פרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום (חמישי) לסנגוריו של מיקי גנור, עד המדינה בפרשה 3000, כי הפרקליטות שוקלת את ביטול הסכם עד המדינה שנחתם עמו ביולי 2017. היום הגיש גנור ערר על החלטת בית משפט השלום בראשון לציון מאתמול להאריך את מעצרו בחמישה ימים. בית המשפט המחוזי בלוד החליט לשחרר את גנור למעצר בית בן חמישה ימים, לאחר שהשופטת קיבלה את הערר שהגיש בעקבות הארכת מעצרו. הצעד אותו שוקלת הפרקליטות הגיע בעקבות הודעת הסנגורים כי מר גנור מבקש לחזור בו מדברים שמסר במשטרה בזמנו במסגרת ההסכם. עורך הדין בני כץ,  ראש אגף חקירות במשטרה לשעבר, התארח בתוכניתם של ברהנו טגניה וגלעד שלמור ב-103FM והתייחס למהלך של גנור.



שלמור:  מה שבר אותו? אתה גייסת עדי מדינה, התעסקת עם עדי מדינה - מה שבר את מיקי גנור אחרי כל כך הרבה זמן שהוא עד מדינה?


כץ: "גיוס עד מדינה היא מיומנות שלומדים אותה במשך הרבה מאוד שנים. יש חוקרים ופסיכולוגים שמשחקים בתורת המשחקים בצורה מושלמת - דילמת האסיר - כולם מכירים את הפסיכולוגיה של זה. אנחנו, עורכי הדין הפליליים עובדים ברמה גבוהה, עובדים חזק מאוד על כל הקטע של אסטרטגיה ותורת משחקים כי זו הדרך היחידה שאפשר לעבוד וככה פועלים גם החוקרים".



עוד הסביר כץ, כי "בצורה המתוחכמת הזאת מרעידים למעשה את אמות הסיפים של הנחקר ומסבירים לו שיש סיכוי שהוא יאבד את כל מה שיש לו בחיים - משפחה, פרנסה, חירות. אפשר להגיע לתוצאות, אבל התוצאות האלה לא יכולות להתבצע אלא בעדות ניקיון, שהיא עדות מוחלטת שממנה ממשיכים ומביאים ראיות. אגב, הדברים מוקלטים גם. רוב הראיות מוקלטות ואדם שמספר שהוא עשה פעולה כזו או אחרת נדרש להביא ראיות. אני מבין שאתם מאוד נסערים אבל ברצינות - אין פה דרמה בכלל, מיקי גנור לא יכול לחזור בו מעדות המדינה שלו. זה סיפורי מעשיות".



שלמור: מה זאת אומרת? אם הוא לא יסכים להעיד העדות נגמרה.


כץ: "מה זאת אומרת הוא לא יסכים? הוא מסר עדות".



 


שלמור: הוא לא רוצה, הוא לא יעלה לדוכן.
כץ: "אז הוא יגיע כנאשם בתוך התיק ויחד איתו יגיעו כל החברים שלו, ואם הוא יחזור בו מהעדות הראשית הוא ייחקר בחקירה נגדית. המשטרה לוקחת את העדויות של העד שחזר בו ובודקת למה הוא מפחד. מיקי גנור עושה דווקא ככל הנראה למשטרה, אבל המשטרה זה לא ילדים קטנים. הפרקליטות זה לא ילדים קטנים. אי אפשר לשחק איתם את המשחק הזה חברים".

שלמור: אתה חושב שהוא מנסה לשפר את התנאים שלו?
כץ: "חד משמעית. יכול להיות שהמשא ומתן לא צלח".

שלמור: אם הוא מנסה לשפר את התנאים שלו נניח, המשטרה תגיד לו 'בסדר, תעיד ונשפר את התנאים שלך?' האם העדות הזאת עדיין תהיה שווה בבית המשפט?
כץ: "היא תהיה שווה, המשקל שלה יכול לרדת. הפרקליטים - בטח הבכירים שבהם, יבואו ויגידו 'אתה קיבלת את מה שקיבלת, ועכשיו היטיבו את התנאים, ועכשיו אתה מעיד".

טגניה: "גם האמינות שלו, הרי בדרך כלל שופטים נוטים להאמין לעדי מדינה. אם הוא חוזר בו עוד לפני הגשת כתב אישום, הוא בעצם יופיע כעד תביעה, אבל הפרקליטות לא יכולה להתעלם מכל העדות שהוא נתן - הרי הוא הפליל גם את עצמו".

