על רקע העימות המתמשך בין שלוש הרשויות, כולל הכוונה לחוקק את חוק החסינות ואת פסקת ההתגברות, תקף היום (שני) היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את יוזמות הליכוד לשינוי המבנה המשפטי בישראל. מנדלבליט פתח בדוגמאות להחלטות מנהליות שבית משפט פסל, בהן בקשת הורים שכולים להוסיף את שמותיהם של אחיו של חייל שנפל בשירותו הצבאי למצבתו, והעברת מבנה לחינוך מיוחד בבני ברק, ואמר: "בחרתי לפתוח בדוגמאות אלו משום שלאחרונה פורסם כי קיימת כוונה להגביל עילה זו, או אפילו לבטלה. עילת הסבירות היא כלי עבודה משפטי המאפשר לתקן ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות של השלטון מול האזרח".


"לא תהיה לאזרח כל הגנה מפני פעולה של הרשות, שאולי נעשתה בסמכות, אך מתעלמת בצורה קיצונית מזכויותיו, ובכך פוגעת בו שלא כדין. 
עילת הסבירות מבטיחה כי ההחלטות של רשויות השלטון במדינת ישראל יתקבלו באופן הגון, בצורה שוויונית, ללא שרירות וללא העדפת פלוני על פני אלמוני מסיבות שאינן ענייניות". 

 
 



 
"חשוב להזכיר שעילת הסבירות איננה המצאה משפטית חדשה, וגם איננה חידוש ישראלי מקורי. המשפט הישראלי ירש אותה עוד מהמשפט המקובל האנגלי, ובית המשפט העליון השתמש בה כדי להעביר ביקורת על מעשי מינהל כבר בשנות החמישים. ממש לא מדובר בעילה הקשורה למה שמכונה "המהפכה החוקתית". ביטולה של עילת הסבירות איננו בגדר "החזרת הגלגל לאחור", אלא בגדר המצאת הגלגל מחדש – הפעם ללא ערובה משמעותית לזכויותיהם של אזרחי המדינה ולשמירה על שלטון החוק. ככל שאכן קיימת יוזמה שכזו, מן הראוי להתייצב כנגדה".

"טענה נוספת שהושמעה בימים האחרונים היא שכדי לאפשר לחברי הכנסת לקדם שינויים כאלה ואחרים בקשר למערכות החוק והמשפט, נדרש לקדם גם שינוי לחוק חסינות חברי הכנסת, תוך השבת המצב החוקי לזה שהיה בשנת 2005. על פי הטענה שהושמעה לאחרונה חברי הכנסת זקוקים כביכול לשינוי חוק החסינות כדי להגן על עצמם, לאור הרפורמות שהם מעוניינים לקדם במערכת המשפט. אותו דובר גם הוסיף וטען כי החוק נועד להתמודד עם לחצים שמופעלים עליי להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה". 
 
"דברים אלו חוטאים לאמת, בלשון המעטה. הם מצטרפים לגל של התבטאויות מצערות בזירה הציבורית והתקשורתית, שמבקשות לפגוע בלגיטימיות של ההחלטות שלנו – ולתייג אותנו בתיוגים פוליטיים, כאילו מאן דהוא קשר קשר כזה או אחר על מנת להשפיע על הזירה הפוליטית מתוך מוטיבציות זרות. 
טענות אלה הן הבל הבלים. התביעה הכללית, שבראשה אני עומד, איננה רודפת איש. היא רודפת רק את האמת ואת הצדק, ופועלת מתוקף סמכויותיה על פי חוק. בכל הנוגע לתיקי החקירה של ראש הממשלה, כל ההחלטות התקבלו בצורה מקצועית ועניינית, ללא כל הטיה, לא לכאן ולא לכאן. הדרך בה הלכנו עד כה, בה אני הולך כיום ובה לעולם אלך, היא אחת ויחידה – דרך הישר. שום לחץ לא השפיע עלינו, וגם לא ישפיע עלינו בהמשך. איננו משרתים אף אחד, חוץ מהאינטרס הציבורי ומשלטון החוק. הם אשר מורים את דרכנו, ואת דרכי באופן אישי".


 

שי ניצן: "לא יודע אילו חוקים יחוקקו, אך חובתנו - דין אחד לכל"

אחרי דבריו של מנדלבליט, עלה ודיבר פרקליט המדינה שי ניצן, והבהיר כי גם אם יעבור חוק החסינות, העיקרון שינחה את מערכת המשפט הוא השוויון בפני החוק. "הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל רודפת ומנסה 'להפיל' ראש ממשלה בישראל – משיקולים זרים - היא טענת כזב", אמר ניצן.

"הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק מסמנת מראש מטרות מטעמים פוליטיים ופועלת לנטרל אותן - היא טענת כזב. הטענה הנשמעת כאילו על הפוליטיקאים להתגונן באמצעות חקיקה שונה ומשונה, מפני מערכת אכיפת החוק, "שתופרת תיקים" כביכול, היא טענת כזב. ואף על פי כן, לצערי, נדמה כי השקרים האלה לא נעלמים, אלא הולכים ומתפשטים. ולכם עורכי הדין כאן יש שליחות: להוציא את האמת לאור ולא להחריש בימים קשים אלה".
 
