רוצוח של הילד אורון ירדן, צבי גור, עמד אתמול בפני ועדת השחרורים וביקש לקצר את עונשו. ברגע האחרון הוא ביקש למשוך את הבקשה ולהגיש אותה מחדש בעוד שנה. מי שמכיר את גור מקרוב הוא קצין המשטרה לשעבר חיים פנחס (שוגון), שהיה ראש הכוח עליו הוטל ללכוד את גור. הבוקר (חמישי) הוא דיבר עם חברי "הקבינט" ב-103FM.



אתה מסתכל על ניסיונותיו של צבי גורל התשחחר. מה את החושב?
"המדינה לא מתנהלת באופן תקין. השגיאה הראשונה הייתה כשהנשיא ויצמן קצב את עונשו, ומאז אנחנו ממשיכים על מסלול שגוי. אני לא מבין למה קצבו את עונשו. מדובר באירוע מהחמורים שפעם ראשונה ואחרונה נרצח ילד לצורך כופר. היו הרבה מעשיי רצח, אבל פה חטפו ורצחו ילד שמסתובב ליד ביתו, מבצרו, בסביבה השלווה שלו וחוטפים אותו לשם כופר ורוצחים אותו תוך כדי משא ומתן ואחרי זה יש טיפת רחמים? מישהו איבד את השפיות. מאסר עולם זה לכל החיים".



היו לא מעט רוצחי ילדים, במה הוא שונה מהם?
"יש שוני במהות. יש מעשי רצח של ילדים על ידי הורה, יש רצח תוך כדי מהלך עבירה. אבל כאן יש רצח בכוונה מראש של לחטוף את הילד ולרצוח אותו. מדובר ברצח בדם קר".



בישראל אין מושג כזה מאסר עולם בלי חנינה.
"אנחנו מדינה קטנה וסגורה, וכשמישהו מעז לחטוף ילד, לרצוח אותו ולדרוש כופר, זה לא רק טלטלה מבחינה אישית וציבורית. מאז זה קרה רק פעם אחת אבל החוטף נהרג על ידי כוחות המשטרה. במקרה הרצח הזה, כשהחוטף הגיע לקחת את הכסף הילד כבר לא היה בין החיים. ההרתעה עובדת, אבל יש גם את הענישה וגם את הנקמה, למה אנחנו מתעלמים מזה? חלק מהענישה זה גם לתת למשפחה את התשובה למעשה".





אתה יודע לאפיין את צבי גור? אומרים עליו שהוא תעלולן ושקרן.
"הרבה רוצחים קרים מאופיינים בתכונות האלה: הוא אדם מאוד חביב, מניפולטיבי. אתה יושב איתו ונעים לך. הוא אמן בחסד עליון, יודע להתחבב על אנשים, יודע להיטמע בקהל".



מה קרה באותו לילה שצבי גור הגיע, לקח את הכסף והצליח להיעלם?
"אני הייתי בראש הכוח, בזמן ההוא. ההחלטה נתקבלה און-ליין. התקבל נ.צ. להוריד את הכסף במקום ההוא, ראינו את החוטף ניגש ולוקח את הכסף. והמפקד החליט שלא לבצע מעצר באותו רגע כי הוא פחד שאם הוא יחליט על כך הילד יהיה בסכנת חיים. לא ידענו שהילד כבר מת. החוטף שבר את מכשיר האיתור וברח עם הכסף. תוך כדי קרב אתה מקבל החלטה והמפקד אמר שעד היום הוא חושב שזאת הייתה החלטה נכונה".



המקרים האחרונים כמו של קסוטה ואחרים. מה קורה במשטרה?
"יש הרבה שגיאות, לצד הדברים הטובים. לעתים צוות החקירה הולך שולל. במקרה של אונס בת ה-7, אנשים חסרי ניסיון לחלוטין ניהלו את החקירה של קטוסה וכיוונו את החצים אליו".