הקטין הנאשם בהריגת עאישה א-ראבי שוחרר למעצר בית, כך החליט היום (שלישי) בית המשפט המחוזי מרכז. תנאי השחרור כוללים איזוק אלקטרוני וערבויות גבוהות. צ' מואשם שיידה אבן לעבר המכונית בה נסעה א-ראבי וגרם למותה באוקטובר 2018. הפרקליטות שוקלת לערער לבית המשפט העליון נגד ההחלטה.


הדיון היום מערך בעקבות חוות דעת של מנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, לפיה החבלות שנמצאו בראשה של א-ראבי לא תואמות תרחיש של "פגיעה אחת של אבן", כפי שנטען בכתב אישום. 

חוות הדעת של קוגל היא למעשה הבהרה לדעותיהם של ששת המומחים במכון לרפואה משפטית לבי נסיבות מותה של א-ראבי, על בסיס הממצאים שנמצאו על גופה. לדבריו, "שני רופאים תמכו בדעתי בטענה כי החבלות בגולגולת המנוחה מתיישבות עם נזקים הנגרמים באנרגיה גבוהה מאוד, ולא מפגיעה אחת של אבן. אחד מבין הרופאים הללו תמך גם בדעתי שנראים, לפחות, שני מוקדי אימפקט".



עם זאת, קוגל מציין כי היו שני רופאים נוספים, שסברו ש"על-סמך הנתונים שמוצגים לעינינו, איכות התמונות הלא מיטבית והתיאור היחסית לא מפורט בחוות הדעת לא ניתן להכריע לכאן או לכאן. עלי לציין כי ידועים מקרים בהם אנשים נהרגו מפגיעת ראש בשל אבן שנזרקה עליהם בעת שנסעו ברכב. זוהי תופעה ידועה שקרתה בעבר. הוויכוח אינו אם ניתן למות כתוצאה מפגיעת ראש, אלא כפי שצויין קודם - התאמת הנזקים החבלתיים שנמצאו למנגנון שתואר".

קודל הוסיף בחוות הדעת שלו, כי שתי רופאות סברו שאין מניעה שהפגיעות בגולגולת המנוחה, כפי שנראו בתצלומים, יכולות להיגרם מאבן שנזרקה. הן תלו זאת במהירות הגבוהה של הרכב ושטח הפנים הגדול יחסית של האבן הפוגעת. ד"ר קוגל מצדו, שהבהיר כי עמדה זו מנוגדת לשלו, הוסיף כי "חיפוש בספרות המקצועית שערכתי לא העלה אף מקרה בו נגרמו נזקים כה נרחבים לעצמות הגולגולת כתוצאה מפגיעת אבן".

בסיום הדוח ציין ד"ר קוגל כי "בסופו של דבר אני הוא זה החתום על חוות הדעת ועומד במצפון שקט מאחורי מה שנכתב בה".

"הספק הוסר". עו"ד אריאל עטרי
"הספק הוסר". עו"ד אריאל עטרי

בעקבות חוות הדעת של מנהל המכון לרפואה משפטית, קראו עורכי דינו של צ' לפרקליטות לחזור בה מההליך כנגד הקטין: "במהלך הדיון הצגנו חוות דעת של ד"ר חן קוגל ראש המכון לרפואה משפטית, על פי חוות הדעת הזו לא היה מקום להגיש כלל את כתב האישום מלכתחילה, שכן המוות של המנוחה לא נגרם כלל מפגיעת אבן. אני מצפה מהפרקליטות לשקול היטב האם להמשיך בכלל עם ההליך כנגד הקטין". מסר עו"ד אריאל עטרי.
 
עו"ד עדי קידר מארגון חוננו הוסיף כי "לאור הראיות החדשות, שמצטרפות לראיות הרבות הנוספות המצביעות על חפותו של הקטין, אנו קוראים לפרקליטות שלא רק לחזור בה מכתב האישום, אלא גם להורות על שחרורו של הקטין, ושלא להגיש ערר על החלטת שחרורו".