ארבעה פועלים נהרגו היום (ראשון) כתוצאה מקריסת משקולת מנוף באתר בנייה בשדרות ז'בוטינסקי ביבנה. רועי וינשטיין, דובר ארגון מפעילי עגורן צריח לשעבר, ניסה להסביר היום (ראשון) ב-103FM כיצד נהרגים בישראל בכל שנה עשרות פועלי בניין ומה ניתן לעשות כדי למנוע את מקרי המוות הרבים. "הייתי באתר בו קרס המנוף", אמר. "על פניו זה נראה כמו טעות אנוש די מחרידה. מישהו כנראה עמד בצד הלא נכון של המנוף".



"איך הגענו למצב הזה? זו שאלה רצינית", אמר, והוסיף כי "התשובות שלה טמונה עמוק ברצון של מדינת ישראל להקטין את כמות בתי הספר המקצועיים בענף הבניין ב-40 השנים האחרונות יחד עם העלייה הגוברת בפרויקטים מתחום הבנייה. זו אחת מתופעות הלוואי".


אתה מתמצה בנושא, קבלנים אומרים שהפועלים לא רוצים לחבוש קסדות ולוקחים אחריות על עצמם. האם יש לצפות מקבלן לעצור את עבודתו של הפועל אם היא נעשית בצורה לא בטיחותית?

"מאוד פשטני לנסות להפריד את הנושא לפועלים ומעסיקים. בענף הבניין ישנם ארבעה צדדיים שמושפעים: אזרחים, פועלים, קבלנים-יזמים והמדינה. את הנתח הגדול ביותר המדינה לוקחת, את האחריות המשפטית לוקחים הקבלנים ואת המחיר הגבוה משלמים האזרחים והפועלים. לשאול אם אפשר להעניש פועל על דבר כזה זו שאלה כמעט מעליבה. גם נהגים רוצים לענות להודעות טקסט בזמן נהיגה. אפשר לעשות אכיפה כשאכפת".
 
"להאשים עובד ברשלנות זה הדבר הכי קל בעולם". התאונה ביבנה. צילום: פלאש 90

 
חתמתם על הסכם עם ההסתדרות והמדינה, איפה זה עומד?
"ההסכם הזה רחוק מלהיות מכובד במלואו. דיברו על תוכניות ביטוחים שלא קרו, דיברו על הקמה משותפת של מערך הדרכה ושום דבר לא קרה. בשני סכסוכי העבודה הכלליים שהתרחשו במשק בשנה האחרונה, שום גורם מקצועי לא ישב סביב שולחן המשא ומתן ונתן פתרונות אפקטיביים מלבד עליית כמות התקנים".
 
למה אתם לא עושים עוד הפגנות והשבתות?
"כמנופאי, אני לא שמח עם מה שקורה עם הוועד הנבחר של ארגון מפעילי עגורן צריח בארץ ישראל תחת ההסתדרות החדשה. אני חושב שהם שאננים מידי, העיניים שלהם עצומות מדי לגבי עוצמות הדברים שקורים כאן. מצד אחד אנחנו יודעים שכולם מודעים ומצד שני הכוח שאמור לדחוף את הנושא לפתרון נעלם".

אתה מצפה שהוועד שלכם יעשה מהלך משמעותי?
"אני מצפה שהוועד שלנו ייקח את ההסתדרות החדשה יד ביד ויציע כתב פתרונות. מה שקורה עכשיו זו התעלמות. כולם יושבים במשרדים וצועקים 'קשה לי'".
 
אתה עולה על מנוף כל יום?
"כן. אני שומר על עצמי ומודה שאני רענן ושהכל תקין. אני דואג לשמור על כל אדם כאילו הוא הילד שלי".
 
לכאורה מי שעלה על המנוף לא עשה את הבדיקות הללו?
"מי שעלה היום על המנוף עלה כדי לפרק אותו. לפי מה שראיתי, יש שם טעות אנוש טרגית של אדם שלא שם לב. אני חושב שהתוצאות של החקירה יהיו הרבה יותר עצובות מאשר מדינה שאשמה. זה יהיה על אדם אחד שלא שם לב".

קוראים לזה רשלנות אך איננו יודעים את התוצאות.
"להאשים עובד ברשלנות זה הדבר הכי קל בעולם. עובד רשלן בענף שהמדינה עצמה כלפיו עין 40 שנה זו פשוט צביעות".