פרקליטות מחוז מרכז (פלילי) הגישה היום (ראשון) כתב אישום נגד המטפלת כרמל מעודה, מנהלת הפעוטון "בייבי לאב" בראש העין, בגין 18 אישומים הכוללים עבירות של התעללות בקטין או חסר ישע ותקיפת קטין או חסר ישע. מעודה אמרה בחקירה אחרי שהראו לה את הסרטונים המפלילים: "היה לי יום שחור, הייתי שטן"
סרטון ההתעללות של כרמל מעודה בילדי המשפחתון. צילום: דוברות המשטרה

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד איריס פיקר סגל, הייתה הנאשמת הבעלים ומנהלת גן משפחתון "בייבי לאו" בראש העין, המיועד לתינוקות ולפעוטות בין הגילאים 3 חודשים עד 3 שנים.
שריפה בבית הגננת המתעללת. צילום: דוברות המשטרה


במהלך התקופה זו, בהזדמנויות רבות ושונות במהלך עבודתה בגן, תקפה הנאשמת 11 תינוקות ופעוטות בגן הילדים, בכך שכיסתה ראשם של הקטינים בשמיכה וישבה עליהם למניעת תזוזה; קשרה ידי קטין באמצעות חוט למשך דקות עד שעות, הרימה קטינים באמצעות אחיזה בכוח בזרוע, הניפה אותם באוויר והכל עד להטחתם ברצפה, טלטלה תינוקות; העמידה פעוטות עם הפנים אל הקיר, לעתים, למשך מספר שעות, הצליפה בקטינים באמצעות חיתול, סטרה להם, צבטה ומשכה ראשם של פעוטות לאחור תוך חסימת אפם ופיהם, עד שהתגלעו קשיי נשימה. באחד המקרים הכריחה קטין לאכול תכולת צלחת לתוכה הקיא.
צילום: אבשלום ששוני


ארז פרץ, אחד מההורים, אמר על כתב האישום נגד מעודה: "אנחנו כרגע עוד בסערת רגשות, צריכים לעבור על על הסעיפים בכתב האישום, זה בטוח לא הולך להיות קל. זה היום הכי קשה בכל המאבק. אנחנו רוצים שבמדינת ישראל הדברים האלה יפסקו - שיהיה פיקוח בגנים, שישימו מצלמות שההורים יוכלו להסתכל כל היום. שיהיו קריטריונים לאנשים מי יכול לעבוד בגן, איזה גן צריך להיות, בדיקות פסיכולוגיות כל שנה לסייעת, לגננת ולבעלים של הגן. חייבים לשנות את הענישה".
עו"ד בנימין מלכא המייצג את המשפחות, אמר ל"מעריב" כי "הוגש כתב אישום חמור מאוד המגלה שורה ארוכה של התעללות בקטינים חסרי ישע, הדעת לא יכולה לסבול. אני מקווה ומתפלל שמביהמ"ש תצא אמירה מפורשת 'לא עוד', זה קו פרשת המים. ענישה מחמירה יוצרת הרתעה. לגבי השריפה, אני מגנה כל מקרה של אלימות וגם ההורים מגנים זאת. לא נתקן אלימות באלימות, לא זו הדרך".

על רקע הגשת כתב האישום נגד מעודה, הילה שטיין, שבנה בן ה-3 עבר התעללות בגן בראש העין, סיפרה הבוקר בגל"צ על הימים שלאחר פרסום הסרטונים הקשים שתיעדו את ההתעללות הקשה של הגננת.


הורי הפעוטות בבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



"אנחנו כבר שבועיים לא ישנים. אין לנו יום ואין לילה. הראש עסוק במה מהזוועות המתוארות קשור לילד שלנו. כל הילדים מצולקים. אנחנו עובדים על לשקם אותם, מקווים שנצליח. הילדים כולם נכחו. כמו שרואים בסרטונים - היא רק קמה וקורה משהו, מרגע שיצאנו מהגן", סיפרה האם.



בנוסף, פנתה להורים ששולחים את ילדיהם לגן וביקשה: "אם למישהו יש הרגשה שמשהו לא בסדר, אל תעברו על זה בשקט. היא הייתה עובדת בשיטתיות כדי שלא נחשוד. כולנו הגענו אחרי המלצות טובות. הכל היה מסודר מאוד יפה. היא מאוד מרשימה בהופעתה ואיך שהיא משווקת את המקום. אמרנו שיש מצלמות ואין מה לדאוג. צריך שיהיה פיקוח בגנים פרטיים, אי אפשר להמשיך כך".

עוד סיפרה: "אנחנו מקבלים תמונה מהילד של מה שקרה בגן. הוא מקבל התקפי זעם. האלימות שהוא חווה, זו אלימות שעכשיו הוא משתמש בה. זאת אלימות שאני לא מכירה אצל ילדים בני 3. הוא כרגע אצלנו בבית כי יש לנו את האפשרות לעשות את זה. האמון שלנו נרמס וקשה מאוד להשתקם מזה". 

