני המובהק כאשר לא מתנהל ההליך והסיכון האינהרנטי בתיקים מסוג זה לחשיפת שיטות פעולה וחומרים מודיעיניים תוך כדי ההליך. מלאכת החשיפה, החקירה, העמדה לדין וגזר הדין שניתן היום - מבטאים הישג משמעותי לשב"כ, למשטרת ישראל ולפרקליטות - כאשר אדם שהתגורר באפריקה וריגל לטובת איראן מורשע ומרצה עונש מאסר ממושך בישראל".

כזכור, על פי כתב האישום שהוגש נגדו, שגב הואשם בעשרות מקרים של מסירת ידיעה לאויב. כתב האישום מדגיש כי הוא פעל “בכוונה לפגוע בביטחון המדינה”. עוד מודגש בכתב האישום כי הקשר בין שגב לבין מפעיליו נמשך שש שנים ברציפות - מאז שנוצר לראשונה ב־2012.



בכתב האישום נאמר: “במעשיו המתוארים פעל הנאשם כסוכן מודיעין של איראן, ובמסגרת פעילותו עשה פעולות רבות שיש בהן כדי לסייע לאיראן במלחמתה בישראל. עוד מסר הנאשם ידיעות סודיות בכוונה לפגוע בביטחון המדינה, בין היתר, אודות מיקום מתקנים של גורמי הביטחון, שמות אנשי ביטחון ועוד. (...)כמו כן מסר הנאשם לאיראנים עשרות ידיעות בכוונה לפגוע בביטחון המדינה”.



רק בחודש יוני השנה הותר לפרסום כי שגב נעצר בחודש מאי על ידי השב"כ ומשטרת ישראל. מחקירתו של שגב, שבשנים האחרונות התגורר בניגריה, עלה כי הוא הגיע לגיניאה המשוונית בחודש מאי ומשם הועבר לישראל לבקשת המשטרה לאחר שכניסתו סורבה בגלל עברו הפלילי. מיד עם הגעתו הוא נעצר ונחקר, לאחר שהצטבר מידע שהצביע על חשד כי הוא מקיים קשרים עם גורמי מודיעין איראניים ומסייע להם בפעילותם נגד מדינת ישראל.



ממצאי החקירה העלו כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני. החקירה העלתה כי בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך אף הגיע פעמיים להיפגש באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו. עוד העלתה החקירה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראניים ברחבי העולם. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו. יתר על כן התברר בחקירה כי הוא העביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה מתוך היכרותו עם המשרד, וכן מידע על אתרים ביטחוניים בישראל, מבנים ובעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים שבהם ביקר במסגרת תפקידו כח”כ וכשר.