הפרקליטות הצבאית והמשטרה הודיעו היום (שלישי) על חזרה מכתב האישום נגד מחמוד קטוסה, שהואשם באונס בת ה-7 בבנימין. הפרשן המשפטי של חברת החדשות גיא פלג התייחס היום (שלישי) ב-103FM לקריסת התיק נגד קטוסה.
"נדמה לי שאפשר להיות מרוצים שלא הוציאו להורג את מחמוד קטוסה", פתח פלג, "יכול היה להיות לא נוח להסביר לאלמנה למה הוציאו את בעלה להורג בסקילה באבנים בכיכר העיר מבלי לדייק כל כך בראיות. נעזוב לרגע את הציניות, אפשר להתבונן על הפרשה הזו בכמה אופנים. יש שיאמרו כי מערכת הצדק שלנו התגלתה כאן במלוא תפארתה. נחשף כשל, נבדק וחרף הפרופיל התקשורתי-ציבורי העצום, הפצ"ר קיבל החלטה אמיצה ומתבקשת, הוא התבונן אך ורק על הראיות וחזר בו מהאישום".

"ברור בוודאי לפצ"ר שתתחיל כעת מתקפה קשה מצד משפחת הילדה ולא רק מצידה, אך הפצ"ר הוכיח שגם בצה"ל הראיות, ורק הן, מדברות ורעשי הרקע - נשארים ברקע".

 
"ואולי נכון להתבונן דווקא על הפרשה הזו כנורת אזהרה על המתרחש בבתי דין צבאיים. הרי מעצרו של קטוסה הוארך 11 פעמים. הרי חוקרים ממחוז ש"י חקרו ופרקליטים מפרקליטות הצבאית פיקחו והגישו כתב אישום. אולי מקרה קטוסה מספר סיפור רחב הרבה יותר על חוקרים רשלניים, פרקליטים רשלניים ושופטים צבאיים רשלניים. הם הרי אלה שנותנים שירותי אכיפה יום-יום למאות אלפי פלסטינים ולא רק להם. אולי היד כאן הייתה קלה על ההדק מלכתחילה. אולי צדק משפטי אפשר לחפש באמת רק במקומות אחרים".

כזכור, בהודעת צה"ל והמשטרה נמסר כי לאחר בחינה נוספת של חומר החקירה ובעקבות כשלים שעלו בחקירה, החליט הפצ"ר, בהתאם לעמדת כלל גורמי המקצוע המעורבים בטיפול בתיק, כי התשתית הראייתית הניצבת בבסיס כתב האישום אינה עולה בעת הזו כדי "סיכוי סביר להרשעה". על כן, לפי הוראות הדין, לא ניתן להמשיך את ההליך הפלילי, ויש לחזור מכתב האישום ולשחרר את קטוסה ממעצר.
 
כמו כן, סוכם בין הפצ"ר לבין ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, כי לאחר סיום החקירה, ובמועד הראשון שיאפשר זאת, ייערך הליך בחינה ביחס לאופן הטיפול בתיק, במטרה להפיק את כלל הלקחים הנדרשים וליישמם.