האם, כפי שטוענים בימין, המשפטנים לא נותנים לצה”ל לנצח? לפחות לפי המשנה הבכיר ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, מדובר בטענה מופרכת לחלוטין. לדברי נזרי, הדרג המדיני חושש לקבל החלטות, ולכן מגלגל את האחריות לדרג המשפטי.



בדברים שאמר באירוע בפני פורום מסוים, סיפר נזרי את שראו עיניו ושמעו אוזניו בדיון הקבינט המדיני־ביטחוני במבצע צוק איתן. “זה היה בשבת”, סיפר, “וייצגתי את היועמ”ש דאז יהודה וינשטיין בדיון הקבינט על המבצע בעזה. במהלך הדיון עלתה הצעה להוריד את החשמל לעזה. הבעתי את עמדת הדרג המשפטי, שאין בכך איסור, ושמבחינה משפטית, לאור תקדימים וכו’, צריך לדאוג רק לזרימת חשמל הומניטרית לבתי החולים. אמרתי שמדובר בהחלטה מדינית ולא משפטית, ושהדרג המדיני צריך להחליט אם הוא מעוניין לשאת בתוצאות המדיניות של צעד כזה”.



נזרי המשיך ותיאר: “כיוון שאני שומר שבת, לא התעדכנתי באתרי החדשות במהלך השבת. כאשר יצאה השבת, נכנסתי לאתר ynet וראיתי כותרת גדולה המצטטת שר בקבינט, שטען כי היועמ”ש טרפד את הורדת החשמל בעזה ותקף אותו על כך שכבל את ידי הדרג המדיני”.



לדברי נזרי, מדובר רק בדוגמה אחת שבאה להראות כי פעמים רבות הדרג המדיני מפחד לקבל החלטה ומעדיף לגלגל את האחריות אל עבר הדרג המשפטי, כדי שיוציא עבורו את הערמונים מהאש.



“אני מאוד מאמין במשילות, אני חושב שהממשלה צריכה למשול, והדרג המשפטי צריך לייעץ ולאפשר לממשלה ליישם את מדיניותה בגבולות הדין”, הוסיף נזרי. “הבעיה היא שהממשלה והקבינט סובלים פעמים רבות מאי־משילות. הם לא מסוגלים לקבל החלטות, או שהם לא מסוגלים לומר לציבור שהאפשרות לא ישימה או לא נכונה. נוח להם שהיועמ”ש או בית המשפט יהיו האשמים במצב”.



בעבר העלו שרים וחברי כנסת מהימין את הדרישה להוריד את השאלטר של החשמל לשלטון חמאס בעזה כל עוד הם יורים לעבר ישראל. אולם הצעה זו מעולם לא יושמה, וישראל אף טיפלה בתקלות באספקת החשמל לעזה שנבעו מנפילת פצמ”רים שירה החמאס אשר פגעו בטעות באספקת החשמל.



בפסק דין משנת 2007 של נשיאת בית המשפט העליון דאז דורית בייניש נכתב כי ישראל מחויבת לספק לעזה דלק וחשמל לצרכים ההומניטריים החיוניים בלבד. יצוין כי עמדת שופט בית המשפט העליון כיום, אלכס שטיין, חריפה הרבה יותר. במהלך מבצע צוק איתן פרסם שטיין, שכיהן אז כפרופסור באוניברסיטה בארה”ב, מאמר שבו טען: “ישראל לא כובשת את עזה, לכן היא מחויבת רק לצמצם את הפגיעה באזרחי עזה בזמן שהיא מגינה על עצמה מפני מתקפות הטילים של החמאס. מאותה סיבה היא לא מחויבת לספק לעזה חשמל או גז, למרות שהיא עושה זאת משיקולים הומניטריים”.