כנס לשכת עורכי הדין שנערך היום (שני) באילת כבר סיפק מספר ציטוטים מעניינים בשעות הבוקר, כאשר פרקליט המדינה, שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה נשאו נאומים במהלכו. מספר שעות אחריהם, דיברה ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ד"ר שלומית ווגמן, ואמרה כי "לצערי, אנו רואים מעורבת גוברת והולכת של עורכי הדין בפעילות העבריינית בתחום הלבנת ההון".



לדבריה, "עורכי דין מהווים מבחינתנו מלביני הון מקצועיים. אנחנו רואים עורכי דין שמנהלים את רשת הלבנת הון והם בגדר מלביני הון מקצוענים לכל דבר ועניין. זו אמירה קשה, היא לא מכוונת לציבור שלם, אבל יש לנו עשרות עורכי דין כאלו. הרשות גילתה עורכי דין שחצו את הקווים".



לטענתה, "הדבר נובע גם מכך שקשה יותר לחקור עורכי דין. להבדיל מזה, נושא צמצום השימוש במזומן: ישנן פניות של עורכי דין לקבל החרגה מחוק צמצום השימוש במזומן, כלומר שהם כן יוכלו לקבל מזומנים מלקוחות, מעל האיסור שנקבע בחוק של 11,000. הבקשה מגיעה בעיקר מסניגורים, שרוצים לקבל שכר טרחה במזומן".



ד"ר שלומית ווגמן. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



באשר לסניגורים אלו, טענה וגמן, "קיים חשש שיהפכו לכספות של העולם התחתון, כי בגלל שמדובר בייעוץ משפטי - הם לא נדרשים לבצע שום הליך בדיקה של מקור הכספים ועוד, להבדיל מעורכי דין מסחריים, שהם נחשבים "נותני שירות עסקי" כשהם מבצעים פעולות עסקיות עבור הלקוח, ואז גם מבצעים "הכרת הלקוח" ושואלים שאלות את הלקוח".



"אם הם יקבלו החרגה מהחוק - יהפכו להיות כספות של עבריינים, וגם המוסדות הפיננסים לא יקבלו מהם הכספים כי לא ביצעו הבדיקות הנחוצות", הוסיפה. "בשביל החרגה כזו - יצטרכו לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון על כספים שקיבלו במזומן, כמו מוסד פיננסי".