עשרות אלפי משתמשי קנאביס בישראל ועוד רבים בעולם נדהמו לשמוע הבוקר (שלישי) על מעצרם של ראשי מפעילי "טלגראס", ארגון אשר על פי נתונים עולמיים, נחשב לאחד ממפיצי הסמים הגדול ביותר בישראל ובעולם. עולם הסחר בסמים של פרטנים ושל סוחרים, השתנה היום מקצה לקצה, ולמרות התוכנה המוצפנת, נדמה כי כעת השוק, שמגלגל על פי הערכות ופרסומים 282 מיליון ש"ח בשנה בישראל, ספג מכה לא פשוטה.



השוטרים עצרו עשרות חשודים מהדרג הבכיר, שחשודים בין היתר בניהול ותיווך סחר, הלבנות מס, הלבנת הון ועוד. החקירה בלהב 433 חשפה את האנונימיות, זאת חקירה בינלאומית שעניינה התשתיות הגדולות בארץ ובעולם ומנוהלת ע"י עשרות חברי הנהלה, ומפעיל אלפי סוחרים.



גורם המעורה בחקירה אמר היום (שלישי) למעריב אונליין: "זאת מכה אנושה לתחום הזה, זה לא שפתחתי קבוצה בוואטסאפ, ומישהו פתאום בא ומחק לי את הקבוצה הזאת והוא חיסל לי את היכולות הטכנולוגיות. צריך להבין, הטלגרם זאת אפליקציה להעברת מסרים, אבל ראש הארגון הזה לקח עם עוד כמה אנשים את היכולת הזאת ושידרג את היכולות של אותה אפליקציה, היא כזאת אנונימית, ולא משאירה עקבות, הם שידרגו אותה ובנו יכולות שלהם בתור מנהלים תהיה היכולת להחזיק את כל הסוחרים בכיס.

רפ"ק אמיר לבון, ראש תחום חקירות ביחידת הסייבר הארצית על המעצרים בפרשת "טלגראס"


הגורם הוסיף והסביר: "תאר לעצמך שאני הסוחר ואתה הבעלים, אני מתקשר ואומר 'אני רוצה לעבוד אצלך'. הבעלים אומר בוא נראה שאתה לא סוכן, צלם לי אותך עם תעודת זהות, שלח לי סלפי ותמונה שלך עם סמים. הם מחזיקים את כל זה, שביום מן הימים, אם תהיה בעיה, הם זורקים אותך לכרישים. היתרון שלהם זה שהם יודעים מי האדם שממול, אבל הרוכש לא יודע מול מי הוא עובד. הוא יכול להיות במבי 4, אני מחזיק עליך קלפים ויש לי את היכולת שלא תפגע לי בלקוחות".



מי שרצה לשכור שילם על הפרסום באפליקציה וכל מה שהוא מוכר, זה רווחים שלו. הבעלים והאחראים קיבלו כל חודש שכר דירה. אז נניח שהייתי סוחר - התחלתי, יש לי 10 לקוחות, אבל אני רוצה את הכסף הגדול. פונה אליך שוב ואומר לך, שים אותי בקבוצה בצפון, יותר נורמלית. הוא אומר - אין בעיה. שילמת לי עד עכשיו 400 ש"ח בחודש? אני מכניס אותך לקבוצה שיש בה 200 חברים, קבוצה פעילה מאוד, אבל בנוסף ל-400, תתן לי 2000 ש"ח טוטאל. הסוחר מוכן וככה נכנסים לעוד חדרים וקבוצות".



הבעלים של טלגראס אחראי להכל?


"הוא המוח, הוא ריכז סביבו . יש פה ראיות רבות. הוא חשף את עצמו מזמן, בלי פחד, בלי כלום. זה כמו וואטסאפ משודרג, זאת תוכנה להעברת קבצים. זה מוחק את עצמו. זה אוטומטית לא משאיר עקבות". לאחר מכן הוסיף "צריך להבין, הצעד הזה היום הוא כל כך דרמטי, שאין לכם מושג אפילו כמה. נכון שההמשך הדרמטי יהיה בבית משפט, כי הסעיפים צפויים להיות סחר בסמים תחת ארגון פשיעה, שזה כפל עונש. המבחן יהיה בבית משפט. תפסנו היום מאות אלפי שקלים.



על החקירה עצמה אמר: "האפליקציה הזאת, הטלגראס, התחילה להיות פעילה לקראת סוף 2017, לך אני אומר ותבין - החקירה שלנו התחילה בסוף 2017. למעלה משנה אנחנו בחקירה סמויה. הסייבר של להב, שהם עם יכולות אדירות".