כץ: כן. מה שהוא עשה כרגע זה כל כך טיפשי לדעתי, הוא לא שינה בתיק כלום, כי בפרקליטות לא יושבים פראיירים, ובטח לא במשטרה. זה לא רק שהוא לקח מעצמו את התנאים אלא הפליל גם את עצמו והוא ימצא את עצמו כאחרון הנאשמים ויחטוף יותר מכל הנאשמים, ואת התנאים שלו לא ישפרו. אני לא יודע מה קרה לו. יכולות להיות מיליון ואחת סיבות, יכול להיות שאיימו עליו, יכול להיות שסתם נמאס לו. עדי מדינה חוזרים בהם מבוקר עד לילה, אני לא מכיר עד מדינה אחד שלא עומד בבית משפט ומעיד דברים אחרים".

טגניה: כשהמשטרה מגייסת עדי מדינה יש כל מיני סיטואציות בהן גם נלקח בחשבון שיכול להיות שהעד יחזור בו או יגיד שהוא לא רוצה להיות עד? מעבר לזה שהמשטרה לוקחת כ"כ הרבה ראיות, מה  עוד היא עושה כדי לגבות את הראיות האלה במשהו נוסף?
כץ: "היא חייבת".

טגניה: מה היא עושה? איזה פעילות?
כץ: "עד מדינה עושה כמה דברים. קודם כל הוא מוסר עדות מפלילה ואז מתחילים לבדוק על פי העדות האם הדברים מתאימים. אם הוא אומר שאני והוא היינו במסעדה ואז נסענו לגרמניה ואז לפה ולשם בודקים איכונים ובודקים אם העדות נכונה. שלב שני מסמכים, שלישי קלטות, רביעי הפעלה. האמינו לי שלהב יודעים לעשות את זה מעולה - אולי הכי טוב בעולם, להפעיל את עד המדינה נגד השותפים בשלב שהם עוד לא יודעים שהוא עד מדינה ויש לך פה בינגו. אם הוא חוזר אחורנית הוא עושה לעצמו רק דבר אחד: מפליל את עצמו".

טגניה: "יהיה מעניין. אז אנחנו בטח נעלה אותך בזמן שיוגש כתב אישום, אם בכלל יוגש כתב אישום".

כץ: "נקווה שלא יוגשו ומי שיוגש נגדו ייצא זכאי".

טגניה: "תשמע מה אמר לי מישהו שמקורב לחקירה לפני שהגענו לשידור. הוא אמר שמיקי גנור אסטרטג. הוא, בניגוד לפרקליטות ולמשטרה, גם כשהוא חתם על הסכם עד מדינה הוא חשב 10 צעדים קדימה. שאלתי למה הוא מתכוון. תראה, הוא קיווה בזה שהוא נתן למשטרה כל מיני חומרים מפלילים, שישחררו לו את הכסף כי יש לו המון כסף. אני פעם פגשתי אותו כשהוא יוצא מאחד ממשרדי רואי החשבון הבכירים ביותר שיש, ניסיתי לדובב אותו, רדפתי אחריו עד אחרי החניה שלו. אותו איש אמר לי 'שמע, בתקופה האחרונה במשך שלושה חודשים הוא התייעץ עם אינספור אנשים, עם אינספור מקצוענים, בין היתר לקח שלושה עורכי דין ולא את עו"ד סופר שליווה אותו בחתימת עד המדינה, אלא גם עורכי דין אחרים. אז הוא אומר זו אסטרטגיה, הוא מתכנן משהו. הוא קר רוח, לא סתם הוא הלך ואמר להם אני חוזר בי".

שלמור: "אני לא פוסל את מה שאתה אומר, אני חושב שזה הגיוני אבל אני חושב שיש משהו מעבר לזה. זו מדינה שלא אוהבת מלשנים. אני לא אומר שהוא מלשן אבל המדינה הזאת לא אוהבת עדי מדינה".

טגניה: "מצד אחד זו מדינה שמשתמשת הרבה במלשנים".

שלמור: "המדינה אוהבת מלשנים שהם שלה. לא רק זה, גם תיק 3,000 נתפס כתיק נגד בנימין נתניהו, ואני מעריך שכשמיקי גנור הולך ברחוב הוא מקבל  קריאות נאצה ולכל הפחות הוא מקבל מבטים, הצבעות והתלחשויות. אנשים מסתכלים וזה לא נעים".

טגניה: "אתה חושב שזה מה שגרם לו לשנות"?

שלמור: "אני חושב שבנוסף למה שאתה אומר יש פה אסטרטגיה. אני חושב שקל יותר לממש את האסטרטגיה כשרע לך ואין לך מה להפסיד. אני חושב שזה שבכל מקום שאתה עובר מסתכלים עליך ויודעים שאתה עד המדינה, שהיית מעורב בפלילים, שיחדת והיית מוכן להודות בזה - קשה מנשוא כי הוא הסתובב חופשי. כל העניין הזה הפך להיות קושי נפשי גדול מאוד ובסופו של דבר מגיעים מים עד נפש ואז אתה מוכן לעשות הרבה כדי שהכסף שלך יחזור אליך לפחות".