כתב אישום הוגש היום (רביעי) נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בגין עבירה של ניצול מכוון של טעות הזולת שאין בה מרמה בפרשת המעונות. נתניהו חתמה מוקדם יותר בבית המשפט השלום בירושלים על הסדר טיעון בנושא ותפצה את המדינה ב-55 אלף שקלים. במסגרת הליך גישור סוכם כי כתב האישום המקורי ייחס לרעיית רה"מ עבירה של מרמה והפרת אמונים ויתוקן כך שעבירת המרמה תימחק. עוד הוסכם כי סכום הארוחות שנתניהו הזמינה למעון יופחת ב-50% ל-175 אלף שקלים בלבד.

במסגרת ההסדר היא תשלם 45 אלף שקלים למימון חלקה בארוחות ועוד 10,000 שקל קנס בגין הרשעתה. נתניהו הייתה אמורה לחתום כבר אמש על ההסדר שסוכם - אולם בית משפט השלום בירושלים נעתר לבקשת עורך דינה לדחות את מועד החתימה. 

בכתב האישום שהוגש היום נטען כי "בתקופה הרלוונטית נרכשו מוצרי המזון השונים עבור הסעדת דרי המעון על חשבון האוצר המדינה, ללא הגבלה ושירותי בישול המזון במעון הופסקו באמצעות עובדי בית רה"מ. לצורך זאת, הועסקו במעון מבשלות ע"י חברת כוח אדם, אשר שובצו על תקנים של עובדות כלליות, באופן שיצר כלפי המשרד מצג שמדובר בעובדת כלכלית נוספת. המבשלות אושרו ע"י הנאשמת לתפקיד מבשלות, ולאחר שהחלה העסקתן, עבדו בפועל במטבח המעון בבישול. בכל מהלך התקופה הרלוונטית הוכנו כלל הארוחות במעון ע"י המבשלות, וזאת בהתאם לתפריט ולהנחיות שנתנה הנאשמת למבשלת".


"הנאשמת קבעה לעובדי המעון משימות ומטלות, ועקבה אחר ביצוען. עובדי המעון נדרשו לדווח ולקבל אישור מהנאשמת להיעדרויות מהעבודה. בין היתר, הנאשמת הנחתה את הנאשם ואת אבות הבית במעון באשר למצרכים ולשירותים שהיא מבקשת שיסופקו לה על ידי המשרד. לעתים, כאשר המצרכים והשירותים לא סופקו, או לא סופקו לשביעות רצונה, הפצירה הנאשמת בנאשם שישיג ויסדיר את אספקת השירות או המוצר המבוקש, זאת גם במקרים בהם ידעה כי הדבר אינו כלול בהוצאות המאושרות על ידי המשרד ואף במקרים בהם הנאשם הסביר לנאשמת כי אין הצדקה למימון אותו שירות או מוצר על ידי המשרד. במקרים המתוארים להלן, בסופו של דבר, מילא הנאשם (עזרא סיידוף) אחר בקשותיה האמורות של הנאשמת וגרם לכך שהארוחות יסופקו על חשבון המשרד, שלא כדין".
 

 
מני נפתלי, אב הבית שחשף את פרשת המעונות, אינו שבע רצון מהסדר הטיעון עליו חתמה הבוקר שרה נתניהו. "היא יצאה בזול", אמר למעביר בזעם, "וזה לא נעשה בתום לב". נפתלי, שבימים אלה מתמודד עם תביעות דיבה מול אישים בסביבתה של נתניהו, טוען כי "הפרקליטות פעלה אך ורק כדי להרגיע את הציבור. בשורה התחתונה, אזרח פשוט לא היה מקבל את העסקה הזאת".
 
לדברי נפתלי, שקיבל מעמד של עד מדינה בפרשה, "אותי היה מספק רק אם היא הייתה מחזירה למדינה הרבה יותר כסף. היא ידעה שזה אסור. אמרתי לה שזה אסור. סיידוף (סמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, שחתם אף הוא על הסדר טיעון, מ"ש) אמר לה שזה אסור. המסקנה היא ששווה במדינה שלנו להיות גנב ועבריין – שאלה הם השמות שעורך הדין שלה, יוסי כהן, כינה אותי". 
 
על פי נפתלי, החתימה על סדר הטיעון היום היא לא סוף הדרך מבחינת הפרשה ארוכת השנים הזאת. "יכול מאד להיות שיוגשו לבג"ץ עתירות נגד ההסדר הזה", הוא אומר.

כזכור, בסוף החודש נתניהו חתמה על הסדר טיעון עם הפרקליטות בתיק המעונות, בו הואשמה בארבעה סעיפים שונים. סמנכ"ל משרד ראש הממשלה עזרא סיידוף הגיע גם הוא להסדר טיעון שיכלול מאסר על תנאי ותשלום קנס של עשרת אלפים שקלים. 

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, החליט בשנה שעברה כי רעיית ראש הממשלה תועמד לדין בפרשת המעונות בכפוף לשימוע, בגין בארבעה סעיפי עבירה שונים. סעיפי העברה הם כאמור, העסקת חשמלאי פרטי בבית ראש הממשלה וגלגול התשלום למדינה, שימוש בעבודת משרד ראש הממשלה לטיפול באביה החולה ורכישת רהיטי גן למעון ראש הממשלה והעברתם לבית משפחת נתניהו בקיסריה ובניפוח הוצאות המזון במעון ראש הממשלה. סך כל עלות העבירות מסתכם במאות אלפי שקלים שיצאו מקופת המדינה.
על פי החשד, החל מראשית חודש ספטמבר 2010, לכל המאוחר, ועד לחודש מרץ 2013, פעלה נתניהו, בצוותא עם עזרא סיידוף, אשר שימש תחילה כראש אגף בכיר משאבים חומריים ומבצעיים במשרד ראש הממשלה ובהמשך כסמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, ליצירת מצג שווא שלפיו במעון הרשמי של רה"מ ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

הסיבה למהלך, עפ"י החשד, היא על מנת לעקוף את הוראות הנוהל, בהן נקבע בין היתר כי "במצב בו לא מועסק/ת במעון הרשמי מבשל/ת, ניתן יהיה להזמין על פי הצורך מזון מבושל מוכן למעון הרשמי...", ולהשיג כתוצאה מכך את מימון המשרד הן להעסקה של מבשלות שבישלו ארוחות במעון והן להזמנת ארוחות מוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון. בדרך זאת התקבלו במרמה מהמדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359 אלף שקל.