"מסרסים את המשטרה. לבי עם השוטרים והקצינים שיוצאים לשטח לטפל באירועים חמורים וחריגים", אומר קצין משטרה בכיר בדימוס, בעקבות גל האירועים האלימים שאליו נחשפנו בסוף השבוע האחרון, שבהם בלט חוסר האונים של השוטרים.
 
האירועים הללו מחזירים אותנו אל השיימינג שנעשה ברשתות החברתיות לשוטרים שנתפסו בעדשות המצלמה כשהם מפעילים כוח כנגד פורעי חוק, אל חקירות המח"ש, וכמובן אל כתבי האישום שמוגשים נגדם. "שוטרים לא מקבלים גיבוי כפי שהם ראויים לקבל, וזה מצער. בסופו של יום, מי שישלמו את המחיר הם האזרחים הנורמטיביים, שהשוטרים לא עושים די כדי להרחיק מהם את אותם בריונים פורעי חוק".
 
לדברי הקצין הבכיר בדימוס, "שוטרים מתייחסים לתפקיד שלהם כאל מקצוע וגם כאל מקור הפרנסה של המשפחה שלהם. אחד הכלים שעומד לרשותו של השוטר, על פי חוק, זה שימוש באמצעים ובמקרים מסוימים גם בכוח, על פי הסיטואציה, כחלק מגורם ההרתעה של המשטרה. אלא שבעקבות העובדה שכל אזרח היום מרשה לעצמו לצלם תקריות אלימות, לרבות פעילות שוטרים, מבלי להציג את התמונה במלואה, אותם צילומים זוכים לפרסום ברשתות החברתיות, כשהם מתעדים את פעילות המשטרה באופן לא הגון ופוגעני.
 

"כשהצילומים מוצגים ברשתות החברתיות ובתקשורת באופן חד־צדדי, ולעתים כשהם 'מבושלים' ומציגים את המשטרה כארגון אלים, זה פוגע בתדמית המשטרה, וזה לא נגמר בשיימינג הנוראי הזה. המח"ש מזמנת את השוטרים לחקירות ארוכות מאוד, הנמרחות על פני חודשים ואף שנים, ובאותה תקופה השוטר לא יכול לצאת לקורסים, לא יכול להתקדם, ולעתים גם מוגשים נגדו כתבי אישום".
 
אז למח"ש יש חלק בסירוס של השוטרים?
"בהחלט. החקירות הללו מנטרלות את הכלי שניתן על פי החוק בידי השוטר. זה האמצעי שלו לשמור על האזרחים הנורמטיביים מפני האזרחים האלימים והבריונים. אני לא פוסל חקירות מח"ש, אבל זה לא יכול להיות בכל אירוע, ובוודאי שלא צריך לעצור במהלך החקירה את הליך הקידום של השוטר.
"במקרה כזה, נוצר אפקט של הרתעה, כששוטרים מעדיפים שלא להשתמש בכוח גם במקרים אלימים ובוטים במיוחד, וגם כשיש להם צידוק לעשות שימוש בכוח. שוטרים לא רוצים צרות ולא מוכנים להיות מושעים ולהיגרר למשפטים, אז הם לא עושים את העבודה שלהם בצורה המיטבית. זה יצר מצב שבו שוטרים מתעלמים מאירועים אלימים, או שמטפלים בהם מבלי להשתמש בסמכויות שהחוק מקנה להם, כולל שימוש בכוח, כדי להפסיק עבירות אלימות ובריונות".

מה אתה אומר על הסרטון מסוף השבוע?
"זה העמיד גם אותי במבוכה, האמן לי. באותו סרטון בחוף הים בקריות, רואים בבירור אזרחים שיכורים ואלימים, שמתנהגים בבריונות ולא נעצרים במקום. באופן ברור, היה שם איום על שוטר, כשאזרח פנה אליו ואמר לו 'אני יודע בדיוק איפה אתה גר'. וכשזה קורה, והשוטר לא מפעיל את סמכותו במקום, אז אתה מבין שמשהו קרה למשטרה. זה מציג את המשטרה כרופסת, חלשה וחסרת אונים בעבירות של אלימות. צריך להבין שבסופו של דבר מי שייפגע מכך זה האזרחים הנורמטיביים, שלא יקבלו את השירות שמגיע להם".