על השריפה שפרצה בביתה של מעודה, אמרה: "אני רוצה להגיד שכל ההורים עושים את המאבק שלנו בצורה חוקית. לגבי השריפה, אנחנו הזדעזענו לגבי השימוש באלימות. הקורבנות האמיתיים פה הם הילדים שעברו התעללות פיזית ונפשית קשה מנשוא. גם אחרי הצפייה בסרטונים אנחנו עדיין מנסים להבין מה היא האלימות הזו. אסור שהנושא הזה יירד מהכותרות, אסור שזה ימשיך. המטרה שלנו היא ליצור הד. אני מקווה שאצל הורים אחרים זה לא יקרה לעולם ומהסיפור שלנו והלאה יחל פיקוח על גנים מ-0 עד 3".

יוסי חברה שבתו הייתה בפעוטון ועברה התעללות, אמר ל"מעריב" מחוץ לבית המשפט כי "התחושות קשות כמו בכל דיון. אנחנו מקווים שביהמ"ש יאריך לה את המעצר עד תום ההליכים, שהיא לא תזכה לראות דקה של אור בחוץ. הבת שלי היום נמצאת במקום הבטוח שלה בבית אבל אנחנו רואים את שינויי ההתנהגות ונטפל במה שצריך, כל הילדים שהיו במקום הארור הזה צריכים לעבור טיפול שיטפל בדברים הנוראים שעברו. אנחנו עדיין לא על הקרקע, לא עובדים, לא מצליחים לנהל אורח חיים תקין מרגע שהפרשה התפוצצה, הילדים שלנו זה הדבר שהכי חשוב לנו. קודם כל נתמקד בטיפול בהם, אח"כ בנו, אנחנו השוליים פה".
 


קרובת משפחה של אחד מההורים לילדי הפעוטון של כרמל מעודה אמרה ל"מעריב" בדמעות: "אני לא מצליחה להבין איך אפשר לעשות דבר כזה. אני לא ישנה כבר שבועיים, זה לא נתפס. אין מילים שיתארו את התחושה. לחשוב שהיא הייתה אמורה לעשות בייביסיטר לילדים שלי, למזלי זה לא יצא, אלוהים יודע מה היה קורה. ההורים מפורקים, הילדים נמצאים עכשיו במסגרות שמכילות ועוטפות אותם והם מקבלים חום ואהבה. מנסים לרפא בחום ואהבה ואני מקווה שגם יצליחו. אני מאחלת שהיא תקבל את העונש הכי חמור שיש". על ההצתה אמש בבית הוריה של מעודה, שם נמצא הפעוטון היא אומרת כי "זה לא מקובל וההורים לא מקבלים את המעשה הזה. יש דרך להפגין וזה הורס להם וחבל".
 
עירית, אם לילדים מרמלה, הגיעה לתמוך בהורים: "עם כל הזוועות שהם עברו אי אפשר להישאר אדישים. שומעים את הזוועות, רואים את התמונות. גם בילדים שלי התעללו לא ברמה הזו והחלטנו בעלי ואני שאנחנו משאירים את הבן הקטן בגלל זה איתי בבית".

כזכור, אתמול רשם סיפורה של "הגננת המתעללת" עליית מדרגה, שעה שבית משפחתה הוצת, על פי החשד, כשבבית שהו באותו זמן הוריה, אחיותיה ובני משפחה נוספים המתגוררים בקומה הראשונה. בעקבות פרסום הסרטונים ביום חמישי, שבהם נראית מעודה מתעללת בפעוטות שהופקדו בידיה, יצאה המחאה מהרשתות החברתיות לרחוב, כשרבים, ובהם הורי הפעוטות, מפגינים מול בית משפחתה של מעודה. אלא שביום שבת, בשעת בוקר מוקדמת, נטל מישהו את החוק לידיו וגרם, ככל הנראה, להצתת ביתה של מעודה. כתוצאה מהשריפה, גם הבתים הצמודים לבית המשפחה ניזוקו. השריפה שאיימה להתפשט ולפגוע בנפש, גרמה, מעבר לריח הפיח והעשן הסמיך שהיתמר, לבהלה גדולה ולסכנה לדיירי הבניין, בהם פעוטות וילדים של השכנים, שניצלו בזכות תושיית הוריהם, שחילצו אותם מהבניין הבוער. 
 
הכל החל בסביבות השעה 5:50, אז נשמע קול חריקה של רכב, ושניות לאחר מכן החלו להישמע פיצוצים. מיד אחר כך החל המקום לבעור. בתחילה בער המחסן שבחזית הבית, ו"משם התפשטה האש במהירות לקומה הראשונה והשנייה, ולמבנה עץ, שם פעל המשפחתון", סיפרה שכנה מאחד הבתים הסמוכים. לדבריה, האירוע התרחש כשבני המשפחה היו בבית. כשהבחינו באש, נמלטו מהמקום בבהלה לבתי השכנים באזור. 
 
שכנים אחרים מציינים כי במחסן של אבי המשפחה היו חומרי בעירה, מה שככל הנראה תרם להתפשטות המהירה של האש. שכן נוסף שהיה במקום ציין: "האירוע יכול היה להסתיים באסון כבד". שכנים נוספים סיפרו כי "תוך שניות החלה בהלה גדולה". לדבריהם, ילדים רצו מפוחדים החוצה. אביה של כרמל ניסה לכבות את האש עם צינור השקיה, אבל ההתלקחות הייתה מהירה מאוד, והוא ובני משפחתו החלו לברוח.