היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הנחה את אנשי משרדו ואת הפרקליטות לגבש את החלטותיהם בעניין חקירות המשטרה בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, כך שיהיה אפשר להגיש את המסקנות עד מחר, או לכל המאוחר בתחילת השבוע הבא. עו"ד אורי קורב, מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות לשעבר, סבר הבוקר (רביעי) בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM שהיועץ צריך למסור הצהרה מינימלית ולא לאפשר לחומרים להתפרסם עד לאחר הבחירות. 

כנראה שמחר מצפה למדינה ולראש הממשלה יום דרמטי במיוחד. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה עומדים בפני החלטה גורלית שאי אפשר להמעיט בחשיבותה. הייתי אומר אולי החלטת חייהם מבחינה מקצועית", אמר קורב, "אנשי התביעה הכללית עבדו לאחרונה במרץ רב כדי להגיע להחלטה ואני מבין שלא הצליחו לקבל אותה מוקדם יותר למרות המאמצים ובעיני זה קצת חבל. סברתי שראוי לפרסם את ההחלטה לפני הבחירות, ברוח הנחיית היועץ. זה היה 100 ימים לפני הבחירות. אז טענתי שהמועד הסביר האחרון היה מועד פרסום הרשימות. המחוקק קבע את המועד הסביר האחרון מבחינתו לפרסם. העובדה שאנחנו נמצאים 40 ימים לפני הבחירות הופכת את ההחלטה לפחות סבירה כי היא לא מאפשרת למערכת הפוליטית להגיב להחלטה הזאת".
 
היועץ המשפטי לממשלה היה צריך לקחת בחשבון את נושא סגירת הרשימות?
"אני סבור שכן. אני סבור שהוא מסתכל על התאריך הזה כקו פרשת המים. הם כנראה שלא הספיקו ולכן אני לא בטוח שצריך להמשיך באותה דרך. יש כאן אירוע דרמטי שאחריו לא נוכל להגיב להחלטה. יש כאן עניין טכני שהוא מאוד בעייתי בפרסום. זה הופך אותו לפחות סביר. אני חושב שהטיעון של רה"מ מתחזק כעת".

 
כולם מדברים על כך שיתחילו להעביר את החומרים לעורכי הדין והם יתחילו להתפרסם.  
"אני לא במקום לייעץ לבאי כוחו של רה"מ אך בנסיבות הקיימות הייתי פונה ליועמ"ש בקריאה לפרסם החלטה קצרה עם פירוט עובדתי מינימלי. העובדה שאנחנו נמצאים כל כך קרוב לבחירות ושצד אחד מחזיק בחומרים בזמן שהצד השני לא יכול להגיב עליהם הוא בעייתי".

אתה סבור שכל העיתונאים שבונים על החומרים שהודלפו יכולים להיכנס לסטנד ביי? 
"הייתי יוצא בקריאה של היועץ המשפטי לא לפרסם את החומרים עד אחרי הבחירות, אחרת נמצא את עצמנו עסוקים רק בחומרי חקירה וזה יהיה כמו גל צונאמי שישטוף כאן את הכל. אני כמעט לא מעלה על דעתי שהוא שישחרר את החומרים לפני הבחירות".
 
לא נראה לי שבפרקליטות מקשיבים לעורכי הדין של נתניהו. מה עמדתך לגבי סוגיית המימון של המשפט?
"ההחלטה שלא להתיר את עניין המימון היא לא הייתה החלטה מחויבת במציאות. היא הייתה החלטה בכעס. נתניהו בוודאי הצליח להרגיז אותם. בשורה תחתונה – אפשר להעמיד ראש ממשלה לדין אך צריך לתת לו לנהל את משפטו באופן המיטבי. החלטה זו פוגעת בזה והיה אפשר לקבל החלטה אחרת בקלות".
 
כזכור, לאחר שעות ארוכות של דיונים והתחבטויות בתיקי החקירה, בעיקר בתיק 2000 (שיחות נתניהו עם מול “ידיעות אחרונות” נוני מוזס), החליט מנדלבליט כי ההודעה הרשמית תפורסם כבר בימים הקרובים. יש דיווחים סותרים בשאלה אם תיק זה יוגדר כתיק שוחד, אך גורמים בפרקליטות אמרו כי החלטה בנושא כבר התקבלה. בחדשות 13 דווח אמש על מתיחות בין אנשי הפרקליטות ליועמ”ש, על רקע הפרסומים כי מנדלבליט לא יגיש כתב אישום בתיק 2000. עוד דווח כי בכירי הפרקליטות הפעילו לחץ כבד על מנדלבליט שיגיש את כתב האישום.
 
על פי הערכות, בתיק 4000 (בזק־וואלה) נתניהו יואשם ככל הנראה בעבירת שוחד, בכפוף לשימוע, ואילו בתיק 1000 (המתנות) יוגש כתב אישום נגד נתניהו בגין מרמה והפרת אמונים, גם זאת בכפוף לשימוע. בתוך כך, בליכוד תקפו אתמול את שרת המשפטים איילת שקד, בעקבות דיווח כי השרה לא תתערב בבקשה שהועברה אליה על ידי פרקליטי ראש הממשלה לקבל ממשרד המשפטים חומרים שלטענתם נוגעים לתיקי החקירות נגדו ומעידים כי לא היה שום פסול ביחסים בין נתניהו ושאול אלוביץ’, בעלי בזק לשעבר.
 
“נדהמנו מסירובה של שרת המשפטים איילת שקד לדחות את בקשת ראש הממשלה נתניהו ולא למסור לו את מסמכי משרד המשפטים שמסייעים לו להוכיח את צדקתו”, נאמר בהודעה. “לא מדובר בחומר חקירה או חומר מסווג, אלא במסמכים שנמסרו למבקר המדינה ממשרד המשפטים ושמראים שאישורי מיזוג בזק־יס נעשו כדת וכדין על ידי כל הרגולטורים, ללא התערבות כלשהי של ראש הממשלה”. השרה שקד מיהרה להגיב והדגישה: "ראש הממשלה יודע היטב ששרת המשפטים לא מוסמכת להתערב בעבודת התביעה, ובכלל זה בענייניו הפליליים. “העברתי את המכתב ליועץ המשפטי לממשלה וביקשתי ממנו לענות בהקדם. זו האמת, ודי לספינים".