עדה במשפט עבירות מין בעל פרופיל תקשורתי גבוה נדהמה לגלות כי דבר היותה קורבן לכאורה לעבירות מין נחשפה בפני הוריה, מהם הסתירה את דבר היותה קורבן לכאורה, לאחר שמכתב זימון לדיון נשלח לביתם, כשעל גבי המעטפה מתנוססים פרטיה האישיים, פרטי ההליך המשפטי וכן פרטיו של הנאשם, דמות מוכרת בציבור הישראלי. האישה, נשואה ואם לילדים, שאינה מתגוררת עם הוריה מזה תקופה ארוכה, פנתה להנהלת בתי המשפט בתלונה. בתגובה, הודיעו שם כי ישנו את הנוהל לשליחת דברי דואר.



בעקבות המכתב, שנשלח לפני כחודש, לא רק הוריה של העדה נחשפו לתוכן מעורר העניין שנכתב על המעטפה. גם בני משפחה נוספים, שכנים סקרנים או הדוור, יכלו ללמוד פרט אישי כל כך, וכן חסוי על פי חוק. על פי חוק זכויות נפגעי עבירה, "הרשויות לא ימסרו לאדם.. את הפרטים האישיים של נפגע עבירת מין או אלימות חמורה, שבשלה נפתחה חקירה או הוגש כתב האישום".



הפגיעה הקשה הזאת בפרטיותה הביא את העדה לפנות בתלונה למנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, ולבקש ממנו שיסיק מסקנות עבור נפגעות נוספות. עורכות דינה, דנה פוגץ' וענבר קידר-ברוך, כתבו להנהלת בתי המשפט: "מאחר שהנאשם הוא ידוען, הסיכוי שמכתב זה יעורר סקרנותו של מאן דהוא גבוה אף יותר וכך גם סיכויי הפגיעה המשנית בנפגעת.



"ניתן אף לחשוב על מקרים רבים אחרים בהם חדירה קשה זו לפרטיות תהווה סכנה ממשית לנפגעת. כך, מקום בו מדובר בפגיעה אפשרית במשפחה, שכן לעיתים קרובות בני המשפחה אינם ערים להליכים או שהם אף מתנגדים להם. מכתב כזה, על הפרטים החשופים שבו, עלול להוביל לתוצאות קשות". עורכות הדין מציעות למנוע את הפגיעה בדרכים פשוטות, כגון משלוח דואר רשום ופירוט פרטי ההליך באופן שלא יהיו גלויים כלפי חוץ.



היום הגיע תשובת הנהלת בתי המשפט. "ביקשנו לבדוק כיצד ניתן להחסות את פרטי ההליך המצוינים לרוב בצמוד לשם הנמען", נכתב. "עוד באותו היום הוחלט כי פרטי ההליך יועברו לצד השמאלי של המכתב מתחת לתאריך, כך שבחלונית המעטפה לא יצוינו פרטי ההליך במקביל לשמו של הנמען".


בהנהלת בתי המשפט ביקשו להדגיש כי "מערכת בתי המשפט מדוורת מסמכים באמצעות דואר רשום עם אישור מסירה ולא באמצעות דואר רגיל", וכך, לדבריהם, נעשה גם במקרה של המתלוננת.



עוד מסבירים שם כי "להנהלת בתי המשפט אין גישה לנתוני מרשם האוכלוסין וממילא הכתובת הרשומה במרשם כאמור אינה בהכרח משקפת את הכתובת העדכנית. בתי המשפט מקבלים את המידע בדבר פרטי נפגעי עבירה מהפרקליטות. במקרה שבו נפגע העבירה שינה את הכתובת למשלוח הדואר – מן הראוי שיעדכן את הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות, אשר יעדכנו את מזכירות בית המשפט".



מהנהלת בתי המשפט נמסר: "תוכן מכתב התשובה מדבר בעד עצמו". אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, אמרה בתגובה: "הפגיעה שיכולה להיגרם לנפגעת עבירה מחשיפת פרטיה באופן זה היא פשוט קטסטרופלית. זה לא רק הפרה של זכויותיה כנפגעת עבירה, זו חוסר רגישות בסיסית ומקוממת. טוב שהנהלת בתי המשפט הכירה בעוול, והתחייבה לשנות את דרכיה. לעומת זאת, הדרישה שהנפגעת "תרדוף" אחרי מזכירות בית המשפט כדי לעדכן בכל שינוי שמתרחש בחייה, לעתים לאורך שנים, אינה סבירה כלל".