"אני בטוח בדבר אחד: סוף האמת לנצח. סוף הצדק לנצח. שום השמצה ושום שקר לא יסיטו אותנו ממלאכתנו. אני וכל עמיתי למלאכה מבטיחים לכם כי אנו נמשיך במלאכתנו, בביצוע חובתנו, עד תום. ללא שום מורא. חובתנו אחת: דין אחד יהיה לכל. שלטון חוק אחד לכל, ממנהיגי הארץ וראשיה ועד לאחרון האזרחים. לא תהיה אפליה בין גדול לקטן, בין עשיר לדל, בין חזק לחלש. איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך בכוונתנו להמשיך ללא רתיעה למלא את תפקידנו, לסיים את מלאכתנו ולהציג בפני הציבור את עמדתנו המקצועית הסופית שתגובש אך ורק על פי הדין. איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך אני יודע כי שום חוק לא יוכל למנוע מהצדק והאמת לנצח", סיים את דבריו.

אסתר חיות: "הצורך הוא בבית משפט חזק, עצמאי וחסר פניות"
 
מוקדם יותר, התייחסה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לנושא, ובנאום הזכירה חיות את דברי נתניהו בעת השבעתה לתפקיד נשיאת העליון: "הוויכוחים ביחס לתיחום שבין שלוש הרשויות מלווים וימשיכו ללוות את החיים הדמוקרטיים שלנו. אך הוא הוסיף והדגיש באותו מעמד כי 'דבר אחד שלא משתנה - ואסור שישתנה - זה הצורך בבית משפט חזק, עצמאי, ישר וחסר פניות. זה לא השתנה, זה גם לא ישתנה'".

לדברי חיות, "ראש הממשלה אמר עוד כי 'הנקודה המהותית היא לא עצם הוויכוח, שהוא בלתי נמנע - אלא איך יוצרים דו-שיח אפקטיבי בין הרשויות, מתוך גישה מאוזנת וכבוד הדדי... אולי מוגזם לצפות שהרשויות השונות תאחזנה זו בידה של זו, אבל אין זה מוגזם כלל וכלל להאמין בהידברות מכובדת'. ראש הממשלה סיים את דבריו באומרו 'אני דוגל בהידברות: הידברות פתוחה, הידברות סדירה, הידברות כנה. במקום ליצור תהום - נבנה גשרים'". 

"אכן, הדבקות בעקרונות החשובים הללו שעליהם עמד ראש הממשלה בנאומו – השמירה על בית משפט עצמאי ובלתי תלוי, וקיום הידברות פתוחה, סדירה וכנה בין הרשויות המתאפיינת בכבוד הדדי - היא אחת הערובות החשובות לקיומם של חיים דמוקרטיים במדינת ישראל". 

מאז אותו הטקס בבית הנשיא חלפה כשנה וחצי, ואני מבקשת לשאול מה נשתנה במהלך תקופה זו?! האם אירע מאז דבר מה המצדיק סטייה מעקרונות חשובים אלה?! לטעמי התשובה לכך שלילית".

"אך אני מעלה את השאלות הללו מפני שלצערי רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן אשר אפיין את מערכת הבחירות לכנסת ה-21 ואשר ממשיך ללוות גם עתה את המגעים להרכבת הממשלה. בשיח זה בלטו וממשיכות לבלוט בחומרתן התבטאויות מצד גורמים שונים המופנות כלפי הרשות השופטת בכלל וכלפי בית המשפט העליון בפרט. בין התבטאויות כאלה ובין 'גישה מאוזנת וכבוד הדדי' והידברות שעליהם דיבר ראש הממשלה בטקס הצהרת האמונים שהזכרתי, אין ולא כלום". 


לדברי חיות, "הרשות השופטת אמונה על ניטרליות, עצמאות מחשבתית ואי-תלות פוליטית. על כן, סברתי כי במהלך תקופת הבחירות אין זה מן הראוי להגיב על אותן התבטאויות חמורות שהזכרתי  וגזרתי על עצמי שתיקה גם בימים שבהם היו מי שהרחיקו לכת עד כדי הצגת הרשות השופטת והשופטים כ'אויבי העם' ממש. אני סבורה כי על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת כרשות ניטרלית וא-פוליטית, ראוי לה, ככלל, שלא להיגרר אל השדה הפוליטי גם כשהגורמים הפוליטיים עוסקים לאחר תום מערכת הבחירות במלאכת הרכבת הממשלה. אך האם על הרשות השופטת להתמיד בשתיקתה גם כאשר מנסים לשנות מן היסוד את מערך היחסים בינה ובין הרשויות האחרות ולפגוע פגיעה משמעותית בסמכויותיה?".

במהלך דבריה של הנשיאה חיות התפרץ עו"ד יצחק בם וקרא לעברה: "הרווחתם את זה ביושר".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין), המעוניין להיות שר המשפטים בממשלה הבאה, הגיב לדברי חיות בטוויטר: "מה שהשתנה מאז זה ששברת את הכלים וחצית את הקאזוס-בלי בהרחבת ההרכב ל-11 שופטים בעתירות נגד חוק הלאום, ובכך ביקשת לקעקע לחלוטין את סמכותה של הכנסת להשפיע על המשטר החוקתי של מדינת ישראל. אפילו כרשות מכוננת באמצעות חוקי יסוד. ככה לא מנהלים דיאלוג".