מבקר המדינה פרסם אחר הצהריים (רביעי) דו"ח חמור נגד התנהלות המשטרה בתחום המכרזים וההתקשרויות, ואף העלה כי קיים חשדות לפלילים והעביר את המידע לטיפול היועץ המשפטי לממשלה. למעריב און-ליין נודע כי בדיקת מבקר המדינה נולדה בעקבות חומרים וראיות שהעביר לו ראש חטיבת המודיעין המושעה תנ"צ גיא ניר. תלונתו של ניר למבקר המדינה כללה טענות קשות בנושא זה נגד המפכ"ל דאז רוני אלשיך וראש אח"מ דאז ניצב מני יצחקי.



למעריב און-ליין נודע כי בידי תנ"צ ניר, שנמצא כבר מספר שנים בחופשה כפויה, נמצאים חומרים נוספים בעניין זה. לטענת גורם בסביבתו "חופשה זו היא חופשת הרחקה והשתקה כדי למנוע ממנו לחשוף ליקויים חמורים בהתנהלות צמרת המשטרה". עוד אומרים בסביבתו של תנ"צ ניר  כי הוא "התריע בפני אלשיך בנוגע ל"שיטה" בשיחה שהייתה לשניים טרם כניסתו של אלשיך לתפקיד המפכ"ל. אלשייך גמל לו בהוצאה לחופשה כפויה ואימץ את השיטה".



על פי אותם גורמים בסביבתו, "תלונתו של ניר כבר הולידה דו"ח חריף של המבקר בנוגע לשיטת המינויים הפסולה שהייתה נהוגה במשטרה בתקופתו של אלשיך ובדיקות נעשות במספר נושאים נוספים אודותיהם דיווח תנ"צ ניר, בין היתר נושאים הקשורים למסמך יצחקי ולאיסוף חומרים אודות נבחרי ציבור ואף ראש הממשלה בנימין נתניהו".



טענות קשות נגד אלשיך, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
טענות קשות נגד אלשיך, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"שורה של ליקויים יסודיים וכשלים בהליכי תכנון הרכש"



כזכור, בדוח שפרסם היום המבקר, נטען כי נפלו פגמים וליקויים בהליכים הנדרשים על פי חוק במכרזים שקיימה המשטרה. "במימוש רכש באמצעות מכרזים המשטרה נהגה באופן מלאכותי לפצל התקשרויות, להקטין כמויות ולחדד איכויות של רכישות כדי להימנע מהחובה לערוך מכרזים", מציין המבקר, וקובע עוד כי התגלו מקרים של אי הכנת דרישה מבצעית כנדרש, מפרטים שלוקים בחסר, טיפול ברכש על ידי גורמים שחסרים ידע מקצועי, היעדר מומחיות הנדרשת לשם בקרה על מפרטים וסקרי שוק לקויים.



הביקורת העלתה כי ב-11 הזמנות קיבלה המשטרה כמה הצעות מחיר לצורך אותה ההתקשרות מספק אחד בלבד, באופן שבפועל ההתקשרויות בוצעו בלא שהתקיים תמחור. מבקר המדינה מתריע כי עסקים קטנים מתקשים להתמודד במכרזים שמפרסמת המשטרה וקובע כי המשטרה עשתה שימוש בפטור ממכרז מטעמים מבצעיים, גם ברכש שאינו עומד בתנאים לפטור זה.



"הדוח מעלה שורה של ליקויים יסודיים וכשלים חמורים בהליכי התכנון של הרכש, ביצוע רכש והבקרה של המשטרה על ביצועו", מתריע שפירא בסיכום הדוח – "בשנים האחרונות ביצעה המשטרה פעולות משמעותיות לטיוב תהליכי הרכש, אבל עם זאת, חומרת הממצאים שהועלו בדוח מחייבים לעשות בדק בית של מערך הרכש במשטרה".



קרבות פנימיים במשטרה שהובילו להשעייה



פרשת גיא ניר החלה בשנת 2015, זאת כאשר התגלעו מאבקים פנימיים קשים בין תנ"צ ניר, ששימש אז ראש חטיבת המודיעין של המשטרה לניצב רוני ריטמן, שכיהן כראש להב 433 וניצב מני יצחקי שכיהן כראש אגף חקירות ומודיעין. לקראת כניסתו של אלשיך לתפקיד, הוא מינה את ניצב דוד ביתן כקצין בודק שחקר תלונות שהגיעו נגד ניר ועוזרתו ערב קידומו של ניר לדרגת ניצב. בעקבות ממצאי הביניים של הבדיקה, הוצא ניר לחופשה כפויה, מינויו לניצב בוטל על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן ומתנהל נגדו דין משמעתי בבית הדין של המשטרה. 
ניר לעומת זאת טען כי הפעולות נגדו נועדו כדי להשתיקו כחושף שחיתויות במשטרה וכמי שנאבק ב"שיטה" של אלשיך, ריטמן ויצחקי. תנ"צ ניר פנה ליועץ המשפטי לממשלה במכתב, בו תיאר עבירות רבות שבוצעו, לכאורה, על ידי בכירים במשטרה ואף ביקש חסינות בתמורה להעברת הקלטות וראיות, בקשה שהיועמ"ש סירב לקבל מראש וללא שמיעת ההקלטות מראש.

ממשטרת ישראל נמסר: מידי שנה משטרת ישראל מנהלת  13,000 הזמנות רכש לערך בהיקף של 2.5 מיליארד ₪ , כלל הליכי הרכש מבוצעים כחוק בהתאם לאמות מידה מקצועיות וצרכי הארגון, ובאופן שנועד להבטיח כי המוצרים והשירותים יעמדו בסטנדרטים הנדרשים ויתאימו לפעילות המבצעית של המשטרה. 
 
משטרת ישראל מקיימת תהליכי פיקוח ובקרה באופן תדיר, במסגרתם כבר נבחנו ואומצו ע"י המשטרה חלק ניכר מההערות שעלו בדו"ח המבקר, עוד בטרם פרסומו. דוח הביקורת מעלה סוגיות חשובות ומרכזיות אשר רובן ככולן מצויות על סדר יומה של המשטרה וזוכות לקשב ארגוני רב מזה תקופה ארוכה. 
נציין כי משטרת ישראל למדה את דו"ח מבקר המדינה ותפעל ליישום יתר הנושאים העולים בו.