בפרשה של אונס הילדה בת ה-7 יש לא מעט אשמים או שותפים לכשל הראייתי ובסופו של דבר נכון להיום ישנו נאשם אחד שהשתחרר ממעצר אחרי 55 ימים וכתב האישום נגדו בוטל.



בטרם ניגע בשותפים למחדל, נציין ונבהיר, כי הגם שהנאשם מחמוד קטוסה שוחרר ממעצר, החגיגות בעניינו אולי מוקדמות מדי שכן מבחינת החקירה הוא עדיין מוגדר כחשוד פוטנציאלי שזוקף לחובתו בדיקת פוליגרף שבה נמצא דובר שקר ומולה עדות מהימנה של המתלוננת. אין בכך חלילה כדי לקבוע שהוא אשם בפרשה ועובדה אחת היא שהוא שוחרר לחופשי בינתיים, אלא, שישנם ראיות שבכל זאת משאירות אותו בצל הפרשה ולא מן הנמנע כי בהמשך החקירה מעורבותו תיבחן פעם נוספת.



בכל זאת , ברור לכולם היום כי יותר מתמיד המשטרה באמצעות היחידה המרכזית (ימ"ר) שמנהלת עתה את החקירה תשקיע משאבים רבים ותעשה שימוש באמצעים הטכנולוגיים המתוחכמים ביותר שברשות המשטרה לרבות איכון שיחות ממועדים סמוכים לאירוע וכל אמצעי שיוכל לסייע ולהפיץ אור על הפרשה, שמבחינה ראייתית קרסה סופית.



אז נכון במשטרה ובפרקליטות הצבאית באמצעות הפצ"ר שרון אפק טוענים שיש ראיות בתיק שחיזקו את עדותה של המתלוננת, כמו תיאור שלה על פרט מוכמן במה שמוגדר כזירת האירוע, כשסימנה הילדה בעדותה כד וציינה את מיקומו שם, וכשהחוקרים הגיעו לדירה ואיתרו את הכד באותו מקום מבחינה ראייתית היא חשפה פרט מוכמן. אולם אין בכך כדי לקבוע דבר לכאורה לגבי קטוסה.



מחמוד קטוסה עם בני משפחתו. קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90



הכשלים בחקירה: "יהיו מי שיישאו באחריות"


כבר בראשית החקירה ידעו החוקרים כי מדובר במתלוננת קטינה , שמגיעה אליהם יחד עם הוריה כשבועיים לאחר האירוע הטראומתי שחוותה וכי החשוד מבחינתה הוא פועל ניקיון בבית הספר שבו היא לומדת.



אחר כך נודע כי החקירה זוהמה על ידי בני משפחה ורבנים שנודעו לסיפור וחלף זמן עד שהורו להורים לפנות למשטרה. גם גורמים בבית הספר לא מיהרו להגיש תלונה במשטרה ואיש לא בדק מדוע כך בדיוק עם רופאת המשפחה שבדקה את הילדה המליצה על בדיקה פתולוגית אולם לא דיווחה על האירוע למשטרה למרות שמדובר באירוע המחייב העברת דיווח. נציין כי האם שהגיעה עם בתה לרופאה ימים אחדים אחרי ששמעה את הסיפור מבתה ששמרה אותו בבטן יומיים, בחרה שלא להיעתר להמלצת הרופאה ולא לקחה את הילדה לאותה בדיקה.



בעדותה במשטרה סיפרה הילדה על שני חשודים נוספים שהיו מעורבים באירוע אולם נדמה שלא נעשה מספיק בניסיון לאתר אותם. המשטרה ננעלה תחילה על דירה אחרת אולם כשהגיע קבלן מקומי וטען כי קטוסה עבד אצלו במקום אחר, הפך אותו מידע לאס בחקירה והחוקרים עברו לזירה השנייה שם מיקדו את החקירה.



השבוע פנתה המשטרה ודיווחה על פריטים נוספים בדירה וחוקרי הימ"ר הגיעו ואספו איתם פריטי לבוש של הקטינה ויומן שכתבה כדי לשלוח אותם למעבדה לביצוע בדיקות פורנזיות.



אגב, עוד קודם לכן פרקליט מלווה לא עלה על הכשלים בחקירה ובבוא היום הסתמך על ספקולציות או הערכות מבלי לקבוע מסמרות ולהגיש כתב אישום, כשהוא מתאר אירוע חמור ויודע כי על הרקע סביב האונס אין לו ביד אפילו בדל ראייה. לפני כשבוע היה זה ראש אח"מ במשטרה שלקח את האחריות לבדוק את אופן התנהלות החקירה בפרשה והוא זה גם שהעביר אותה במיידי להשלמות בימ"ר ש"י.



מאוחר יותר אמרו גורמים המעורים בפרטים כי המשטרה הייתה הראשונה להודות במחדלים שעלו וביצעה מספר מהלכים. "רק בעבור זה היא ראויה להערכה על האומץ. היו תקלות זה לא סוד אבל מנגד היא היחידה שבאה ופתחה בבדיקה וזה מעיד על לקיחת אחריות".



עוד ציינו כי "כבר בשלב הראשוני עם קבלת התלונה התיק היה אמור לעבור ליחידה המרכזית ולא להמשיך ולהתנהל בתחנה שכן מדובר בקהילה סגורה ובחשודים שחלק מהם פלסטינאים. האמצעים של תחנה מקומית הם דלים ובכל זאת היה מי שקיבל את ההחלטה להשאיר את החקירה בתחנה ולא להעלות איתה מדרגה. אין ספק כי בתום הבדיקה יהיו מי שיישאו באחריות וישלמו את המחיר על הכשל בדיוק כפי שחשפתם בסוף השבוע שעבר, זה כבר לא סוד מדברים על זה בריש גלי אבל כעת היחידה עסוקה בחקירה וזה מה שמעניין את כולם להגיע לחקר האמת".



גורמים נוספים הבהירו כי "החקירה הזאת רחוקה מלהיות קבורה והיא נפתחה מחדש על כל פרטיה. קטוסה מבחינת החוקרים כעת הוא אחד מכלל התושבים ואם שמו יעלה שוב הוא ייחקר מחדש. אפשר לומר שבהחלט החקירה החדשה תוכל להוביל לחשוד אחר בפרשה , אנחנו לא פוסלים גם אפשרות כזאת אנחנו חייבים להדגיש - העדות של הילדה מהימנה אבל היא לא מספיקה להביא להרשעת קטוסה ולכן הצענו למשוך את כתב האישום".