"שיקול דעת של פרמדיק": בעוד הרופאים בבית החולים איכילוב בתל אביב נלחמים על חייו של יואב ישראל וייס - הילד בן ה־7 מפתח תקווה שנפצע ביום שלישי בתאונת דרכים קשה וכתוצאה מכך נאלצו הרופאים לקטוע את רגלו - את ההורים ובני המשפחה, שלא משים מהיחידה לטיפול נמרץ, מטרידות כמה שאלות בלתי פתורות שצצו ועלו תוך כדי השהות בבית החולים. 
 
התאונה אירעה סמוך לשעה 19:25. וייס, כך עולה מחקירת בוחני התנועה של מרחב השרון, עמד עם אופניו על המדרכה סמוך לכניסה לקניון הגדול בפתח תקווה. לפתע, ככל הנראה בשל טעות אנוש, עלה רכב מסחרי שבו נהג אדם בשנות ה־70 לחייו על המדרכה ומחץ את הילד אל אדנית נוי שהוצבה במקום. מעוצמת הפגיעה עלה הצורך לקטוע את רגלו של הילד, כך עלה גם באבחנה של פרמדיקים מטעם מד"א בהגיעם לזירת האירוע.
 
אלא שההתרחשויות מרגע זה ועד להגעת ניידת הטיפול הנמרץ עם הפצוע לבית החולים איכילוב טעונות בדיקה מעמיקה. בשל חומרת הפציעה ברגל, ומאחר שהפרמדיק לא זיהה דימום חריג, העביר הפרמדיק של מד"א דיווח לבית החולים בילינסון על מצבו של הקטין. כאן נשאלת שאלה מטעם בני המשפחה: מדוע לא הובל וייס באופן בהול לבית החולים בילינסון, הנמצא במרחק של דקות מעטות ממקום התאונה, כדי שיקבל שם אבחנה מקצועית של רופא, אשר גם ידאג לטיפול מיידי בו כדי לייצב את מצבו?

זירת התאונה בפתח תקווה. צילום: דוברות איחוד הצלה

 

לאור הפרטים שהעביר לכאורה הפרמדיק של מד"א לבילינסון, הוא קיבל תשובה כי עליו לפנות לבית החולים שיבא בתל השומר, שם נמצאים המומחים הגדולים בתחום כריתת רגל. הפרמדיק, כך עולה מבדיקת "מעריב", פנה בטלפון לבית החולים תל השומר, אולם משם נמסר לו כי עקב נפילת החשמל לא יוכלו לקלוט את הפצוע והפנו אותו לבית חולים אחר בקרבת מקום. לטענת גורמים במד"א, הפרמדיק תיאם עם איכילוב את הגעתו בציינו את פרטי הפצוע ואת חומרת הפציעה. לדברי מד"א, בתוך 13 דקות הגיע הפצוע לבית החולים ונקלט שם להמשך טיפול. 
 
במקרים לא מעטים מפונה פצוע או חולה לבית החולים שלא בסביבת מגוריו או מקום הפציעה, אל בית חולים אחר המתמחה בתחום הפציעה או המחלה. לדברי בכירים בבילינסון, במקרה האמור מן הראוי היה להעביר ללא דיחוי את הפצוע לבית החולים הקרוב, כלומר אליהם, כדי לייצב את מצב הפצוע אם אומנם נמצא כי הוא סובל מבעיית דימום חמורה, כפי שעולה מאופן הטיפול שקיבל בבית החולים איכילוב. 
 
"לא ברורה לנו הנחיצות להעבירו לאיכילוב לפני שייצבו תחילה את מצבו", אומרים בני משפחתו של הילד. "הוא הגיע ולו דימום קשה, מה שגרם לקטיעה של הרגל כולה, בעוד שלא מן הנמנע שלו היה מפונה לבילינסון, הדימום היה נעצר קודם לכן, והיה אפשר למנוע את כריתת כל הרגל. אנחנו מתפללים להחלמתו ולנס שיציל אותו. לאחר מכן נבקש בוודאי תשובות על השאלות המטרידות, שמעוררות תמיהה רבה".
 
ממד"א נמסר: "משום שהפרמדיק לא זיהה דימום קשה, והבחין בצורך בכריתה של הרגל, הוא פנה לבית החולים בילינסון והסביר את חומרת הפציעה. בית החולים הפנה אותו לתל השומר, ומשם העבירו אותו לאיכילוב - לשם פונה בתוך 13 דקות. שיקול הדעת של הפרמדיק שהיה בזירה, כפי שנהוג במקרים רבים, הוא שהוביל לפינוי לאיכילוב, שם מתמחים בתחום הכריתות".