לא רק ביטן: המשטרה הודיעה הבוקר (חמישי) כי התגבשה תשתית ראייתית נגד ראש עיריית ראשון לציון לשעבר, דב צור, בגין קבלת שוחד, כמו גם נגד עשרות מעורבים אחרים, בהם המשנה לראש עיריית תל אביב לשעבר, ארנון גלעדי, בגין שוחד, זאת במסגרת פרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון (תיק 1803).



הפרשה, שנחקרה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (להב 433), כונתה "תיק 1803". על פי המשטרה, בין השנים 2011-2017 קיבלו ח"כ דוד ביטן, ראש העירייה לשעבר דב צור והמשנה לראש עיריית ת"א ארנון גלעדי, טובות הנאה מגורמים פרטיים, ובתמורה פעלו לקידום האינטרסים של אותם גורמים. בין הגורמים הפרטיים האמורים מצויים חברת דניה סיבוס, והמנכ"ל רונן גינזבורג, רשת כלבו מזון, יזמי נדל"ן, קבלנים ועוד.



חקירת המשטרה הגלויה החלה ב-3 לדצמבר 2017. "מדובר בחקירה מסועפת, מורכבת ומאומצת", נמסר מהמשטרה, "אשר במהלכה בוצעו מאות פעולות חקירה, נגבו עדויות של למעלה מ-300 עדים ונחקרו כ-80 חשודים. סה"כ נגבו כ-650 הודעות בפרשה. נערכו חיפושים בעשרות זירות, נתפסו 700 קלסרי מסמכים, ובוצעו תפיסות כלכליות בסך עשרות מיליוני ש"ח".



במשטרה אומרים כי במהלך החקירה נגד ראש עיריית ראשון לציון לשעבר, שעסקה בקשריו עם יזם נדל"ן מהעיר, עלו חשדות חמורים נגדו. על פי המשטרה, נמצא כי יזם הנדל"ן ניהל את קמפיין גיוס התרומות של צור לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, ובתוך כך גייס בעצמו תורמים והעמיד מנגנון לגיוס תרומות המהווה טובת הנאה שהתקבלה אצל דב צור.
 
גלעדי. צילום: פלאש 90
גלעדי. צילום: פלאש 90


"במהלך כהונתו של צור כראש עיר, הוא דן בענייניו של היזם, קיבל החלטות וחתם על היתרים בנוגע לפרויקטים נדל"ניים של היזם", נמסר מהמשטרה. "זאת, תוך הסתרת הקשר בין השניים והימצאות צור בניגוד עניינים מול היזם".
 

בתוך כך, מחקירת המשטרה עולה תשתית ראייתית גם נגד גלעדי בעבירת שוחד, תחת כיסוי של תרומות, בסך של עשרות אלפי שקלים. על פי הנטען, השוחד הועבר ממספר יזמים ובעלי עסקים, אשר בתמורה לכספים שהעבירו הוא סייע להם בפתרון בעיות מול עיריית תל אביב. גלעדי שימש בתקופה האמורה במגוון תפקידים בכירים בעיריית תל אביב, בהם המשנה לראש העיר וחבר הוועדה לתכנון ובניה

 
"המלצות תמוהות"

כאמור, עם סיום חקירת המשטרה, התגבשה תשתית ראייתית מוצקה כנגד עשרות מעורבים, אנשי ציבורי וגורמים פרטיים, לביצוע עבירות של שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. תיק 1803 יועבר כעת לפרקליטות מיסוי וכלכלה לצורך קבלת החלטה סופית באשר לכתבי האישום.
 
פרקליטיו של דב צור, עו״ד גיורא אדרת ועו״ד טל שפירא, מסרו בתגובה: "אין שחר להמלצת המשטרה להעמיד לדין את מרשם בעבירה כלשהי. כעולה מהמלצת המשטרה, התיק העיקרי בגינו נעצר ונחקר מר צור נסגר מבלי שנמצאה כל ראיה לעבירה כלשהי שביצע מר צור, וזאת כפי שהצהיר מר צור לאורך כל הדרך. למרבה הצער, במקום להסתפק בסגירת התיק העיקרי, ראתה לנכון המשטרה לפרסם המלצות תמוהות בלשון המעטה בנושא אחר לגמרי הקשור למערכת היחסים של מר צור עם היזם ארז מוסצ׳ו, נושא שנבחן ונבדק כבר על ידי מבקר המדינה וניתנו בו תשובות מקיפות ומפורטות הנסמכות בין היתר על עמדת היועצת המשפטית של העירייה לפיה לא נפל כל דופי בהתנהלות של מר צור בעניין זה. חשוב להבהיר כי דב צור לא קיבל שקל מאיש ואף לא טובת הנאה אחרת כלשהי. אנו מאמינים שלאחר שהתיק ייבדק בשנית בפרקליטות, שהיא הגורם המכריע והמוסמך לקבל החלטות בתיק, ולא המשטרה, תגיע הפרקליטות למסקנה כי לא נפל כל דופי בהתנהלות של צור אשר רק הטיבה עם העיר ועם תושביה, וכי גם תיק זה, בדומה לתיק העיקרי כנגד צור, ייסגר לחלוטין ללא הגשת כתב אישום".